Gå til innhold

CPU vifte sviver ikke

Shotherra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Høres ut som om vifta er gåen.. (står den og vibrerer?)

Uansett: Jeg anbefaler deg å underklokke og undervolte CPU'en og holde øye med temperaturen inntil du har fått skiftet vifta.

Vifta er ikke gåen... testet også på den andre FAN kontaktene men samme problem, testet den på en ekstern strømkilde og vifta fyrte opp.... det går ikke ann å stille ned volt og underklokke, det må gjøres direkte på HK, og dette er jeg ikke kjent med....

skal måle for å se om det er noe spenning der i hele tatt... kan jeg ha tatt knekken (svidd?) på strømkilden til FAN kontaktene?

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe ett 3-pins til 4pins (Molex) adapter og koble vifta direkte på PSU....

joda, kan det, men det er utgifter og jeg vil ha det fikset så fort som mulig...

Får bare 0,04 på 12 CPU FAN..... samme på de andre kontaktene, når jeg skrur pc av igjen så går den opp i 12-14v.......!!?

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe ett 3-pins til 4pins (Molex) adapter og koble vifta direkte på PSU....

joda, kan det, men det er utgifter og jeg vil ha det fikset så fort som mulig...

1. Klipp av 0V og 12V -ledningene til vifa

2. Avisoler tuppene på ledningene ca 5mm

3. Brett tuppene tilbake langs ledningen

4. Sett tuppene inni en MOLEX-kabel. (Gul på molex'en er 12V og sort er 0V)

Volia! gratis, og fikset på 5 minutter :D

Lenke til kommentar

1. Klipp av 0V og 12V -ledningene til vifa

2. Avisoler tuppene på ledningene ca 5mm

3. Brett tuppene tilbake langs ledningen

4. Sett tuppene inni en MOLEX-kabel. (Gul på molex'en er 12V og sort er 0V)

Volia! gratis, og fikset på 5 minutter :D

Ellers takk, men fant en litt annen løsning som fungerer nesten helt likt.....

Lenke til kommentar

Har noe av det samme problemet etter en kortslutning i ei kabinettvifte.. men skjønner heller lite av hva problemet er :ermm:

Jeg holdt på inne i kabinettet (med spenningen på, smartass som jeg er :p )

da en ledning fra ei vifte ble klemt i kabinettdøra. Resultet var et halvt sekund smågnistring fra ledningen, etterfulgt av at alle viftene stoppet, CPU-vifta inkludert.

Har testa viftene i en annen maskin, og de fungerer som de skal. Har også målt at jeg har 12v til viftene ut fra hovedkortet, og 0,35v ut når den er avslått. Noen som har noe som helst forslag på hva som er galt?

Trenger ikke svar som "Kjøp nytt hovekort...blablabla", siden det er lettvint og dyr løsning :p Det jeg lurer på er HVA som er galt ;)

Lenke til kommentar

Ser det er flere her som har det samme problemet. Men det er ingen som har funnet ut HVA som er galt, det er nødt til å være en kortslutning og kretsene som går til FAN kontaktene må ha blitt svidd, kunne ikke lukte noe... men dette kan også være en fabrikkfeil???!!!!! tviler... :roll:

BTW: 300 posts... :p

Endret av Jan E.
Lenke til kommentar

Har du prøvd å ta hovedkortet ut av kabinettet?

Er godt mulig jeg er helt på jordet her, men hadde et lignende problem tidligere, og det viste seg etter 684 timer at det var en skrue under hovedkortet som var årsaken..

Som sagt: godt mulig jeg skyter i blinde her, men det er jo verdt et forsøk...

Lykke til vertfall!

Lenke til kommentar
Ser det er flere her som har det samme problemet. Men det er ingen som har funnet ut HVA som er galt, det er nødt til å være en kortslutning og kretsene som går til FAN kontaktene må ha blitt svidd, kunne ikke lukte noe... men dette kan også være en fabrikkfeil???!!!!! tviler... :roll:

BTW: 300 posts... :p

Det kan ikke være problemet i mitt tilfelle. Andre vifter virker.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere har jeg målt, og har 12v ut til viftene. Så man skulle tro alt var i skjønneste orden.. :roll: Har prøvd annen CPU og strømforsyning, så det er ikke her problemet ligger. Viftene fungerer så lenge jeg kobler dem rett til strømforsyningen, men fungerer ikke når jeg kobler dem til hovekortet. Vil tro at det er her feilen ligger :yes:

Selv om jeg fint får viftene til å gå ved å ta strøm rett fra PSU, vil ikke maskinen starte pga. den geniale BIOS-funksjonen "Fan check beeping", som automatisk slår av pc'n hvis CPU-vifta går under en viss hastighet, eller ikke er koblet til.

Når jeg starter pc'n tar det bare sekunder før jeg får én lang pipelyd, og maskinen skrur seg av. Jeg rekker derfor ikke å gå inn i BIOS og gjøre endringer. :scared:

Har også prøvd flere ganger å resette BIOS til standardverdier ved å kortslutte CLRTC-jumperen som anvist i manualen for hovedkortet (Asus A7V133). Dette hjelper også lite da Fan check beeping trolig ligger inne som standard. :thumbdown:

Vurderer nå å skrote HK og gå til innkjøp av nytt :p

Lenke til kommentar
Kan hende du får boote hvis du kopler RPM avlesnings ledningen fra

vifte mot cpu fan pinnen på hk'et mens de andre to går til molex .

Ellers så er jo kanskje et KT133 kort modent for utskifting også da.

Ah, har jeg ikke tenkt på... Er jo muligheter for at bare pinnene som leverer strøm har røket, mens den som leser av turtallet fortsatt fungerer. :p

Dette skal testes ut :dribble:

Edit: Dette fungerte faktisk! Etter en litt (les: veldig) "hjemmesnekra" løsning, fikk jeg PC'n til å starte, og kunne gå inn i bios og skru av "CPU fan check"-funksjonen. :yes:

Takk til alle som har kommet med svar og forslag! :thumbs:

Endret av Skybert-
Lenke til kommentar
Har du prøvd å ta hovedkortet ut av kabinettet?

Er godt mulig jeg er helt på jordet her, men hadde et lignende problem tidligere, og det viste seg etter 684 timer at det var en skrue under hovedkortet som var årsaken..

Som sagt: godt mulig jeg skyter i blinde her, men det er jo verdt et forsøk...

Lykke til vertfall!

HMM, kanskjer jeg skulle demontere alt og la det ligge en dag, får å så montere det igjen, uansett så får jeg ikke spenning fra FAN kontaktene.

Har også tenkt til å oppgradere bios. muligheten for noe kan skje er tilstede!!

Har bare koplet viftene på molex kontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...