Jonas Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Hallo Har en ny hardisk her (samund 120gb) Hva er det som egentlig trengs etter man har satt den inn? Noen som vil forklare steg for steg? Andre hardisken så jeg har aldri gjort det før Edit: ata-100, Win xp pro Endret 12. februar 2004 av jonas22282460 Lenke til kommentar
kerog Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Gratulerer med ny HD. Er det flere harddisker? jumpere, HK må finne disken. Om det er flere disker må man stille inn master/slave på jumperene. Har hovedkortet ditt funnet HD en? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Hardisken er satt inn, og bios finner den. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Funkcikle Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Formater. Tut og kjør Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Formater. Tut og kjør How? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Siden du skal installere Windows XP på nytt, så fikser XP formattering selv. 1. Koble Harddisk riktig, som master. 2. Gå inn i bios og sørg for at CD-ROM står foran harddisk i boot rekkefølgen. 3. Sleng inn Windows XP CDen og maskinen skal boote fra denne. 4. Følg anvisningene og Windows tilbyr formattering av harddisken. Du kan også velge om du vil ha en eller flere partisjoner. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Siden du skal installere Windows XP på nytt, så fikser XP formattering selv. 1. Koble Harddisk riktig, som master. 2. Gå inn i bios og sørg for at CD-ROM står foran harddisk i boot rekkefølgen. 3. Sleng inn Windows XP CDen og maskinen skal boote fra denne. 4. Følg anvisningene og Windows tilbyr formattering av harddisken. Du kan også velge om du vil ha en eller flere partisjoner. Nei? jeg hadde ikke tenkt til å reinstalere og jeg skal bruke begge hardiskene mine Lenke til kommentar
Sleepy Gary Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 gå inn i Computer Management som ligger i Administrative Tools der går du videre inn i disk mangament, finner den u-formaterte hardisken og trykker på new partion. Skal du få opp en guide som lager ny partisjon og formaterer den nye disken. Altså Control panel > Administrative Tools > Computer Management > Storage > Disk mangament Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Får bare feilmelding da.. Disk Management The local disk manager service is disabled. A connection cannot be established. Hvor kan jeg enable den? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Siden du skal installere Windows XP på nytt, så fikser XP formattering selv. 1. Koble Harddisk riktig, som master. 2. Gå inn i bios og sørg for at CD-ROM står foran harddisk i boot rekkefølgen. 3. Sleng inn Windows XP CDen og maskinen skal boote fra denne. 4. Følg anvisningene og Windows tilbyr formattering av harddisken. Du kan også velge om du vil ha en eller flere partisjoner. Nei? jeg hadde ikke tenkt til å reinstalere og jeg skal bruke begge hardiskene mine Du kan allikvel bruke windows-install cd'en til å formatere disken UTEN å installere OS'et på den. Slik gjorde iallefall jeg det. Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Sett den disken du har fra før på master og den nye på slave. Det gjøres ved å flytte på jumperen bak på hardiskene, se oppå hardisken får mer info. Så ser windosen at du har ny disk, gå innpå diskbehandling(kontrollpanel) og foramter den nye hardisken. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 PoleCat, takker. det prøver jeg! John Kåre, jeg før bare feilmelding. Se forrige post Lenke til kommentar
hwlars Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Bruke Diskbehandling Slik starter du Diskbehandling: Logg på som administrator eller som et medlem av Administratorer-gruppen. Klikk startknappen, klikk Kjør, skriv inn compmgmt.msc, og klikk deretter OK . Klikk Diskbehandling i konsolltreet. Vinduet Diskbehandling vises. Diskene og volumene vises i en grafisk visning og listevisning. Hvis du vil tilpasse hvordan du viser diskene og volumene i den øvre og nedre ruten i vinduet, velger du Topp eller Bunn på Vis-menyen, og deretter klikker du på visningen du vil bruke. Obs! Microsoft anbefaler at du oppretter en fullstendig sikkerhetskopi av diskinnholdet før du gjør endringer på diskene eller volumene. Tilbake til toppen Slik oppretter du en ny partisjon eller en logisk stasjon Slik oppretter du en ny partisjon eller en logisk stasjon på en standarddisk: I vinduet Diskbehandling fullfører du en av følgende prosedyrer, og deretter fortsetter du til trinn 2: Hvis du vil opprette en ny partisjon, høyreklikker du ledig plass på standarddisken der du vil opprette partisjonen, og deretter klikker du Ny partisjon. Hvis du vil opprette en ny logisk stasjon på en utvidet partisjon, høyreklikker du ledig plass på en utvidet partisjon der du vil opprette den logiske stasjonen, og deretter klikker du Ny logisk stasjon. Klikk Neste i veiviseren for ny partisjon. Klikk partisjonstypen du vil opprette (enten Primærpartisjon, Utvidet partisjon eller Logisk stasjon), og klikk deretter Neste. Angi størrelsen på partisjonen i boksen Partisjonsstørrelse i MB, og klikk deretter Neste. Avgjør om du vil tilordne en stasjonsbokstav manuelt, om systemet skal nummerere stasjonen automatisk, eller om det ikke skal tilordnes en stasjonsbokstav til den nye partisjonen eller logiske stasjonen, og klikk deretter Neste. Angi formateringsalternativene du vil bruke, ved hjelp av en av følgende prosedyrer: Hvis du ikke vil formatere partisjonen, klikker du Ikke formater denne partisjonen, og deretter klikker du Neste. Hvis du vil formatere partisjonen, klikker du Formater denne partisjonen med følgende innstillinger, og deretter fullfører du følgende prosedyre i dialogboksen Formater: Skriv inn et navn for volumet i boksen Volumnavn. Legg merke til at dette er et valgfritt trinn. Klikk filsystemet du vil bruke, i boksen Filsystem. Du kan endre størrelsen på tildelingsenheten for disken, og deretter kan du angi om det skal utføres en hurtigformatering eller om fil- og mappekomprimering skal aktiveres på NTFS-volumer. Klikk Neste. Kontroller at du har merket av for riktige alternativer, og klikk deretter Fullfør. Den nye partisjonen eller logiske stasjonen er opprettet og vises på riktig standarddisk i vinduet Diskbehandling. Hvis du valgte å formatere volumet i trinn 6, startes formateringsprosessen nå. Tilbake til toppen Slik formaterer du et standardvolum Slik formaterer du en partisjon, en logisk stasjon eller et standardvolum: I vinduet Diskbehandling høyreklikker du partisjonen eller den logiske stasjonen du vil formatere (eller reformatere), og deretter klikker du Formater. I dialogboksen Formater skriver du inn et navn for volumet i boksen Volumnavn. Legg merke til at dette er et valgfritt trinn. Klikk filsystemet du vil bruke, i boksen Filsystem. Hvis du vil, kan du i tillegg endre størrelsen på tildelingsenheten for disken, angi om det skal utføres en hurtigformatering eller om fil- og mappekomprimering skal aktiveres på NTFS-volumer. Klikk OK. Klikk OK når du blir bedt om å formatere volumet. Formateringsprosessen starter. Tilbake til toppen Slik viser du egenskapene for et standardvolum Slik viser du egenskapene for en partisjon eller logisk stasjon: I vinduet Diskbehandling høyreklikker du partisjonen eller den logiske stasjonen du vil ha, og deretter klikker du Egenskaper. Klikk relevant kategori for å vise riktig egenskap. Tilbake til toppen Slik sletter du en partisjon eller en logisk stasjon Slik sletter du en partisjon eller logisk stasjon: I vinduet Diskbehandling høyreklikker du partisjonen eller den logiske stasjonen du vil slette, og deretter klikker du Slett partisjon eller Slett logisk stasjon. Klikk Ja når du blir bedt om å slette partisjonen eller den logiske stasjonen. Partisjonen eller den logiske stasjonen slettes. Viktig! Når du sletter en partisjon eller logisk stasjon, slettes alle data på den partisjonen eller logiske stasjonen i tillegg til selve partisjonen eller den logiske stasjonen. Du kan ikke slette systempartisjonen, oppstartspartisjonen eller en partisjon som inneholder den aktive sidevekslingsfilen. Du kan ikke slette en utvidet partisjon med mindre den utvidede partisjonen er tom. Alle logiske stasjoner i den utvidede partisjonen må slettes før du kan slette den utvidede partisjonen. Tilbake til toppen Feilsøking I Diskbehandling vises det statusbeskrivelser i grafisk visning og under Status-kolonnen i listevisning for å informere deg om gjeldende status for disken eller volumet. Bruk disse statusbeskrivelsene for å hjelpe deg med å finne feil på og feilsøke disker og volumer. Her følger en ufullstendig liste over statusbeskrivelser for disk og volum: Tilkoblet Dette er vanlig diskstatus når disken er tilgjengelig og fungerer korrekt. OK Dette er vanlig volumstatus når disken er tilgjengelig og fungerer korrekt. Uleselig Disken er utilgjengelig på grunn av mulig maskinvarefeil, skade eller I/U-feil. Hvis du vil feilsøke problemet, må du starte datamaskinen på nytt eller skanne disken på nytt for å prøve å tilbakestille disken til statusen Tilkoblet. Hvis du vil skanne disken på nytt, åpner du Datamaskinbehandling, og deretter klikker du Diskbehandling. Klikk Skann disker på nytt på Handling-menyen. Hvis du vil ha en fullstendig liste over statusbeskrivelser for disk og volum i tillegg til feilsøkingsprosedyrer, se Hjelp for Diskbehandling. I snapin-modulen Diskbehandling eller vinduet Datamaskinbehandling klikker du Hjelp på Handling-menyen. Det er sikkert masse uvettig info her....... Endret 14. februar 2004 av hwlars Lenke til kommentar
hwlars Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Du jo også prøve å bruke Partision Magic Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Takk for en lang forklaring hwlars, men som sagt tidligere her så får jeg bare feilmelding når jeg går inn på disk management Men Partision magic skal jeg prøve nå takk for svar Edit: har søkt litt rundt etter 'Partision Magic' men finner ikke steder å downloade det.. er det kjøpe-program eller staver jeg det feil? Edit2: dumme meg staver feil.. partition magic Endret 14. februar 2004 av jonas22282460 Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Partition Magic heter programmet. Du finner det her. Lykke til! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 (endret) Er akkurat inne på den siden Men jeg får ikke lasta ned derfra.. Edit: fant en annen side Endret 14. februar 2004 av jonas22282460 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 På Partition Magic så har jeg lagd en 'local disk (f)' på disk 2 men det er ikke noe F:\ i min datamaskin! Hvordan gjør jeg detta? Lenke til kommentar
Piggsvinet Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Amatører, kan du ikke bare starte opp med ME oppstart disket, så format c:, d: , etc.. no prblem Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 Amatører, kan du ikke bare starte opp med ME oppstart disket, så format c:, d: , etc.. no prblem *Han har Windows XP, ikke ME *Dumt å be han formatere C: når han ikke skal reinstallere Windows. Idioti å si sånt til en person som kanskje ikke skjønner hva format c: innebærer når han ikke vil reinstallere. *Virker ikke som disken vil formateres på vanlig måte. Så hvem er det som er amatør sa du? Jonas : Sjekk at jumpere sitter riktig. Bios finner TO harddisker, ikke sant? Den gamle OG den nye? Hvis det er slik, skal det bare være å velge disk management, og sette disken opp med det. Hvis ikke det fungerer, kan det være noe galt med disken din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå