Langbein Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 edit: er kompiler fjerner vel komentarer? hvertfall min.. Ehh, poenget er jo at dette faktisk er KILDEKODEN da. Dermed bør det også være litt kommentarer her og der. Har funnet noe ganske graverende kode allerede: float real_cpu_speed, effective_cpu_speed; real_cpu_speed = getCPUspeed(); if (wordperfect == 1 || lotus == 1) effective_cpu_speed = real_cpu_speed / 2; /* Muhaha! That will teach them sux0rz! -Bill G*/ Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 edit: er kompiler fjerner vel komentarer? hvertfall min.. Ehh, poenget er jo at dette faktisk er KILDEKODEN da. Dermed bør det også være litt kommentarer her og der. Damn selfølgelig Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) Digi.no eller noe rapporterte forresten at det bare var ca 1/60-del av koden som var rappa og hvis den kom på avveier ville det nok heller være snakk om opphavsrettigheter og ikke sikkerhet Etter det jeg har hørt er det vesentlig mer enn 1/60 av kildekoden som har blitt lekket. Vanskelig å si eksakt hvor mye men vil tro det er nærmere ca 1/10 av den totale koden enn 1/60. Og den påstanden fra Microsoft om at dette handler utelukkende om "intellectual property" og ikke om sikkerhet er vel kanskje den mest latterlige påstanden som noen har prestert å komme med på lang tid. Man må tilbake til Iraqi Information Minister for å finne en tilsvarende misvisende og feilaktig påstand. Det er klart at deler av den koden som har blitt lekket er svært viktige deler av operativsystemet. For eksempel er kildekoden til mshtml.dll inkludert. mshtml.dll er en svært viktig del av IE. Det er også flere andre biter som har med nettverk og gjøre, både indirekte og direkte. Det er klart at det er i Microsoft interesse å forsøke å berolige kundene sine, men det er naivt å tro at dette ikke vil ha noe å si for sikkerheten. Syns at en presumptivt oppegående side som digi.no ikke burde latt en slik påstand som Microsoft kommer med få lov til å stå ukommentert. Den kommentaren fra Microsoft om at dette ikke har med sikkerhet å gjøre viser forakt over alle de administratorene som må slite med dette i månedsvis fremover. Endret 15. februar 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
j-- Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 er det noen som har en link eller? skal bare se på.. ikke røre.. er bare morro å ha sett den da Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 er det noen som har en link eller? skal bare se på.. ikke røre.. er bare morro å ha sett den da Kan nok ikke legge ut en link(med virking til piratvirksomhet) Men kan si såpass at du finner mange fine ting som linux distroer på ircspy.com Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Har funnet noe ganske graverende kode allerede: float real_cpu_speed, effective_cpu_speed; real_cpu_speed = getCPUspeed(); if (wordperfect == 1 || lotus == 1) effective_cpu_speed = real_cpu_speed / 2; /* Muhaha! That will teach them sux0rz! -Bill G*/ I hvilken fil står liksom det? Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 De er bare mennesker de også de som skriver kode for Microsoft ;-) private/shell/shell32/util.h:// around the Happy peice of shit compiler we pass the last param as an LPVOID instead of a LPITEMIDLIST Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Da er det avgjort... Windows skal ut. patetisk avgjørelse... _ johanf - som digger wintendo! Og det var en patetisk uttalelse. Hvordan kan du sitte der og rakke ned på linux? Som er et mye sikrere alternativ, og her det ikke bare snakk om at hvis det skjer noe galt i windows så er det brukeren som er feilen. Windows har flere hull enn en sveitserost, og jeg har til gode å se dem tette igjen de hullene *rekker MS ostekorker som dem kan stappe i hullene*. Det er ikke så lett å ha et sikkert operativsystem da, og det er jo det positive med linux/unix. Du har full kontroll, og skulle det finnes et sikkerhetshull, så er det ikke vanskelig å fikse det. Med Microsoft så må man vente til de finner sikkerhetshullet, og det kan ta et par år, mens en dreven linux bruker kan finne feilen selv og rette den, for så å informere resten av linux miljøet om det. Det har fungert i så mange år, og linux er like sikkert nå som det var da, om ikke mer sikkert pr dags dato. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Denne hendelsen er vell begynt å bli gammel nå, men i tilfelle folk leter etter kildekoden (Gud forby!) så har jeg hørt rykter [ et sted ] på nettet at et søk på google med "torrent" og det evt. du ønsker å laste ned er ganske så effektivt. *Host*. Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ifølge CNN, kan det virke som om koden som er tilgjengelig nå kan se ut som en "core dump" fra en Linux boks. Koden inneholder også referanser til Mainsoft (som lisensierte koden til NT i 1994). Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Koden ble lekket fordi en linuxboks gikk på trynet? Livets merkverdige ironi Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Har funnet noe ganske graverende kode allerede: float real_cpu_speed, effective_cpu_speed; real_cpu_speed = getCPUspeed(); if (wordperfect == 1 || lotus == 1) effective_cpu_speed = real_cpu_speed / 2; /* Muhaha! That will teach them sux0rz! -Bill G*/ I hvilken fil står liksom det? Det er vel snakk om kildekoden her.. Ikke noe filer på maskinen. Hadde det der vært åpent får alle tror jeg ingen hadde brukt windows mer Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Koden ble lekket fordi en linuxboks gikk på trynet? Livets merkverdige ironi hehe, veldig godt sagt Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Koden ble lekket fordi en linuxboks gikk på trynet? Livets merkverdige ironi Vel, for det første: De eneste core-dumps jeg har vært borti på GNU/Linux skyldes ikke at selve OS'et kræsjer, men at en helt ordinær user-space applikasjon tryner. Det hender jo tross alt, særlig hvis man kjører litt betaprogrammer og slikt, og har selvsagt ingenting med linux sin sikkerhet/stabilitet å gjøre. For det andre høres hele historien merkelig ut, for ifølge sitatet: The leaked Windows 2000 code contained 30915 files and a whopping 13.5 million lines of code, he said. And the Windows NT breach had 95,103 files and 28 million lines ...er det altså enorme mengder med filer som ble "core-dumpet". Hvordan går det til? Ingen har vel titusener/hundretuser med filer åpne i et program. Og i en core-dump fil ligger det selvsagt ikke separate filer og slikt - alt er bare et sammensurium av data, i et format avhengig av de interne datastrukturene i programmet som kræsjet. Mao rimelig kronglete tilgjengelig. Godt mulig jeg tar feil, men det hørtes veldig snodig ut. Endret 16. februar 2004 av Langbein Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Langbein: Slik jeg forstår det er det ikke snakk om en "core dump". Det er vel rett og slett snakk om en PC (med linux og kildekoden på disk) som kræsjet og ble kastet (?) Noen plukket opp "søpla" og fant filene veldig lett tilgjengelige. Eller er det snakk om at noen har brutt seg inn i nettverket og fått tilgang til filene på grunn av en sikkerhets-feil som oppsto pga kræsjen ? Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 edit: er kompiler fjerner vel komentarer? hvertfall min.. Ehh, poenget er jo at dette faktisk er KILDEKODEN da. Dermed bør det også være litt kommentarer her og der. Har funnet noe ganske graverende kode allerede: float real_cpu_speed, effective_cpu_speed; real_cpu_speed = getCPUspeed(); if (wordperfect == 1 || lotus == 1) effective_cpu_speed = real_cpu_speed / 2; /* Muhaha! That will teach them sux0rz! -Bill G*/ Hehehe Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Simen1: Slik jeg forstår det kan man lese ut av kildekoden at den var forsøkt kompilert på en maskin med Red Hat 6.2. Noe gikk galt, muligens fordi maskinen(e) ikke var kraftig nok (for lite RAM) eller for lite disk-plass. Men vet ikke hva som skjedde etter det. Forstår ikke helt (som Langbein også sier) hvordan man kan ha gått fra en core-dump til all den koden man har). Kan for lite om hva Mainsoft driver med til at jeg tør uttale meg om det. Endret 16. februar 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215128 Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Hmm...tror jeg skal besøke windows update hyppig fra nå av... Dette er vel ikke det eneste graverende sikkerhets-hullet som kommer til å bli avdekket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå