Crack Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 (endret) ==== Slettet ==== Endret 24. mai 2006 av Crack Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Her er reglene for når førerkortet ryker: Dersom fartsgrensa er 60 km/t eller mindre, mister du lappen hvis du kjører 26 km/t over fartsgrensa. Dersom fartsgrensa er 70 km/t eller mer, mister du lappen hvis du kjører 36 km/t over fartsgrensa. På Motorvei kl. A (to felt el. mer i hver retning), mister du lappen hvis du kjører 41 km/t over fartsgrensa. Du kan altså kjøre i 75 i 50-sonen, 105 i 70-sonen og 140 i 100-sonen, uten å frykte annet enn et par prikker og en jævlig høy bot. Endret 16. februar 2004 av Jon@s Lenke til kommentar
atrax Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 En ting å tenke på for de som vil ha høyere fartsgrenser: Hvis fartsgrensen høynes, vil ikke nødvendigvis folk holde seg til den! Hvorfor skulle de egentlig, de holder seg jo ikke til de fartsgrensene som er idag! Mentaliteten er jo 'Det er ikke så farlig om jeg kjører 10 km/t over fartsgrensa'. Er det virkelig så farlig å komme frem bittelitt senere? Vet dere hvor mye tid dere 'sparer' ved å kjøre 1 mil i 90 km/t istedenfor 80? Svar: 50 lusne sekunder. Er det ikke bedre å stå opp 50 sekunder tidligere? Lenke til kommentar
pian Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 å tro at ikke nordmenn kan kjøre 110 når svensker kan det, franskmenn kan det, tyskere kan det er jo helt på jordet.. Heh, javel?! Og det får du til hvordan? Svensker og tyskere er f eks supre til å stå i kø, har du sett en norsk kø noen gang? Nei, de fartsgrensene vi har funker. Du ser jo hvordan folk kjører nå, hvordan ville det vært hvis det var 110 på svingete småveier?! Eller hvis det var mildere straffer, som denne tråden tross alt begynte med... Takk til konsekvens-tenkning! Skal jeg slenge noe om veipolitikken må det være om standarden. Det gjelder forøvrig både motorveier og andre veier (bor i Oslo, nok sagt). Huller, dårlig dekke, spor, dårlig merking, to-felts uten midtdelere osv - alt dette burde vært gjort noe med, for det koster menneskeliv hvert år. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 I alle de landene som er nevnt her, med langt høyere fartsgrenser enn i Norge, vurderer man nå å sette ned fartsgrensene. Dette fordi de av en eller annen grunn, har funnet ut at fartsgrensene er for høye, og at det fører til for mange dødsulykker. Så de har kanskje et poeng, de myndighetene som har gått inn for å sette ned fartsgrensene i Norge også...... mvh Pantera Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) Hvor uvitende kan man være? Følger dere ikke med i det hele tatt, statistikk viser at i 100sonene som ble opprettet så kjørte ikke folk så mye fortere enn 100 fordi folk føler 100 er riktig på en vei som har 4 felter og skille mellom kjørebanene. Ellers, tror ALDRI det vil være snakk om at franskmenn og tyskere godtar lavere fartsgrenser, jeg tror det ikke før jeg ser det.... Eller hva med en link til en kilde som viser dette? Ellers hadde det når man kritiserer andres meninger hvert en stor fordel å LESE det som står i inlegget, eller hva pian? Jeg skriver at det er veier med god standard, delte kjørebaner som har 80idag som fint tåler mye mer uten at ulykkene går i taket av den grunn, jeg skrev IKKE at små veier skal ha 110.... Men,men når sporer vi helt av her..., uansett bøtene for forseelser under 50km/t er bra som de er idag, over det syns jeg de er for høye. btw. jeg tror bøter etter inntekt svir mer enn prikker, om du må klare deg med halve månedslønna en måned så har man lært, prikker kan man alltids overleve med. + at denne pengenasjonen hadde tjent enda mer penger....som om vi ikke har nok av det fra før... Endret 16. februar 2004 av chma Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 btw. jeg tror bøter etter inntekt svir mer enn prikker, om du må klare deg med halve månedslønna en måned så har man lært Detter praktiseres i noen tilfeller, men da først etter at saken har vært innom retten. Lenke til kommentar
Crack Skrevet 16. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2004 (endret) ==== Slettet ==== Endret 24. mai 2006 av Crack Lenke til kommentar
Opus Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 i forhold til mennesker er det MYE oftere ulykker her enn i andre land.... Gee...I wonder why? 95% n00be/generellt elendige førere. 2,5% Vei-tekniske årsaker. 2,5% Bil-tekniske årsaker. Off Topic: Trancegeek: Du trenger ikke bruke 10-15 smilies, for at man skal fatte pointet ditt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ta feks E18 et par steder mellom oslo og sandvika om de hadde 110 så hadde det ikke blitt flere drepte/skaddde tør jeg å påstå. Prøv å kjør i 110 km/t på denne strekningen sånn ca kl 0800 om morran eller sånn ca kl 1600 på ettermiddagen. Selv om det er 4-6 felts vei der, er det er fysisk UMULIG. Grunnen til at fartsgrensa er så lav på denne strekninga, er at all forskning viser at trafikken samlet går bedre med 70 km grense enn 100 km grense. Gidder ikke lete kilder til dette nå, men det er ihverfall grunnen. Setting av fartsgrenser har mange kriterier, ikke bare trafikk-sikkerhet. Lenke til kommentar
