Nikko_ Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hei alle sammen.. Kommer med dårlige nyheter Jeg kjøpte en nokia 6600 brukt på qxl.no vinteren 2003. I annonsen stod det at garanti medfølgte, og selgeren virket seriøs for han hadde mange positive kommentarer på andre salg. Til min ergrelse følgte det ikke med garanti da jeg hentet mobilen. Jeg tenkte ikke mer over det fordi jeg visste at jeg har garanti ved å vise imei. En måned går og mobilen slutter å virke, jeg leverer den inn på service får jeg tror det er noe galt med selve mobilen. Tida går og jeg får tilbakemelding om at mobilen er imei-sperret. De mente mest sannsynlig at mobilen var stjålet... Servicefolkene ber meg kontakte nettleverandør. Så jeg ringer Telenor og de sier at politiet har sperret imei'en min og de ber meg kontakte politiet. Jeg ringer politiet og forteller om hele forholdet. Politiet får navn, adresse, telefonnummer og kontonummer til selger (eller tyven). Spørsmålet mitt er: er det mulig å få noen penger igjen eller eventuelt ny mobil? Politiet sa jeg burde anmelde forholdet... Og jeg er ganske sikker på at selger er tyven for han sa at han hadde kjøpt to nokia 6600 hos et mobilfirma, og politiet fant ut at det var dette firmaet som hadde imei-sperret min mobil. Tror dere ikke dette mobilfirmaet vil bli glad for at jeg løser saken, og kanskje de gir meg et godt tilbud på en mobil? Ellers har jeg tapt over 4000 kroner Jeg kan vel ikke bli straffa for noe? Jeg kjøpte mobiltelefonen i god tro.. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Anmeld han, men ikke forvent at du får tilbake pengene dine. Husker broren min kjøpte en 7210 brukt. Den ble imei sperret ved en feil og det tok 3 hele mnd før den ble åpnet igjen. Ganske rart at de klarer å sperre feil mobil. Han hadde kvittering og alt. Endret 12. februar 2004 av Eulogy Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Anmeld han, men ikke forvent at du får tilbake pengene dine. Husker broren min kjøpte en 7210 brukt. Den ble imei sperret ved en feil og det tok 3 hele mnd før den ble åpnet igjen. Ganske rart at de klarer å sperre feil mobil. Han hadde kvittering og alt. Skal gjøre det etter politiet har kontaktet meg.. Han virker dum når han stjeler en mobil og selger den til meg. Ber jo om å bli tatt! Hva med å ringe selgeren å si han skal gi meg pengene tilbake? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Ja, du kan jo prøve å gi han en frist til å gi pengene tilbake, hvis ikke så anmelder du han. Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Ja, du kan jo prøve å gi han en frist til å gi pengene tilbake, hvis ikke så anmelder du han. joda.. kan prøve.. Men da kan jo det bli brukt mot meg ved en eventuell anmeldelse fra hans side eller noe.. Hva med qxl? jeg bør melde fra om useriøse selgere? Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Ja du bør melde ham på qxl, det er ikke kjekt å ha sånne selgere der Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Ja du bør absolutt melde fra til qxl så han blir stengt ute derfra. Tror ikke han har en sak mot deg hvis du gir han en frist. Du truer jo ikke han med noe. Du har vel alle mailene du har mottatt fra han fortsatt? Kan være lurt å spare på det. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Ja, du kan jo prøve å gi han en frist til å gi pengene tilbake, hvis ikke så anmelder du han. joda.. kan prøve.. Men da kan jo det bli brukt mot meg ved en eventuell anmeldelse fra hans side eller noe.. Hva med qxl? jeg bør melde fra om useriøse selgere? Anmeldelse fra hans side?? Hva skulle han anmeldt deg for da? Å kjøpe en mobil av han?? EDIT: har jeg noe mulighet til å finne ut om en mobil jeg ba politiet å sperre for et år siden har blitt sperret?? Endret 12. februar 2004 av Anette_87 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Kjøp av tyvegods er straffbart uansett om du handlet i god tro eller ikke. Du kan bli anmeldt for heleri og få straff for dette. I ditt tilfelle blir det vel i verste fall en bot på noen tusenlapper. Finner ikke igjen lovsamlingen min akkurat nå, men det er sikkert noen andre her som kan utdype dette for meg. EDIT: Selvfølgelig må du melde fra til QXL, det er det minste du kan gjøre. Endret 12. februar 2004 av walter_melon Lenke til kommentar
