Gå til innhold

Win 2000 kildekode lekket

kim

Anbefalte innlegg

Det ligger en ED2k link i eMule på ca 220MB windows_2000_source.zip (samme navn som på den ene tekstlinken med filene)

Microsoft har gitt kildekoden til Universiteter under Microsoft Research, er vel noen av disse som har gjort det - kanskje i Norge på universitetet i Oslo for informasjonsteknologi?

tviler på at kildekoden bare tar 220mb.. Er nok heller nærmere 2gb da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva vil dette ha og si da ?

Det vil si at alle med Windows 2000, Windows XP og Windows 2003 Server kan få det mindre artig i tiden fremover med annet de har firewall som stopper det meste av trafikk som kommer inn.

Hva annet dette vil ha og si er vel at Windows Longhorn kan komme fortere enn forventet, siden dette er et OS som er bygget på nytt fra grunnen av.

Lenke til kommentar

Argh! Jeg vil ikke at noe os skal komme fortere fra microsoft, hadde heller håpet de la hele longhorn på is :thumbs: , og alle gikk over til linux, selvom jeg bruker win2k selv da :) Liker ikke det palladium prosjektet deres, og alldeles ikke DRM... Jeg nekter å kjøpe musikk som jeg ikke har hørt, igjennom feks..

Hvis drm og lignende programmer skal komme, så må d lages demoer av alt, syns nå jeg...

Lenke til kommentar
Argh! Jeg vil ikke at noe os skal komme fortere fra microsoft, hadde heller håpet de la hele longhorn på is :thumbs: , og alle gikk over til linux, selvom jeg bruker win2k selv da :) Liker ikke det palladium prosjektet deres, og alldeles ikke DRM... Jeg nekter å kjøpe musikk som jeg ikke har hørt, igjennom feks..

Hvis drm og lignende programmer skal komme, så må d lages demoer av alt, syns nå jeg...

Uten at jeg skal påstå for mye, men vil du ikke med GPL 3. parts program ville kunne spille av musikk du har lastet ned på PC'er med Palladium og DRM?

Lenke til kommentar

Her er jeg visst nok engang nødt til å demonstrere min manglende kunnskap rundt OS.

Hvis det er farlig at en kildekode er kjent,vil ikke dette bety at Linux da allerede er et risikabelt OS å bruke?

Hva er forskjellen nå hvis windows er "åpen" kilde? (Utenom at MS står i fare for å miste mye penger)

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar

Ser heldigvis bare ut til å vær en brøkdel av koden som er "sluppet ut" - forhåpentligvis blir ikke skaden så stor. Blir det behov for 'damage control' jf Half-Life 2 så vil det gi ytterlige forsinkelser Windows for AMD64 (som også er lavt prioritert) og kanskje og på Longhorn (og det hadde irritert meg).

Det er vel ingen som oppriktig talt tror dette kommer til å tjene dem på noe vis? Skjønner ikke helt folk som gleder seg over dette, er det bare 'skadefryd' over noe som har potensialet til å skape problemer for Microsoft og Windows-brukere? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ser heldigvis bare ut til å vær en brøkdel av koden som er "sluppet ut" - forhåpentligvis blir ikke skaden så stor. Blir det behov for 'damage control' jf Half-Life 2 så vil det gi ytterlige forsinkelser Windows for AMD64 (som også er lavt prioritert) og kanskje og på Longhorn (og det hadde irritert meg).

Huh? Longhorn? Trodde ikke den baserte seg på noe spesielt, men er ny fra grunnen av?

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Argh! Jeg vil ikke at noe os skal komme fortere fra microsoft, hadde heller håpet de la hele longhorn på is  :thumbs: , og alle gikk over til linux, selvom jeg bruker win2k selv da :) Liker ikke det palladium prosjektet deres, og alldeles ikke DRM... Jeg nekter å kjøpe musikk som jeg ikke har hørt, igjennom feks..

Uten at jeg skal påstå for mye, men vil du ikke med GPL 3. parts program ville kunne spille av musikk du har lastet ned på PC'er med Palladium og DRM?

Det er riktig - ingenting i veien for at Linux også kan støtte DRM-materiale hvis man ønsker å gjøre det. Linus Torvalds har vel uttalt i forbindelse med denne saken noe ala: "I dont care" (les: folk får bruke linux til akkurat det de har lyst til selv)

Lenke til kommentar
Her er jeg visst nok engang nødt til å demonstrere min manglende kunnskap rundt OS.

Hvis det er farlig at en kildekode er kjent,vil ikke dette bety at Linux da allerede er et risikabelt OS å bruke?

Hva er forskjellen nå hvis windows er "åpen" kilde? (Utenom at MS står i fare for å miste mye penger)

Det sitter titusenvis av utviklere rundt om i verden og leser Open Source kode som blir skrevet. I Microsoft ble det slik etter opprydningen sist høst, at det 1 utvikler har skrevet skulle en annen se over før det ble lagt til hovedtreet. Etterpå tar QA-avdelingen over. De tester og prøver ut de ulike funksjonene for å finne bugs og potensielle sikkerhetsaspekter som må fikses.

Som du da ser er det kun en brøkdel av folk involvert i QA for MS kode, sammenlignet med Open Source. Ta f.eks. OpenSSH, som er noe av det mest brukte SSH implementasjonen i verden. Åpen for alle å lese koden, men svært sjelden det blir avdekket feil i produktet. Og de få gangene det skjer, så blir det som regel plastret raskt (ofte snakk om timer). Hos MS har en rekke sikkerhetshull ligget åpen i over 6 mnd før det har skjedd noe.

Enda en grunn til å bytte vekk propreitær programvare :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...