chma Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ta feks E18 et par steder mellom oslo og sandvika om de hadde 110 så hadde det ikke blitt flere drepte/skaddde tør jeg å påstå. Prøv å kjør i 110 km/t på denne strekningen sånn ca kl 0800 om morran eller sånn ca kl 1600 på ettermiddagen. Selv om det er 4-6 felts vei der, er det er fysisk UMULIG. Grunnen til at fartsgrensa er så lav på denne strekninga, er at all forskning viser at trafikken samlet går bedre med 70 km grense enn 100 km grense. Gidder ikke lete kilder til dette nå, men det er ihverfall grunnen. Setting av fartsgrenser har mange kriterier, ikke bare trafikk-sikkerhet. Hørt om noe som heter kjøring etter forholdene? Og ja takk du, vet a det står nesten bom stille på E18 i rushen, men det kan vel knapt nok kalles full stans for det går faktisk fremover... Uansett, her trår da kjøring etter forholdene til. Poenget med at jeg trekker fram den veistrekningen er at den er så og si TOM på kveldstid, hvor det hadde vært greit med høyere fart. Er frustrerende å ligge i 80 på en tom 4felts vei.. De fleste klarer å regulere farten om det er tett trafikk, snø, is etc....gjør du ikke det så har du ikke noe bak et ratt å gjøre. Uansett nå sporer vi av i laaange baner Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Ellers, tror ALDRI det vil være snakk om at franskmenn og tyskere godtar lavere fartsgrenser, jeg tror det ikke før jeg ser det....Eller hva med en link til en kilde som viser dette? I Tyskland og Italia har dette vært et tema i mange år. Frankrike veit jeg ikke så mye om. Hvis du hadde fulgt litt med i internasjonal bilpresse, så hadde du kanskje hørt om det du også. mvh Pantera Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 16. februar 2004 Del Skrevet 16. februar 2004 Det er ikke farten som dreper! Det er bråstoppen! Det viser seg nå at der de setter opp fartsgrensene så skjer det mindre ulykker og grunnen til det er at det blir mindre irritsjon og mindre (farlige til tider) forbikjøringer! Lenke til kommentar
chma Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Ellers, tror ALDRI det vil være snakk om at franskmenn og tyskere godtar lavere fartsgrenser, jeg tror det ikke før jeg ser det....Eller hva med en link til en kilde som viser dette? I Tyskland og Italia har dette vært et tema i mange år. Frankrike veit jeg ikke så mye om. Hvis du hadde fulgt litt med i internasjonal bilpresse, så hadde du kanskje hørt om det du også. mvh Pantera Har ikke fulgt altfor godt med ute i verden, men tror aldri på noe før jeg ser det. Og jeg har liten tro på at tyskere vil gå med på å slutte med fri fart... P-in-P har et poeng, som og gjelder ved fotobokser, de er LIVSfarlige fordi folk hiver seg på bremsene for å ikke få en liten bot... Ellers det du sier her stemmer godt med det man fant ut i 100sonene i oslo/akershus, folk kjørte ikke mye fortere fordi de føler grensa er riktig. Så dette har nok ikke bare med å spare lusne sekunder, menog at veier ofte fortjener en annen fartsgrense Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det er vel bråstoppen ved en kollisjon det er snakk om? Bruk bilbelte, redder mange liv. 9 av 10 fotobokser er uten- eller med kamera ute av drift. Ser man blitsen flashe, er det bare å snu og sprenge den med dynamitt, sage den ned eller meie den ned med AGn'. Faktisk mange tullinger som har gjort det, DA er man bra redd for å få bot. Lenke til kommentar
Crack Skrevet 17. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) ==== Slettet ==== Endret 24. mai 2006 av Crack Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det er vel bråstoppen ved en kollisjon det er snakk om? Bruk bilbelte, redder mange liv. 9 av 10 fotobokser er uten- eller med kamera ute av drift. Ser man blitsen flashe, er det bare å snu og sprenge den med dynamitt, sage den ned eller meie den ned med AGn'. Faktisk mange tullinger som har gjort det, DA er man bra redd for å få bot. hehe veivesent kommer etter i den digitale verdenen. Bildene blir overført tvert. Enten via gsm nettet eller brebånd der det er tilgjengelig Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Dette er latterlig. 1. Det er for dårlig veier i norge etter hva vi betaler. 2. Det er ikke noe problem å øke grensa til 120km\t på motorveiene. Men det blir et ****** når de munner ut i 60-80km\t 3. Nei til flere avgifter. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 hehe veivesent kommer etter i den digitale verdenen. Bildene blir overført tvert. Enten via gsm nettet eller brebånd der det er tilgjengelig Ja det er riktig, men fortsatt er mange av boksene utstyrt med film....Eller...Uten film og kamera. det var faktisk bare 7 smilies på første linjenTror du tok poenget. Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Ja det er riktig, men fortsatt er mange av boksene utstyrt med film....Eller...Uten film og kamera. Jo, idag er det det. Men det er snakk om at alle boksene skal utstyres med digitalt kamera som tar bilder av ALLE som kjører forbi (uansett om du kjører for fort eller ikke). De bildene som ble tatt av folk som kjører for fort, vil bli sendt over med en gang. Dermed slipper en kar å dra ut for å hente filmen, fremkalle den for så å sende ut bøtene. Hmm... veldig 1984 dette.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå