Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge fibernett og kostnader

Anbefalte innlegg

Hei

Vi får i løpet av kort(?) tid bredbånd fra lyse(fiber) lagt inn til huset (1 tilkoblingspunkt). Utfordringen er at det er minst 4 andre hus/tilkoblingspunkter som trengs. De ligger henholdsvis 50, 100, 100 og 250meter fra det ene tilkoblingspunktet. Så hvordan gjør man dette? hva koster det? Er det mulig å gjøre det med standard nettverkskabel? Det ligger allerede trekkerør nede. Sjekka dene siden for pris på fiber:

prisbarometer fiberkabel

Hvilken type trenger vi? Hva kommer i tillegg?

Lurer på mye og er litt "grønn"

takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Vi får i løpet av kort(?) tid bredbånd fra lyse(fiber) lagt inn til huset (1 tilkoblingspunkt). Utfordringen er at det er minst 4 andre hus/tilkoblingspunkter som trengs. De ligger henholdsvis 50, 100, 100 og 250meter fra det ene tilkoblingspunktet. Så hvordan gjør man dette? hva koster det? Er det mulig å gjøre det med standard nettverkskabel? Det ligger allerede trekkerør nede. Sjekka dene siden for pris på fiber:

prisbarometer fiberkabel

Hvilken type trenger vi? Hva kommer i tillegg?

Lurer på mye og er litt "grønn"

takk for all hjelp

Det er da bortkastet og dyrt og legge fiber internt i et hus. Strekk heller vanlig cat5e kabel, og sett opp en router ved inntaket på fiber linja. Mye enklere, billigere, og funker like bra!

Lenke til kommentar

Hei

Virker som er små tøff ting å gjør. Eneste plassen som jeg tenkte å finne priser var

elfa.se Der har dem alt som du kan tenke deg. Men det var lissom hva man skal velge.

Dem som legger lyse sin fiber er vel Norsk Fiberoptikk for å vite hva dem anbefaler eller hvor mye det koster å "blåse" fiber så er det vel bare å maile/ringe dem

Håper jeg var litt til hjelp.

Hanasand

Lenke til kommentar

Han vil vel spare noen kroner og de er fire hus som er med på spleiselag, der kun en har tilkoplingen. Nå vil de ha fiber til de andre.

Jeg ville gått for gigabit eller 100 mbit ethernet, med switcher på strategiske punkter, de forsterker vel signalet så vidt jeg husker?

En ruter ved tilkoplingspunktet, og du er i gang.

Fiber er tullete å begi seg inn på, dyrt og vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...