Gå til innhold

jeg skal ha en konge pc med duel cpu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal maskinen brukes til?

Tenkte på det samme da jeg leste nedover.

Er ikke vits i å svi av så mye penger bare for "å ha det råeste",

du vil nok være likeså fornøyd med en pc til 10000 om du ikke kjører diverse tunge beregningsprogrammer og modelleringsprogrammer, samt serverapplikasjoner.

Lenke til kommentar

Og her er et forslag til 'konge' PC uten AMD/SCSI/Dual CPU:

 

Varenr. Komplett Antall Pris/stk. Pris inkl. mva.

123629 Intel Pentium 4 3.4 GHz Boxed PC800 - Socket PGA478, 512KB cache 1 3926,56 3926,56

119657 Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA 1 1715,35 1715,35

121227 Asus Radeon 9800XT 256MB DDR 1 4636,45 4636,45

122429 Western Digital Raptor 74GB S-ATA 2 2322,25 4644,50

120050 Samsung SpinPoint P80 160GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM 4 991,83 3967,32

114919 Promise FastTrak SX4000, ATA133 4-Kanals Raid, PCI Retail (Raid5) 1 1929,56 1929,56

120533 Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x Sort 1 409,00 409,00

120002 Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Sort 1 2088,00 2088,00

 

Microplex

PC6070B Lian Li Miditower, Aluminium, Støydempet 1 1995,00 1995,00

MIST550ADP MIST PSU, 550W, ATX12V, Sort 1 1045,00 1045,00

SLK900 Thermalright CPU-kjøler u/vifte SLK900 1 445,00 445,00

8412N2GM Papst vifte, 58m³/time, 26 dB(A) 4 155,00 620,00

SCHSD1924 Smartcooler drevramme, "SmartVibes" 3 175,00 525,00

 

PSData

GD3700-1GDC 1.0GB Geil (2x512MB) DDR PC3700 466MHz CL2.5 4nS Golden Dragon 1 2598,00 2598,00

 

Sum 30544,74

Lenke til kommentar
den skal brukes til allt spill film nedlsting server konge rett og slett

Du har null behov for dual CPU, du vil ikke merke at du har Dual CPU engang.

Hva slags servere er det du tenker på forresten? Det kan jo spille en liten rolle i om du trenger dual eller ikke.

Men hvis det er snakk om filserver, så er det viktigere med gode harddisker enn dual cpu(hvis du har 1gbit internett linje så internett klarer å utnytte harddisken da)

 

Hvis du bare er ute etter en penisforlenger PC, så ikke gidd. Du kommer bare til å bli latterlig gjort av alle som kan litt. Dummeste jeg ser er folk som sitter å tweaker pcen sin for å få mest mulig performance ut av den og så sitter de å laster ned p0rr,filmer,dataspill etc.etc. uten å noen gang bruke det.

 

Forslag: Skriv en post her om alle de tingene du har tenkt å bruke pcen til for så å be om hva slags pc du trenger. Vent til du har fått rundt 10 vettuge svar og sammenlign dem og finn ut hva de fleste er enige om og gå for det. Lytt til de med god erfaring og som virker som om de vet hva de snakker om(ikke de som sier: "AMD ALL THE WAY" eller "Du MÅ ha 2 gigabyte med ram for å spille cs!" og ikke minst "AMD SUXX INTEL R00LZ!")

Lenke til kommentar

å herre.. altså.. som sagt.. dual.. trengs omtrent kun hvis du skal holde på med mye video og bilde shitt.. ang spill... film.. ( fil server ) som sagt.. er det intet behov for dual system.. scsi.. er bare bortkastet penger.. hvorfor tror du vi har sata.. etter det jeg tror så ligger hovedforskjellen der i at scsi har lenger holdbarehet og tåler mere .. edit: rett meg hvis jeg tar feil..

 

såfall.. så ville jeg gått for sata disker.. raptor diskene har fin rpm..

 

og en annen ting.. så ville jeg uten tvil ventet litt.. for det kommer masse nice shitt på markede snart.. nye cpu'er, hovedkort.. socket T ... bla bla bla.. så mitt forslag..

 

vent litt.....

 

kjøp en maskin med 1 cpu.. sata disker.. en nice lcd monitor..ect..?

 

hvis ikke så driter du på leggen rett og slett.. min mening

Endret av HuGo_
Lenke til kommentar

Støtter hugo her jeg. Athlon 64 3000+ er på tilbud hos komplett.

Ta utgangspunkt i den og jobb deg videre. Glem SCSI og kjøp deg heller en bråkete Raptor som systemdisk.

 

30k er mye penger, og å ende opp med bare en datamaskin kan ikke være altfor kjekt. Bruk 12 000 på PC og resten på Ipod, DV-kamera, digitalt kamera og en 32" widescreen.

Lenke til kommentar
Støtter hugo her jeg. Athlon 64 3000+ er på tilbud hos komplett.

Ta utgangspunkt i den og jobb deg videre. Glem SCSI og kjøp deg heller en bråkete Raptor som systemdisk.

 

30k er mye penger, og å ende opp med bare en datamaskin kan ikke være altfor kjekt. Bruk 12 000 på PC og resten på Ipod, DV-kamera, digitalt kamera og en 32" widescreen.

:yes:

det vil lønne seg _MYE_ mer å kjøpe 1 pc til 10000 hvert ca2 år i stedet for å kjøpe en pc til 30000 nå og kansje ha den kansje 3 år. Om 3 år teknlogien du brukte 30000 kr på være utdatert og du sitter der med rimelig lite igjen for pengene.

Lenke til kommentar
det vil lønne seg _MYE_ mer å kjøpe 1 pc til 10000 hvert ca2 år i stedet for å kjøpe en pc til 30000 nå og kansje ha den kansje 3 år. Om 3 år teknlogien du brukte 30000 kr på være utdatert og du sitter der med rimelig lite igjen for pengene.

Er 110% enig i det. Uansett hvor mye penger du legger i en PC er den kul første året, middels/brukbar andre året og rævva/moden for utskiftning tredje året!

 

Men enkelte ting forandrer seg ikke, hvor mye den støyer f.eks., jeg ville derfor lagt litt penger i å få en stillegående maskin!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

det er sant det er mye penger jeg har en rå fra før p43.2 800 men det jeg tenkte på å full ytelse på scsi diskene jeg har 2 stk seagate på 74 gig på 15000rpm som jeg vil ha på raid 0 og dagens pci ingang på hk klarer ikke den bråndbreden på 640mbt jeg må ha pci x og får å få et hk som har pci x så har det duel cpu og da blir alt dyrt får å få full ytelse fra diskene men jeg veit ikke om pci express klarer så mye i brånbrede ??+

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar

Enig med Ikon, HuGo_, JohndoeMAKT...

SCSI er ikke å anbefale. Vet du støynivået og kjølebehovet for 15k disker eller?

Og striping mellom to disker ville jeg absolutt slått fra meg.

Striping mellom to disker, populært kalt "RAID 0" faller egentlig ikke under definisjonen av RAID som den er gitt i forkortelsen engang fordi R'en står for "redundant"...

 

Ville i ditt tilfelle satsa på 6 250GB WDJB S-ATA disker i RAID5 i et eget kabinett separat fra bruksmaskina di. En ren filserver med andre ord. En Opteron CPU og 1Gig med ram på denne, og du er godt i gang.

 

Fullstendig støydempa kabinett og 1 stk WD Raptor 36 GB samen med Opteron, fett grafikkort og det du ellers måtte ønske i bruksmaskina di.

 

Gbit nett mellom disse to, og all lagring foregår til server, med scheduled ghosting hver søndag hvor du f.eks har de tre siste ghosta tilgjengelig til enhver tid.

 

Ett eller annet i den retning vil iallefal vise at du satser mer på en gjenomtenkt og langsiktig løsning og ikke bare er ute etter en penisforlenger "nerd style".

 

Tenk også på at du en gang i nær fremtid vil ønske å ha bil, og i den et anlegg...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

hummz.. du har en ganske hefti maskin fra før av.... hva med å bruke pengene på noe annet ? veit ikke hvor gammel du er jeg.. moped ? bil ? båt ? hus ? stereo ?

 

eller bare spare pengene til det kommer noe som rocker markede skikkelig... det som er på toppen nå.. tross jeg er intel fan.. er vel amd64.. ville gått for den personlig..

 

offtopic: hadde jeg ikke bodd i spania og fått alt for da halv pris siden her ligger ikke momsen så hardt ann.. pc'en som ligger under her.. kjøpte jeg når cpu'en akkurat hadde kommet på markede.. 16 000 kr.. for hele kassa.. med alt.. ++surround anlegg..ect..

 

altså.. så fort du kjøper noe så taper du masse penger alikevel.. er du ute etter noe rått noe.. vent hvis du da allerede har en p4 3.2 ghz..

 

 

waste off money..

Lenke til kommentar

btw.. striping av disker. hadde en server en gang.. med 880gb.. kjørte alt i raid 0.. og fant egentlig ikke ut hva det var godt for før jeg pakka ut en film.. altså seriøst.. da gikk det unna.. men hvor ofte er det har behov for å gjøre det i notime.. men som sagt ditt valg.. skal du ha den en ny pc nu.. så amd64 sier jeg.. og raptor 74gb som osdisk + 4*120gb'er eller.no i et raid kort fra promise.. ++

Lenke til kommentar
det er sant det er mye penger jeg har en rå fra før p43.2 800 men det jeg tenkte på å full ytelse på scsi diskene jeg har 2 stk seagate på 74 gig på 15000rpm som jeg vil ha på raid 0 og dagens pci ingang på hk klarer ikke den bråndbreden på 640mbt jeg må ha pci x og får å få et hk som har pci x så har

Lurer litt på hva du har tenkt å bruke de 8 sekundene du 'sparer' pr. år i diskaksesstid til?

 

Det må være noe vanvittig produktivt for å veie opp for alle tusenlappene du brukte for å spare sekundene i utgangspunktet iallefall!

 

For å si det slik: Det har sjelden plaget meg at et spill tar noen sekunder 'for mye' å laste iallefall.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
det er sant det er mye penger jeg har en rå fra før p43.2 800 men det jeg tenkte på å full ytelse på scsi diskene jeg har 2 stk seagate  på 74 gig på 15000rpm som jeg vil ha på raid 0  og dagens pci ingang på hk klarer ikke den bråndbreden på 640mbt jeg må ha pci x og får å få et hk som har pci x så har

Lurer litt på hva du har tenkt å bruke de 8 sekundene du 'sparer' pr. år i diskaksesstid til?

 

Det må være noe vanvittig produktivt for å veie opp for alle tusenlappene du brukte for å spare sekundene i utgangspunktet iallefall!

 

For å si det slik: Det har sjelden plaget meg at et spill tar noen sekunder 'for mye' å laste iallefall.

 

timtowtdi

ganske enig der ja ;)

Lenke til kommentar
det er sant det er mye penger jeg har en rå fra før p43.2 800 men det jeg tenkte på å full ytelse på scsi diskene jeg har 2 stk seagate på 74 gig på 15000rpm som jeg vil ha på raid 0 og dagens pci ingang på hk klarer ikke den bråndbreden på 640mbt jeg må ha pci x og får å få et hk som har pci x så har det duel cpu og da blir alt dyrt får å få full ytelse fra diskene men jeg veit ikke om pci express klarer så mye i brånbrede ??+

Vent til det kommer noen hovedkort med pci xpress på markedet.

er vel snart her ! tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...