Gå til innhold

S-ATA og PCI-bussen

Anbefalte innlegg

Jeg satte opp et system for studiobruk basert på et Gigabyte GA-7N400 Pro2-hovedkort, og installerte S-ATA-disker (ikke RAID) med friskt mot.

Alt fungerte fint helt til jeg begynte å teste ut audio-ytelsen. Avspilling av audiofiler var helt ubrukelig, masse ulyder og støy. Etter en lang natt fant jeg ut at S-ATA-kontrolleren på dette kortet går gjennom PCI-bussen, noe som ikke bare begrenser S-ATA-kontrollerens båndbredde til 133, men som også legger beslag på det meste av PCI-bussen slik at PCI-intensive lydkort som det jeg brukte ikke får den båndbredden de trenger.

Er det vanlig å koble S-ATA gjennom PCI-bussen? Kan noen anbefale et liknende hovedkort hvor S-ATA går rett i southbridge?

Lars-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det vanlig å koble S-ATA gjennom PCI-bussen? Kan noen anbefale et liknende hovedkort hvor S-ATA går rett i southbridge?

Det er desverre vanlig på nForce2 kort (nForce2 MCP southbridge).

Av kort med alternative brikkesett for socket A har du f.eks:

MSI KT6V-LSR og Epox EP8-KRAI. Begge disse har:

VIA KT600 northbridge og VIA VT8237 southbridge.

Du kan lese mer om VT8237 hos VIA

Hvis du vil skifte plattform er Intel ICH5/ICH5R southbridge å foretrekke.

Lenke til kommentar

Ja du bør være klar over at det er stor forskjell på hvor mye overhead det er på PCI bussen selv når du ikke kjører diskene gjennom den...

Mine tester med KT3 kort viste at du faktisk har bare rundt 70-80MB/s reelt tilgjengelig, mens ved et Nforce kort får du ihvertfall rundt 95MB/s...

Cobos

Lenke til kommentar

Wabbit...Det er relativt enkelt å sjekke.... Bruker du et ekstra PCI kort gjør det naturligvis det, og hvis du bruker en Silicon Image / Promise eller et annet firma sin brikke går den også via PCI-bussen. Du skal koble den direkte til Southbridgen for at du skal unngå PCI-bussen...

Cobos

Lenke til kommentar

Det sier ikke jeg, og hvis du leser første innlegg snakker han om studiebruk og PCI-intensive lydkort. Noe jeg antar du ikke har. Men det som er poenget er at sålenge du lar lydkort, nettverks og hardisker (+ evt annet dill som TV-kort, ekstra USB porter osv) dele samme PCI-buss kan du ikke forvente god RAID ytelse fra harddiskene dine. Og til sammenligning vil et Gigabit Lan kort bruke 125MB/s ALENE hvis det står på PCI bussen... Så som du skjønner er det mange som ønsker PCI-X eller 64bits PCI hjertelig velkommen for alt annet enn skjermkort :)

Cobos

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilke kort det er vet jeg ikke, det må du spørre Lars Erik om. Men jeg tipper det er den typen kort du kjøper i en musikkinstrument butikk eller en butikk som selger Synther og ikke leverer normal datahardware...

Cobos

Lenke til kommentar

Kortet det er snakk om er et RME Digi96/52 profesjonelt lydkort. Kortet krever en konstant båndbredde tilsvarende 52 kanaler i 24 bits/96KHz, dvs. ca. 15 MB/sek., noe som er ganske mye, selv for et så kraftig kort.

Det som overrasket meg mest var ikke at lydkortet krevde så mye båndbredde, snarere at S-ATA-kontrolleren ikke lot det være igjen snaue 13% av PCI-bussen til andre ting.

Jeg har kontaktet Gigabyte med forespørsel om en BIOS-oppdatering eller en utility som begrenser S-ATA-kontrollerens båndbreddebruk. Skal holde dere oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...