Gå til innhold

slackware daemons

Scrim

Anbefalte innlegg

får opp dette under oppstart av slack, like før jeg får opp login ruten:

starting internet super-server daemon

starting sysklogd daemons:

starting sendmail MTA daemon

starting sendmail MSP queue runner

staring openSSH daemon

Er det noen av disse jeg bør fjerne eller oppdatere? jeg trenger vel streng tatt ikke sendmail, men er ikke helt sikker på de andre.

:ermm:

Har slackware noen form for kontrollpanel, hvor man kan stille inn på div. ting, hva slags services man vil starte under oppstart osv? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slackware er mer av typen "you've got the power, do it yourself," på godt og vondt. Jeg har alltid vært glad i systemfilene til Slackware, de er så ryddige og greie (er ganske likt BSD såvidt jeg har skjønt).

Uansett ligger filene i /etc/rc.d. Du må som sagt forandre på filene selv. En kjapp titt i /etc/inittab avslører hvilke filer som blir kjørt i oppstarten (i hvilke runlevels). En kort forklaring:

rc.S = singeluser

rc.M = multiuser

rc.0 = shutdown

rc.6 = reboot (rc.0 og rc.6 bør du kanskje la være å klå på)

og de andre rc.* filene er forskjellige oppstarts/shutdown skripts til demoner. Du kan f.eks. enkelt disable en service ved å kommentere ut linja i runlevel-fila (sett # forran). Eller permanent disable den ved å ikke gjøre den kjørbar (chmod a-x rc.blabla).

Du må selvfølgelig være root for å forandre på noe av dette.

Lenke til kommentar

en ting til, når jeg rebooter slackware så har den glemt alt jeg har stilt inn av lydstyrke til språk, hvordan fikser man det? :ermm:

edit: den husker språk, men den husker ikke hostname, hostname resetes hver gang. :yes:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Gå inn på http://slackware.com/book, der står det nok mye relevant.

Ellers er google din venn. :)

Ang. hostname så er det vel /etc/HOSTNAME som skal inneholde det. (Dette kommer også fram fra runlevel-scriptene.) Lydstyrke og sånne ting kan du legge til /etc/rc.d/rc.local, så blir det stilt inn hver gang.

Sånn er slackware, man har all frihet og fikser ting selv, og det er også lagt opp til at det skal være sånn. Noen forguder dette, andre syntes det blir litt for mye "manuelt." Man lærer i hvert fall mye av det.

Lenke til kommentar
Om du bryker ALSA drivere kan du legge til en alsactl entry i et initscript. Ellers kan aumix også brukes i batch mode.

Jeg bruker bare gkrellm med volume pluginen. Den restorer siste settings ved hver login :)

men når det gjelder de deamonene jeg har nevnt, er det farlig at dem kjøres?

og en ting til, når jeg stillte inn adsl med adsl-setup, så fikk jeg beskjed om jeg ville bruke firewall, hva slags firewall er det som følger med den rp-pppoe saken? er den verdt å bruke? eller må jeg legge inn en annen.

Lenke til kommentar

starting internet super-server daemon

- denne kan kjøre alene, slik at når noen av de andre demonene kreves (remote connections) så startes akkurat den demonen. Dette sparer minne.

starting sysklogd daemons:

- denne vil du alltid ha, logger diverse informasjon på systemet.

- ikke sikker på om du må ha denne, du behøver den i hvert fall ikke om du bare bruker webmail-tjenester

- ditto

staring openSSH daemon

- denne gir deg remote tilgang fra en annen maskin (både windows og *nix, you name it) via ssh (samme som telnet, bare kryptert).

Ingen av disse er farlige, men hvis du ikke behøver dem bør du skru dem av (av minne- og sikkerhetsgrunner). Alle ovenfor bortsett fra sysklogd kan du skru av, selvom mange kanskje ville være uenige i det :)

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om noe firewall så er det nok noe "standard" regler som brukes til iptables (det man bruker for å lage en firewall i linux), og firewall vil du absolutt ha (om det følger med noe spesielt til raspppoe kan jeg ikke svare på). Det eneste er hvis du har satt den opp bak en eksisterende firewall, da blir det unødvendig.

Så ja, du vil ha firewall :)

Lenke til kommentar

Sendmail er hvis du skal kjøre din egen mailserver. Ytterst få hjemmebrukere gjør dette. Så hvis du bare skal aksessere mailen din hos ISP'en via POP/IMAP eller webmail fra Yahoo, Hotmail o.l. vil jeg anbefale at du skrur av sendmail - som har hatt diverse sikkerhetsproblemer gjennom tida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...