smoker2 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hei Er dette en privatperson eller et firma?Hvis det er et firma vil du si navnet på firma i en pm til meg?Jeg har også kjøpt på qxl i november mnd. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Ja, du kan jo prøve å gi han en frist til å gi pengene tilbake, hvis ikke så anmelder du han. joda.. kan prøve.. Men da kan jo det bli brukt mot meg ved en eventuell anmeldelse fra hans side eller noe.. Hva med qxl? jeg bør melde fra om useriøse selgere? Anmeldelse fra hans side?? Hva skulle han anmeldt deg for da? Å kjøpe en mobil av han?? EDIT: har jeg noe mulighet til å finne ut om en mobil jeg ba politiet å sperre for et år siden har blitt sperret?? Du kan jo spørre politiet om de sperret den når du ba om det. Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Ja, du kan jo prøve å gi han en frist til å gi pengene tilbake, hvis ikke så anmelder du han. joda.. kan prøve.. Men da kan jo det bli brukt mot meg ved en eventuell anmeldelse fra hans side eller noe.. Hva med qxl? jeg bør melde fra om useriøse selgere? Anmeldelse fra hans side?? Hva skulle han anmeldt deg for da? Å kjøpe en mobil av han?? EDIT: har jeg noe mulighet til å finne ut om en mobil jeg ba politiet å sperre for et år siden har blitt sperret?? det kalles utpressing lille jente... Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg fikk aldri noe tilbake etter at jeg leverte anmeldelsen.. tror vennina mi som også fikk mobilen sin stjålet noen dager senere fik noe tilbake, hu skulle ha igjen på forsikringen da.. Lenke til kommentar
Nikko_ Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg fikk aldri noe tilbake etter at jeg leverte anmeldelsen.. tror vennina mi som også fikk mobilen sin stjålet noen dager senere fik noe tilbake, hu skulle ha igjen på forsikringen da.. men nå er ikke min mobiltelefon stjålet.. den er kjøpt stjålet! Ergo: helleri. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 tror ikke du får no igjen... kan ikke se noe sånn i loven ellr qxl.no som hjelper deg.... d er en del av "risikoen" du tar når du kjøper på internett fra en ukjent igjennom en formidler som ikke tar noe ansvar (mao. slike nettauksjoner) Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 HEY! Kan være min mobil. Ble frastjålet min 6600 for en liten stund siden. Kan du sende meg PM med IMEI nummeret? Jeg husker nemlig mitt gamle... Har fått ny telefon nå, da, men kunne vært artig å se om det var han jævelen som ranet min... Lenke til kommentar
[PaaL] Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Tror ikke du blir dømt for heleri når du handlet i god tro, da hadde de osgå vert umulig å handlet varer på bruktmarked jo... ALT kan jo være stjålet... og da skal altså en uskyldig bli straffet for dette... men dersom du burde ha visst dette, er det heleri tror jeg... edit: skrivefeil Endret 12. februar 2004 av [PaaL] Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Yupp, man er ikke med i heleri før man handler en vare til en utrolig lav pris. Altså man er uskyldig så lenge kjøpet så ut til å være gyldig etter fornuftens rammer. Det er reglene etter det jeg husker fra i fjor (kan huske helt feil...) Men kjedlig med den mobilen... Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 men åssen kan man bli dømt for heleri og ilagt bøter hvis man ikke vet at det er stjålet idet hele tatt? da er det jo ikke din feil Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) men åssen kan man bli dømt for heleri og ilagt bøter hvis man ikke vet at det er stjålet idet hele tatt? da er det jo ikke din feil Det er straffbart å kjøpe noe som er stjålet uansett om man vet det eller ikke. Hvis det plutselig ikke var straffbart dersom man ikke visste om det kan jo enhver idiot si at "jeg visste ikke" for å slippe unna. Endret 12. februar 2004 av walter_melon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå