Gå til innhold

Win 2000 kildekode lekket

kim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet "trade secret" er ikke noe sesam-ord.

Det er lovlig å lese informasjonen når den først er tilgjengelig, men du kan ikke lage/laste en kopi (annet enn i cache for visning på skjermen) eller benytte den i konkurrerende virksomhet eller annen næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er lite sannsynlig at det kommer til å bli så stor skade for Microsoft, siden kodelekasjen ser ut til å bare være en svært liten del.
Har ikke sett på koden selv, men det er sannsynligvis en veldig liten del av kildekoden, noen anslår under 10%. Hvor stor del det er er er ikke så viktig, spørsmålet er hvor _viktig_ del av windows det er.
Jeg har tittet litt på disse filene (brukte ca 10 min), og omtrent alle filene jeg så på var markert med copyright fra 1989-1994. Og det var massevis av Windows 3.11 kode der. Jeg fant faktisk ingenting som så ut som om var laget for windows 2000.
Koden skal, ifølge ryktene, være fra win2k+sp1. Forøvrig, om du planlegger å jobbe innen komersiell programmering bør du unngå å se for mye på denne koden...
Lenke til kommentar
Jeg tror det er lite sannsynlig at det kommer til å bli så stor skade for Microsoft, siden kodelekasjen ser ut til å bare være en svært liten del.
Har ikke sett på koden selv, men det er sannsynligvis en veldig liten del av kildekoden, noen anslår under 10%. Hvor stor del det er er er ikke så viktig, spørsmålet er hvor _viktig_ del av windows det er.

15%.

Lenke til kommentar
Forøvrig, om du planlegger å jobbe innen komersiell programmering bør du unngå å se for mye på denne koden...

Jeg gjør det kun for moro skyld selvsagt... Kan ingen programmeringsspråk, så jeg ville ikke klart å bruke det til noe engang.

Men det var ikke så moro som jeg hadde trodd, siden alt er skikkelig gammelt. Alt jeg har sett på er fra 1987-1994 - har forløpig ikke funnet noe som er markert med et årstall høyere enn 1994!

Lenke til kommentar
Ikke enda iallefall. Men er dette virkelig kildekoden betyr det at både Windows2k og XP kommer til å oppleve en ENORM flom av virus og scripts snart ja. Nå vil folk da finne resten av hullene i Windows :)

Men det er en liten nisse i magen min som sier at dette bare er BS da. Vil iallefall lese nfo'en og litt slikt før jeg tror på det.

Hvor mange feil er det da???

Eller hvor mange prosent??

Lenke til kommentar

Hvor mange sikkerhetshull det er funnet pr i dag som er upatchet? Av hvor mange som faktisk finnes? Nei, ingen vet jo hvor mange som finnes som ingen vet om :)

Og jeg vet heller ikke hvor mange ull det er i dag. For noen måneder siden var det iallefall 31 kun til Internet Explorer ALENE, og det har ikke kommet så enormt mange patcher siden da kan du si. Så totalt for hele Windows? Nei, bare Bill vet det tipper jeg :)

Lenke til kommentar

Problemet er at ingen har oversikt over hele koden. Derfor må de som finner hull raportere det til MS slik at de blir tettet så fort som mulig. Et problem kan vel være at MS saksøker deg får å ha lest koden da men...

Edit: rette litt feil

Endret av Zyrex_
Lenke til kommentar
Tubamann: Hvorfor saksøker ingen han for å ikke patche de hullene som er åpne og i bruk av scriptkiddies per i dag da?

Fordi han ikke vet om at de eksisterer?

Erm, JO, dette her er hull som man VET eksisterer. Microsoft har bare unnlatt å patche dem av en eller annen ukjent grunn.

Digi.no eller noe rapporterte forresten at det bare var ca 1/60-del av koden som var rappa og hvis den kom på avveier ville det nok heller være snakk om opphavsrettigheter og ikke sikkerhet :)

Lenke til kommentar
Erm, JO, dette her er hull som man VET eksisterer. Microsoft har bare unnlatt å patche dem av en eller annen ukjent grunn.

Microsoft er vel ikke akkurat kjent for å være raske med slike ting. Var det ikke nylig et hull (ASN-greiene) hvor de hadde brukt 200 dager på å få ut en fiks? Skyldte på at feilen lå så dypt inne i os'et at det derfor tok lang tid. :lol:

Jaja, godt at jeg ikke har windows på noen kritiske maskiner.

Lenke til kommentar

Det største problemet for Microsoft er ikke sikkerheten men derimot at alle kan nå kan lese alle interne kommentarer som programmererne har lagt inn i kildekoden.

Jeg vil tippe at det er mange som nå leter etter kommentarer for å bevise at MS har sabotert konkurrentenes programmer. Finnes sikkert også mye intern humor der som neppe egner seg på trykk. Kan uansett bli svært pinlig for MS.

Lenke til kommentar

Huff og huff :no:

Noe sier meg at dette ikke kommer til å gå bra :(

Hvilken del av koden er det som er tatt og hvordan ble den tatt?

edit: er kompiler fjerner vel komentarer? hvertfall min..

btw, noen som vet hvor jeg kan få tak i koden? :innocent:

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...