Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å klokke systemet mitt.

Anbefalte innlegg

Har tenkt og tweake systemet mitt litt, men er ganske usikker på hvilke innstillinger jeg skal kjøre.

Maskinvare:

AMD xp2500+

512 MB Twinmos m/winbond

ASUS A7N8X-E Deluxe hovedkort

Nå kjører jeg minnet på 2-3-3-6

Cpu kjører på 11x185

Kan noen si meg hvilke innstillinger jeg bør ha for å få maskinen til å være en xp 3000+. Vil ikke over dette siden maskinen ble ustabil på 11x200.

Hva er egentlig stander innstillingene for en amd xp2500?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hvor AGP-frekvensen kommer inn på det det blir spurt om.

Standard innstillinger for En XP2500 er 166*11=1833 MHz.

For å få den til å fungere som en XP3000, så blir du nødt å stille den til

166*13=2166 MHz for 333MHz FSB-varianten. (Det finnes og en XP3000 på

200*10.5=2100MHz) - men dette kan by på et problem dersom du har en ny, multiplier-låst XP2500. Da er min anbefaling bare å se hvor høyt du klarer å kjøre FSB'en stabilt, til testing kan du bl.a. bruke Prime95. VCore kan økes for å stabilisere CPU på høyere frekvenser, men dette forutsetter adekvat kjøling.

Lenke til kommentar

Ok, my bad!

Du kan finne ut om multiplier er låst ved f.ex å prøve å sette den til 166*12=2000MHz i BIOS. Om den da booter på 2000 MHz, så er den ikke låst.

Man kan også se det på steppingen på prosessoren, mener at alt etter uke 41(?), 2003 er låst. Men den første metoden er dog den enkleste.

Lenke til kommentar

Med bios innstilt på "optimal", mhz satt fra 166 til 200 og resten på "auto", skal du kunne få en stabil "XP3200", forutsatt at Ram er PC3200. Hvis du ikke klarer det med dette oppsettet, må det være noe som er galt. Multiplieren og vcore trenger du ikke røre.

I.o.m. at låste CPU`er bare låser multiplieren skal det vel la seg klokke på mhz?

Lenke til kommentar

Nå kjører den på 11x182 og får oppgitt at den kjører på 2000mhz, men er en amd xp 2600+.

Multipler vil ikke kjøre noe annet enn 11 ser det ut til.

Å kjøre den på 11x200 går helt fint fram til jeg skal starte feks Championship Manager. Da fryser bildet og jeg må restarte.

Temperaturen ligger på 51 ved 100% load, noe som skal være akseptabelt vil jeg tro.

Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Edit:

Prøver igjen med 11x200. Minnet er på 200mhz og 2x3x3x6.

Hvor og hvordan kan jeg få testet stabiliteten på best mulig måte sammen med ytelsen for å sjekke om systemet kjører slik som det skal.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Det er beklageligvis ikke alle XP2500 som klarer å kjøre på 11*200..

Man skal ikke se helt vekk ifra at dette er en med dårlig stepping.

Du kan jo prøve, som andre her har nevnt, å øke volten i små inkrementer og prøve deg frem med stabilitetstesting. En grei måte å stabilitetsteste på er som tidligere nevnt å kjøre Prime95 i noen timer. La gjerne Prime95 stå på i 4 timer eller mer. (Enkelte kjører mindre, andre mer.) Bruk gjerne maskinen til andre ting mens Prime95 går, da dette mer eller mindre vil belaste maskinen mere, med diskaktivitet i tillegg til 100% cpu-belastning.

Lenke til kommentar
Nå kjører den på 11x182 og får oppgitt at den kjører på 2000mhz, men er en amd xp 2600+.

Er det med uAMDtool?

I så fall har du ikke satt "cpu type" til Barton

182Mhz x 11 Barton = 2800+

EDIT.Skrivefeil... :blush:

I uAMDtool så står det:

133x12.5 xp2200+.

I aida32 og i enhetsbehandlingen står det at den nå kjører på 2200mhz, ergo en amd xp3200+.

Hvorfor oppgir uAMDtool noe annet?

Lenke til kommentar
Det er beklageligvis ikke alle XP2500 som klarer å kjøre på 11*200..

Man skal ikke se helt vekk ifra at dette er en med dårlig stepping.

Du kan jo prøve, som andre her har nevnt, å øke volten i små inkrementer og prøve deg frem med stabilitetstesting. En grei måte å stabilitetsteste på er som tidligere nevnt å kjøre Prime95 i noen timer. La gjerne Prime95 stå på i 4 timer eller mer. (Enkelte kjører mindre, andre mer.) Bruk gjerne maskinen til andre ting mens Prime95 går, da dette mer eller mindre vil belaste maskinen mere, med diskaktivitet i tillegg til 100% cpu-belastning.

Maskinen har nå kjørt i en time under 100% cpu load på 11x220, så tyder på at der var noen innstillinger som var feil tidligere.

Men slik som minne er nå, er det greit nok eller bør jeg satse på å få den enda lavere? Noen innstillinger jeg må endre i bios ved montering av en ny ram brikke, eller ordner den automatisk dual ram da?

En siste ting:

Hvorfor er det så mye bedre å få en cpu som ikke har låst multipler når en kan øke frekvensen slik at den kjører på det en ønsker uansett.

Lenke til kommentar
Et lite addendum:

Om det er Twinmos m/Winbond DDR400 du har, så er den ikke spesifisert for CAS2, da må du sette spenningen på minnet fra 2.6V til 2.7-2.8. Da kjører den CAS2 på 400MHz.

Der datt jeg ut. Hva betyr det?

Skal ikke minnet kjøre på 200 mhz siden cpu står på 11x200? Trodde de skulle være sammkjørte for best ytelse, eller er det noe annet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...