Gå til innhold

Rettskriving med någgo attåt

Aetius

Anbefalte innlegg

Vel, der finnes flere stygge(!) som virkelig tærer på min tålmodighet iallfall..

irriterer skrives slik; irriterer og ikke irreterer eller andre derivater...

Iallfall skrives slik og ikke iallefall eller andre (ihvertfall går an)

interessert slik, og ikke intrissert eller andre merkverdige ...

Men, som tidligere nevnt, de desidert største skrekkeksemplene er f.eks; HVEM skjermkort? HVEM ram? HVEM harddisk.... argh! Det er jo nesten som om norsk språkråd roterer i grava og de gutta lever jo fortsatt!

Uansett, jeg har respekt for at enkelte sliter med lese og skrivevansker, men dette er ingen unnskyldning for ikke å gjøre en enda større innsats for å lære seg å skrive grammatisk korrekt. Hverken denne posten eller tråden i seg selv er ment som en hets mot alle landets dyslektikere; men derimot som et par små "pointers" til hvordan man kan forbedre sitt eget skriftspråk. SMS språket er jo det desidert største skrekkeksempelet på hva som virkelig forringer skriftspråket til oss moderne mennesker. Å legge inn poster skrevet på dialekt-form er forsåvidt greit, men heller ikke dette er noen direkte fryd å lese.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nok flisen som var i eget øye. Stokken var i min bror sitt. Men jeg er enebarn, så det gir jeg bæng i... ;-)

Hvis man ikke skal kunne klage uten å være perfekt, så blir det ikke mye som bedrer seg her i verden.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
1 Det høres nesten ut som om du er _stolt_ av å skrive feil.

2 Nei, det betyr nok heller at de som er dyslektikere må legge ekstra innsats i å lære seg til å skrive korrekt. For det er absolutt mulig å gjøre!

1. Nei er ikke stolt av og skrive feil men har sett på dette som et fristed for den slags velmenende råd. Har sittet og kranglet med lærere i nok mange timer til at jeg vet at og/å vil jeg aldri lære. Men det jeg er stolt av er at jeg har en utdannelse som jeg er stolt (tatt på normert tid) av og en jobb som jeg er god i tross mitt handicap.

2. Joda det er mulig og legge extra innsats i rettskriving men personlig ser jeg ofte ikke skrive feil før etter andre tredje gangs gjennommlesning og da er edit ett naturlig valg men jeg har fått kritikk fra andre her på forumet for at jeg har mye edit i mine innlegg.

Lenke til kommentar

hadde 6 år på barneskolen med verdens mest kristen lærer, og derfor vet jeg at det var slik det lød:

"fjern stokken i ditt eget øye, før du fjerner flisen i ditt brors"

(er forøvrig så anti-kristen det går an å bli sjøl)

men, uansett....meeegeeet usaklig post det her...jeg mener at de fleste små skrivefeil er grunnet rask tasting.

men er enig i det meg sms språk her. det har ingenting her å gjøre. jeg irriterer meg også på folk som skriver dialekt, men bare fordi jeg ikke skjønner det så lett som ellers. har ikkenoe imot dem. har ikkenoe imot om folk skriver irritirer en eller annen grunn i en post. jeg er ikke her for å korrigere andres feil, heller for å lære ting, og en eller annen sjelden gang få sjansen til å forklare en annen noe.

finner du noen feil i det jeg har skrevet? FINT! sug dem i deg og plag deg over dem, post gjerne en egen tråd om hvor mye feil jeg skrev i dette inlegget!

DimensionX

Lenke til kommentar

OK, mulig jeg bommet på bibelkunnskapen. Gir meg mot overmakten på den. :-)

Jeg står imidlertid for det jeg har sagt om språk og skrivefeil. Dette er jo et overklokkingsforum, dedikert til å optimalisere ytelsen på datautstyr. Hvorfor ikke da også legge litt innsats i språket?

Lenke til kommentar
OK, mulig jeg bommet på bibelkunnskapen. Gir meg mot overmakten på den. :-)

Jeg står imidlertid for det jeg har sagt om språk og skrivefeil. Dette er jo et overklokkingsforum, dedikert til å optimalisere ytelsen på datautstyr. Hvorfor ikke da også legge litt innsats i språket?

Jeg er helt enig, men de som ikke kan noe bedre. Hva skal de gjøre da da?

Dette gjelder selvfølgelig ikke meg, for jeg er helt l33t på rettskrivning :p

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten at de to dyslektikerne vi hittil har hørt fra absolutt ikke er de værste språksyndrene jeg har sett her på forumet. Langt derifra!

Irriterer meg over småting som "værste" i stedet for korrekte "verste" jeg da. :p

Men seriøst, orddeling, manglende tegnsetting osv, osv er faktisk ganske irriterende. Det vil si, jeg gidder ikke irritere meg over det hele tiden når jeg ser det, jeg blir bare irritert når jeg ser noen som ikke gidder prøve engang. Å skrive en masse setninger uten punktum f.eks. er ikke bra synes jeg.....

Lenke til kommentar
Jeg synes forresten at de to dyslektikerne vi hittil har hørt fra absolutt ikke er de værste språksyndrene jeg har sett her på forumet. Langt derifra!

Irriterer meg over småting som "værste" i stedet for korrekte "verste" jeg da. :p

Au! Den var stygg! :scared: Jeg skal skrive en krass mail til den ansvarlige med èn gang! ;)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
hvem bryr seg om folk skriver litt feil så lenge men fatter hva de er ute etter ? :dontgetit:

Hvor mye feil kan man skrive før det man skriver blir uforståelig? Når bryter feilrettingsrutinene i protokollen sammen?

Jeg har selv sett innlegg fra tid til annen som jeg ikke forstår mye av.

Men for all del, folkens: Min hensikt var å lage et lite hjelpemiddel for de som gjerne vil renske litt opp i skrivefeilene sine på forumet. Det er imidlertid ingen tvang, og gidder du ikke så er ikke det mitt problem.

Lenke til kommentar
jeg mener at de fleste små skrivefeil er grunnet rask tasting.

men er enig i det meg sms språk her. det har ingenting her å gjøre. jeg irriterer meg også på folk som skriver dialekt, men bare fordi jeg ikke skjønner det så lett som ellers. har ikkenoe imot dem. har ikkenoe imot om folk skriver irritirer en eller annen grunn i en post. jeg er ikke her for å korrigere andres feil, heller for å lære ting, og en eller annen sjelden gang få sjansen til å forklare en annen noe.

finner du noen feil i det jeg har skrevet? FINT! sug dem i deg og plag deg over dem, post gjerne en egen tråd om hvor mye feil jeg skrev i dette inlegget!

DimensionX

Helt enig :D

Hva fa** har det å si om folk skriver litt feil??

Lenke til kommentar

Mange av innleggene innholder så mye skrivefeil at det er skremmende. Jeg fatter ikke at det er så mange dyslektikere samlet på en plass.

Hadde alle dere som skriver dårlig norsk, tatt dere tid til å se over det dere har skrevet, tror jeg mye hadde vært gjort. Å se over det man har skrevet, er faktisk elementærlære fra barneskolen. De færreste gidder vel å gjøre dette.

Selv pleier jeg å se over innholdet for skrivefeil. Jeg kopierer deretter hele innholdet, og limer det inn i MS Word. Word har en glimrende stave- og grammatikkontroll som sjekker staving og eventuelle grammatiske feil. Kopierer deretter fra Word, og limer inn igjen i forumet.

Forsøk dette neste gang du skriver et innlegg, så får du samtidig en påminnelse om hvordan ord og setninger skrives riktig.

P.S. Husk at det er noe som avsnitt også. D.S.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om folk skriver lit feil. Jeg prøver å forstå det som er blit skrevet og det greier jeg 99.9% av gangene. Jeg er dog motstander av SMS språk! Men hvor lett det er å skrive feil beviste du i den første posten i denne tråden. Dette er et overklokkingsforum ikke et språkforum og derfor synes jeg det er greit så lenge man greier å utrykke seg forståelig.

:cool:

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med han som startet dette rommet i forumet,

SMS-språk er rett og slett noe man helst ikke bør bruke i hvert fall ikke i et forum, det skal brukes på SMS meldinger, for og ikke ha for lange meldinger.

Det høres ut som at man er 4 år og har sett på at store søster på 14 skriver meldinger til vennene sine.

Men det med de som har dysteleksi så bør vi ikke kritisere for mye, de har et problem som gjør at de IKKE ser hva som skrives feil og det er ikke noe de kan noe for selv.

Greit nok, jeg kan selv si meg enig i at jeg har en del skrivefeil i setningene mine men jeg bruker ikke SMS språket.

Bent

Lenke til kommentar

vel og grei post da .. synes at alle bør prøve og skrive så rett så mulig pøver selv og skrive så rett så mulig og rette mine skrive feil når jeg ser dem ,

men en her sa at rett skriving er mulig og lere seg for dysletiker , dette er ikke lett spesielt når man ikke går på skolen lenger.

kan vel tenke meg at grunne til at mange dysletiker henger her er for at di får data som hjelpemiddel og blir data intresert av den grunne og vil da "herje" litt med den .

kan vel og si at den norske stat ikke er så flink på utaning som som di vil ha det til. ingen som fant ut at jeg hade dysleksi for jeg var ferdig med skolen. er fornøyd med det (not) kunne sikkert spart meg for noen år på benken av den grunnen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...