DevN Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Fatter bare ikke hvordan man får til dette med databaser, så derfor vil jeg at noen skal fikse på DENNE og gi meg den igjen (e-post hvis du ikke har noe sted å laste opp : [email protected]). Nå laget jeg bare den formen raskt i VB. Har inkludert databasen da (Access 97), skal være klar til bruk. 1. List1 skal vise en liste over "items" fra databasen. 2. Trykker man på et "item" i listen, skal navnet på "itemet" vises i Text1. 3. Knappen "Slett fra liste og database" må fikses, så navnet fjernes i databasen også. 4. Knappen "Opprett nytt navn" må også fikses, så navnet opprettes i databasen også. Tror det var alt, takker for hjelpen da. Håper noen gidder å fikse den så jeg har noe å gå etter. [EDIT: "Opprett nytt navn" : Navnet oppgis i Text1. ] Endret 12. februar 2004 av zalo Lenke til kommentar
svamp Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Spm 1 tror jeg du kan løse med å "jukse" litt.. Lag en textbox som du kobler til det rette feltet i databasen Visible=false på textboxen option explicit dim intAntallPoster as integer dim intTeller as integer private sub form_load() data1.Refresh data1.Recordset.MoveLast data1.Recordset.MoveFirst intAntallPoster = data1.Recordset.RecordCount For intteller = 1 To intantallposter List1.AddItem (Text1.Text) data1.Recordset.AbsolutePosition = data1.Recordset.AbsolutePosition + 1 Next end sub Dette er nok ikke en særlig god løsning. Jeg skriver det jeg husker fra listekoden min (topic'en av meg lenger nede), siden det er to ganske like problemstillinger. Det kommer sikkert opp problemer med denne måten å gjøre det på seinere i programmeringen din. Men det holder en stund kanskje.. Endret 13. februar 2004 av svamp Lenke til kommentar
DevN Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Og jey, det virket, men fjerna det før Private Sub, det funka ikke med det. Og jey, endelig en som svarte. Men hvorfor er det egentlig en dårlig løsning? [EDIT] >> Kan noen gi meg et eksempel på hvordan jeg får informasjon om det valgte "itemet" til å komme opp i andre ruter i samme form? F.eks. List1 har 4 "itemer", når en av de velges, skal det komme mer opp om det valgte i Text1, Text2, osv. Alle "itemene" skal selvfølgelig ha samme effekt, alle har mer informasjon. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er med Access-databasen, den skal jo inneholde all informasjonen, den som kommer opp i Text1, Text2, osv også. Det er vel bare å ha det slik at informasjonen for hvert "item" ligger på riktig linje med resten? Øhh, håper virkelig NOEN forsto hva jeg mente nå. :/ Endret 13. februar 2004 av zalo Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Hvertfall før å få den valgte item inn i textboks private sub list1_click() text1.text = list1.text end sub Sikkert maaange andre som kan det da Lenke til kommentar
DevN Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Hvertfall før å få den valgte item inn i textboks private sub list1_click() text1.text = list1.text end sub Sikkert maaange andre som kan det da Ja ok, den var simpel. Men det virkelige problemet er å få andre tekstbokser til å vise mer om det valgte itemet. Informasjonen ligger på samme linje i databasen. Lurte på om det var mulig å "jukse" litt her også? Tenkte da at det kanskje var mulig å bruke samme metode som i sta. F.eks. Text2 henter informasjonen fra (usynlig) Form2, i en ListBox der, som viser info fra kolonne 2 i databasen. "Itemet" i Form2.List1 må ha velges automatisk når Form1.List1 "itemet" velges. Så lurte på om det var mulig at hvis f.eks. "Item 7" velges (i Form1.List1) så velges automatisk "Item 7" i Form2.List1. Noen som forsto hva jeg ville fram til? Har aldri vært noe god å forklare, men fantasien er her. Er vel lov å gjøre et forsøk for å se om det funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå