B-Man Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 SKal gå til innkjøp av en ny harddisk. og på grunn av plass mangel er jeg redd det bare kan bli 1 stk harddisk. Disken skal være S-ATA og minimum 7200 rpm. disken skal dessuten også være ganske stor, helst 200Gb eller over. Har funnet en Western Digital 250Gb disk, som jeg egentlig har lyst på. Så kommer spørsmålet, sitter nå med en Seagate og en Maxtor disk. Har hørt mange og bråkete argumenter til ikke å velge WD. Spørsmålet er derfor, vil en WD stikke seg veldig ut fra resten av utstyret hvis det er en Shuttle SN85G4 med PowerColor 9800PRO?? Eventuellt noen andre merker som kan anbefales? Kan ikke huske å ha funnet noen seagate disker på over 200Gb, evt finnes det, og hvor kan det skaffes. Er også åpen for andre merker, men ønsker disker med høy kvalitet og lite feil. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 jeg har 5 WD disker, plages ikke akkurat med støyen fra dem jeg, så jeg vil ikke si dem støyer så mye att det gjør noe. Men er du fornøyd med maxtor disken kan du alltids kjøpe en maxtor 250 gb da, eller kanskje også en 300 gb hvis du skal bruke den som lagrings disk. Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 disken skal brukes som OS lagring og kort sagt alt. Lenke til kommentar
kaldt Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hei Har sjølv en WD250GB ekstern harddisk. Den står rett ved min bærbarepc, og det er sann at du fint klare å ha den der uten å legge merke til den for å seie det sann. Med mindre du prøva å høre den da. Fungarar glimrande for mej iallefall. Lenke til kommentar
Intel Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hei. E har en maxtor 200 giga og en wd 120 giga og wd bråka som F, Maxtor 160 giga bråka ikke like mye som maxtor 200 giga, men da e 40 giga mindre. Kjøp Maxtor 200giga, e angra ikke et sekund. Lenke til kommentar
kyan Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hmm... de som sier at WD ikke bråker kan ikke ha hørt forskjellen på WD og samsung/seagate (maxtor er nesten like ille som WD)... Jeg byttet ut begge mine WD 120 med 2 stk seagate 160 å det er en enorm forskjell! jeg har en mistanke om at enkelte kanskje ikke hører WD pga at lyden er for høyfrekvent, eller at det er så mye annet i kabinettet som bråker... Shuttle bråker fælt uansett da skal du ha stillhet og lagringsdisk er det ingen vits å kjøpe WD. Jeg kjører seagate som OS-disk, og for meg er det ikke merkbar forskjell. Jeg prioriterer iallefall stillhet på , og WD er ikke stille (men litt raskere kanskje). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Har hørt mange som sier at WDC bråker. Jeg hadde en 160GB WDC i et eksternt USB-kabinett, og når jeg hadde harddisken liggende på gulvet rett ved føttene mine så var det umulig å høre den. La jeg den rett ved siden av meg hørte jeg en veldig svak summelyd hvis jeg hørte etter. Lenke til kommentar
snole Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 WD disker med kulelager bråker i alle fall mere enn WD disker med FDB. Seagate har brukt FDB i lang tid, derfor har de selvfølgelig vært mere stille. Har og hørt at Seagate ikke lengre pakker printkort på disken inn i støydempende materiale. Så det menes at de nyeste Seagatene ikke er like stille som de foregående. Om det er noe i det, vet jeg desverre ikke. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Har ikke prøvd WD men har seagate. Jeg ønska en stillere maskin og bytta ut følgende komponenter; celeron boxed vifte med IGLOO 4350 LIGHT (20 dB) - http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details codegen 300W strømforsyning (fulgte med kabinettet), med Aopen PSU 300W ATX Super Low Noise FSP300-60PN - 12 cm innvendig vifte (19 eller 20 dB?) - http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=105...lAction=details Bortkasta tid. Like mye viftestøy, annen frekvens. Men samtidig bytta jeg en 80 gb IBM harddisk (du vet, den som sier 'klanggggg' en gang i blant for å minne deg på å ta backup) med en 160 GB seagate barracuda. Overraskende stor forskjell. Jeg ante ikke at harddisken bråka før jeg fikk høre hvordan det SKAL høres ut. Tok meg tid til å lese specs, bytta ut to produkter med produkter som på papiret skulle være stillegående, så var det et tilfeldig harddisk-skifte som gjorde det største unntaket. I motsetning til mange andre så har jeg hatt fire IBM deskstar disker (nå Hitatchi?) uten problemer, men... Nå blir det seagate. OBS. Ikke alle barracuda diskene skal være like stillegående. 120GB'en ser ut til å ha skuffa litt, les anbefalingene. .t Lenke til kommentar
