Gå til innhold

Rettskriving med någgo attåt


Aetius

Anbefalte innlegg

Det som jeg synes er mest artig er at Aetius har redigert innleggene sine en god del pga skrivefeil det er ikke noe big Deal men skal man starte en sånn tråd som dette BØR han selv skrive feilfritt norsk. På første forsøk. Det er en såpass sensitiv sak det med skriving. Det er bare og se på antall svar på denne tråden så ser du at det er noe som vi her på forumet har svært sterke meninger om. Det jeg tror er det største "problemet" her er ikke skrivefeil men en generell "forsøpling" av språket med SMS språk. Når det er sagt vet jeg ikke om språkrådet ikke veldig mye bedre. Nå vil de at vi skal skrive krus i stedet for Cruise, køpp i stedet for cup bare for og nevne noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel og grei post da .. synes at alle bør prøve og skrive så rett så mulig pøver selv og skrive så rett så mulig og rette mine skrive feil når jeg ser dem ,

men en her sa at rett skriving er mulig og lere seg for dysletiker , dette er ikke lett spesielt når man ikke går på skolen lenger.

kan vel tenke meg at grunne til at mange dysletiker henger her er for at di får data som hjelpemiddel og blir data intresert av den grunne og vil da "herje" litt med den .

 

kan vel og si at den norske stat ikke er så flink på utaning som som di vil ha det til. ingen som fant ut at jeg hade dysleksi for jeg var ferdig med skolen. er fornøyd med det (not) kunne sikkert spart meg for noen år på benken av den grunnen

Det du skriver der er faktisk noe jeg selv kan skrive under på. Fikk ikke oppdaget min dysleksi før jeg gikk på Helse og Miljø Grunnkurs. Har jeg mye skrivefeil her skal dere se min håndskrift der er det mye rart. Men den tingen som jeg fikk stor hjelp for var muntlige prøver gikk fra bare G og NG i teoretiske fag på ungdomskolen til et snitt på 5,0 på VGS p.g.a. muntlige prøver. Fikk 6 i samfunsfag og det er et skikkelig skrive fag.

Lenke til kommentar
Det som jeg synes er mest artig er at Aetius har redigert innleggene sine en god del pga skrivefeil det er ikke noe big Deal men skal man starte en sånn tråd som dette BØR han selv skrive feilfritt norsk. På første forsøk.

Hvorfor det? Jeg har da aldri påstått at mitt språk er feilfritt. Ikke at det er noe galt i å rette skrivefeil heller, noe jeg forresten ikke er alene om. Jeg vil tippe at minst 90% av alle endringer av innlegg som gjøres her på forumet, er for å fikse skrivefeil.

 

Jeg er forøvrig hjertens enig med deg angående SMS-språk.

Lenke til kommentar

Heh... som en annen taler nevnte tidligere her vil jo faktisk norsk språkråd at vi skal kunne begynne å skrive "fornorskede" varianter av engelske ord; som da eksempelvis "køpp" og "krus" ... Dette er et forslag som får det til å vrenge seg i magen på meg for å være helt ærlig, men uansett er det likevel ikke språkrådets siste fornorskings-stunt (stønt - edit) som er det viktige her.

 

Det er foruroligende at mange har så vanskelig for å skrive korrekt og grammatisk riktig norsk; som jeg sa tidligere har jeg full respekt for dyslektikere og mennesker med lese og skrivevansker, men ingen her kan få meg til å tro at over 80% av brukerne her inne er blant dem. (Ja jeg vet jeg tok i, men det var for å illustrere et poeng).

 

Og/å reglene er kanskje ikke det enkleste man kan lære mennesker som allerede har vanskelig for å skrive/lese korrekt, men det er likevel egentlig en smal sak å lære seg dersom man tar seg litt lengre tid til å se over sine egne setninger og gjerne uttale dem noen ganger for seg selv. Kanskje burde jeg/vi ikke irritere oss over dette, men jeg personlig kan ikke hjelpe for det; det er ikke godt å lese eller enkelt å forstå alltid. Og noen ganger gidder jeg rett og slett ikke å lese gjennom posten(e) eller tråden(e) dersom det vrimler av stave- og grammatiske feil.

 

Ja, det er riktig; dette er et overklokkingsforum, men betyr det at vi ikke bryr oss, eller ikke skal bry oss, om hvorvidt vi fører et pent og korrekt språk eller ikke. Det er ikke et diskusjonsforum for litteratur el., men er det likevel så hårreisende å forvente at de som vanker her (flest nordmenn) skriver korrekt norsk? Selvsagt forventer jeg ikke at dere som har lese og skrivevansker alltid fører et korrekt språk, men som det ble nevnt her er det ikke så mye ekstra arbeid eller musing for å få sjekket sine egne innlegg.

 

Uansett; jeg trives svært godt på forumet, men feilstaving ol. har alltid irritert meg i alle sammenhenger. Har muligens en sammenheng med at jeg faktisk er forfatter, men det er en annen side av historien. :)

Endret av Journeyer
Lenke til kommentar
Vist du skal kritisere noen for språket bør du ha ditt eget språk feilfritt for ellers blir det bare teit. du vet kaste stein i glasshus.. Hmmm i bodø kan vi faktisk gjøre det.

Jeg mente aldri den første posten som kritikk - heller som et slags hjelpemiddel, men det ser jo ut til at enkelte har større motstand mot hjelp enn andre.

Lenke til kommentar
Jeg mente aldri den første posten som kritikk - heller som et slags hjelpemiddel, men det ser jo ut til at enkelte har større motstand mot hjelp enn andre.

Konstruktiv kritikk er en ting men når det blir nedlatende blir jeg provosert. Greit kansje jeg har litt kort lunte for kritikk av skrivingen min men det er kun for jeg er blitt litt lei av at det er noen som skal prøve og lære meg på 3 setninger noe ingen lærere har klart på 12 år med skole.

Lenke til kommentar

quote Aetius:

"

Jeg står imidlertid for det jeg har sagt om språk og skrivefeil. Dette er jo et overklokkingsforum, dedikert til å optimalisere ytelsen på datautstyr. Hvorfor ikke da også legge litt innsats i språket?

"

Du høres ut som en skikkelig språksnobb. Det er et overklokkingsforum hvor hvem som helst kan komme innom for å for eksempel spørre om hvorfor ett eller annet ikke funker akkurat nå. Hvorfor må de da bruke en halvtime på å sjekke språket sitt for kommafeil?

 

Folk skal kunne bruke sitt eget språk som de selv vil. Dere som irriterer dere sånn, kan dere ikke heller bare se en annen vei?

Lenke til kommentar

Eg blir irritert når eg ser "hvem ditt og datt" overalt. Dysleksi er ein ærlig sak, men det er mange (ikkje berre her på forumet) som har skriveproblemer, ser det på skulen og i kvardagen.

 

Eg er heller ikkje perfekt, det veit eg. Har alltid blanda bokmål og nynorsk i ei stor gryte, men eg prøver å skrive rett så ofte eg kan.

Lenke til kommentar
Selv pleier jeg å se over innholdet for skrivefeil. Jeg kopierer deretter hele innholdet, og limer det inn i MS Word. Word har en glimrende stave- og grammatikkontroll som sjekker staving og eventuelle grammatiske feil. Kopierer deretter fra Word, og limer inn igjen i forumet.

 

Det er ikke en norsk innlevering vi skriver når vi poster i forumet. Det er heller ikke en årsberetning til ledelsen i aker kverner. Det er simpelthen meningsytringer, spørsmål og svar på en _lettvint_ måte. Å kopiere inn i word for å kjøre stave kontroll (la du merke til det? ==stavekontroll) blir for dumt i dette henseende.

 

Forsøk dette neste gang du skriver et innlegg, så får du samtidig en påminnelse om hvordan ord og setninger skrives riktig.

 

Hmmm, nei.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...