B-Man Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) takker for mange gode svar kyan som jeg skjønte på deg syns du at Maxtor bråker omtrent (nesten) like mye som WD?? Noen flere som vet noe om dette Stillhet kommer egentlig litt i andre rekke etter nok plass. Hadde Seagate hatt 250Gb disker hadde jeg ikke vært i tvil. Foresten, noen som vet om WD bruker det FDB greiene som snole snakka om.... om de evt har gått over til det, for da vil de vel være noe stillere enn før. Endret 12. februar 2004 av B-Man Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Har selv gått over til Maxtor fra WD(250), og synes at lyden er ganske lav på Maxtor. Er veldig fornøyd, og jeg har en stillegående pc, anbefales Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Er vil slik at lyd/støy er additiv, dvs. selv om noe "bråker mer" (eks. skjermkort) er ikke støyen fra HDen uvesentlig... (dårlig setning... trøtt.. skjønner hva jeg mener) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Foresten, noen som vet om WD bruker det FDB greiene som snole snakka om.... om de evt har gått over til det, for da vil de vel være noe stillere enn før. WDC bruker FDB i noen av harddiskene. Jeg tror det er PB serien. Pleier å stå opgitt om de har FDB eller ikke. (På PS-Datas sider står det at JB-serien har FDB. Det mener jeg ikke er tilfelle.) Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Nå har jeg hatt 2 WD disker som har bukka under på under 3 mnd, så jeg ville heller valgt maxtor. WD bråker betydlig mer en seagate, maxtor har jeg ikke hørt. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) Jeg har en 5-6 WD disker, og opplever bare "støy" fra en av dem (en 1,5 år gammal 60 gigger). Vet ikke om det er andre som er kresne eller jeg som er døv, men jeg synes iaffall ikke at WD bråker noe særlig :S Sover så søtt om natta atte Edit: "Nå har jeg hatt 2 WD disker som har bukka under på under 3 mnd, så jeg ville heller valgt maxtor."? Åssen behandler du maskinen din? :| HDDer slåkner ikke bare sånn helt uten videre såvidt jeg veit, og 2 på 3 mnd minner om en maskin som blir utsatt for slag/støt. (Husk at harde støt kan få lesehodet til å skrape ned i platelagrene og påføre ugjenopprettlig skade) Endret 13. februar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 jeg har 2 stk 250 gig sata wb disker begge to er utrolig stille og helt ( med fare for å bli stempla som en sexist gris ) de to harddiskene er helt sexy jeg har også en 1 x 120 gig pata ibm disk, som bråker som grisen, helt utrolig. jeg gir dem 10 av 10 points. MR_T Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) ,13/02/2004 : 14:14] Åssen behandler du maskinen din? :|HDDer slåkner ikke bare sånn helt uten videre såvidt jeg veit, og 2 på 3 mnd minner om en maskin som blir utsatt for slag/støt. (Husk at harde støt kan få lesehodet til å skrape ned i platelagrene og påføre ugjenopprettlig skade) Vel, diskene står i et chieftec full tower, totalt 10 disker i kabinettet. (6*Seagate 120gb, 2*IBM 120gb og 2*WD 200gb) forran diskene er det montert vifter, bak er det montert 120mm vifte på toppen og 80 vifter lenger ned. Diskene står på en egen 12v linje fra PSU (enermax 431w). Forran i det elektriske anlegget er det montert lynvern (grov-vern i sikringsskapet og finvern ute ved stikkontaktene) Kabinettet står på gulvteppe på et betonggulv. Pc`n står på 24/7. Så å komme å si at jeg behandler utstyret galt er galt Har aldri hatt problem med noen disker før WD diskene. *edit: nei, pcn blir ikke utsatt for slag eller spark, står trygt i et hjørne. Endret 13. februar 2004 av Mr-Smith Lenke til kommentar
infernus Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 (endret) WesternDigital bråker noe helt sinnsykt jo.. Har en flunkende ny 10.000rpm 36GB disc.. Den bråker så ille at jeg får hull i hodet snart.. Har 2 andre SeaGate (160GB) HDD's og de er totalt stillegående.. Har hatt følgende "Hard Disc Drives" som har klikka.. WesternDigital.. Har hatt 3 stk. alle klikka etter 2 år ca. Og garanti var utgått.. IBM.. Er garantert verst, kjøpte en ny disc på 40GB for ikke så lengesiden, og da fantes 100GB disc'er.. Og den klikka før et år var gått.. Siden den var såpass liten i forhold til teknologien på den tiden, burde disc'en ha holdt i hvertfall 15 år mener nå jeg.. Og snole! Seagate bråker minimalt ja, men det er nok ikke plata som gjør det.. Disken (WD) min bråker kun når den jobber med noe (mekanisk støy), og det så PC'n nesten detter ned fra pulten.. Hater IBM.. Fant forressten siden ut at de fleste IBM disc'er er kun beregnet til bruk i mindre enn 6 timer.. Bruker du dem lenger går de i stykker.. (vet jo ikke om dette er sant, men min klikka da meget raskt etter kjøp..) Er dette en ok signatur da? (bildet nederst..). Og nå er ikke Avatar'n animert mere.. Og vennligst fjern den advarselen admin!!! Du kan jo gå på et annet forum og se på reglene o.l. der.. Det er ikke helt nomale forrhold her mener nå jeg.. Man kan da ikke holde styr på forum regler om alle er forskjellig! Og er det så ille, så kan du jammen sende meg en mail i stedet.. Pluss: hva er vittsen med at det går ann og ha store bilder i signaturen, og animert Avatar når det ikke er lov??? Endret 17. februar 2004 av infernus Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Har selv 3 stk WD disker. 2 stk JB (80 GB + 160 GB), og en 160 GB PB disk. Synes støyen ikke er veldig høy. Men en kompis av meg har et annet kabinett (Chieftech Dragon) og hans 80 GB WD'er bråker som bare f..... Trur det har mye å si om ting rundt HD'en begynner å svinge i takt med rotasjonen på disken (vibrasjoner). Selv har jeg et Lian Li PC61USB. Der er HD-ramma slik at jeg kan feste hver harddisk med 6 skruer. I tillegg står de på siden. De to 160 GB'erne er rein lagring, så de har jeg satt Windows til å slå av etter 30 minutter med inaktivitet. 80 GB'er er OS disk + Spill partisjon. Støyen er overlevbar, men som sagt, kompisen min har helt likedan disker. Og hos han er det vanvittig med støy. Kanskje jeg bare har gullhår i ræva? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 ,13/02/2004 : 14:14] Åssen behandler du maskinen din? :|HDDer slåkner ikke bare sånn helt uten videre såvidt jeg veit, og 2 på 3 mnd minner om en maskin som blir utsatt for slag/støt. (Husk at harde støt kan få lesehodet til å skrape ned i platelagrene og påføre ugjenopprettlig skade) Vel, diskene står i et chieftec full tower, totalt 10 disker i kabinettet. (6*Seagate 120gb, 2*IBM 120gb og 2*WD 200gb) forran diskene er det montert vifter, bak er det montert 120mm vifte på toppen og 80 vifter lenger ned. Diskene står på en egen 12v linje fra PSU (enermax 431w). Forran i det elektriske anlegget er det montert lynvern (grov-vern i sikringsskapet og finvern ute ved stikkontaktene) Kabinettet står på gulvteppe på et betonggulv. Pc`n står på 24/7. Så å komme å si at jeg behandler utstyret galt er galt Har aldri hatt problem med noen disker før WD diskene. *edit: nei, pcn blir ikke utsatt for slag eller spark, står trygt i et hjørne. PØH! JEG TRUKKE NO PÅ DEG!! neida (o; ja, kan jo hende at WD er føkkiwøkki også. Lurer litt på om jeg ska prøve ut Seagate eller no sånn selv.. folk sier jo så mye søtt om dem. Men jeg liker jo også det å kunne si ting som "Jeg har jo BARE WD disker da.." eller no sånt Neida, ikke for å anklage med en gang eller noe, men det er jo egentlig den vanligste årsaken til at HDDer går istykker. (nå tenker jeg ikke på IBM) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå