Gå til innhold

16X DVD-brenner

Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å LESE en full 4,38Gb DVD på 16x hastighet tar over 5 minutter, så å brenne en på 16x tar vel denne tiden + litt kalibrering + brenning av lead-in og lead-out.

Så tiden for en full DVD på 16x hastighet blir vel rundt 6 minutter pr plate - dvs ca 2 minutter mindre enn dagens raskeste 8x brennere.

+ Jeg har direkte kontakt med utvikler teamet hos Lite-On og de påstår at de ikke vil ha klar 16X før i Fjerde Kvartal i år!!!!

De sier også at 12X brenneren deres ikke ere leveringsklar før i slutten av mai.

Vet sandelig ikke hvem jeg skal tro på.......

Lenke til kommentar
jeg bytter ut min 4x brenner, når dual layer brennerer + plater kommer i butikken :thumbup:

Dual-layer er nok en "verdigere" ting å vente på, om man først skal vente på noe, ja. Det blir et spørsmål om behov. Om man brenner mye, kan man spare mye tid og plass på bruke DVD framfor CD, men om det er mer en "kjekt å ha" sak, kan man like godt vente, så slipper man å oppgradere igjen når dual layer kommer.

Lenke til kommentar

takker for svar :yes:

tror jeg like greit venter til dual layer kommer, for som jeg sa det er ingen direkte haste sak for meg. Hadde bare hvert sjekt og kvitte seg med litt cd'er, men skal vel alltids klare å vente enda litt til

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Enig i at dual-layer kan være mer verdt å vente på. Problemet er bare at første generasjon dual-layer ikke vil brenne særlig raskt, jeg har sett nevnt 2x, og det gjenstår å se hvor pålitelige og kompatible de blir. Kanskje like lurt å vente på andre eller tredje generasjon som kommer til neste år, osv., osv...

Lenke til kommentar

Lite-ON (har mest intern kontakt med dem ;)):

Dual layer 2.4x DVD+R (også 16x DVD+R, 8x DVD-R og 4x DVD-/+RW samt 48x CD-R 16x DVD les og 48x cd-les) kommer ifølge dem i 4 kvartal i år.

Dual layer 4x DVD+R (også 16x DVD+R, 8x DVD-R og 4x DVD-/+RW samt 48x CD-R 16x DVD les og 48x cd-les) kommer ifølge Lite-On i Q2 2005.

Per nå så har Lite-On ingen planer om dette:

-Ikke støtte for høyere DVD-R ann 8x (kommer DVD-R til å "dø ut"?)

-Ikke støtte for dual layer DVD-R

-Ikke høyere dual layer brennehastighet enn 4x DVD+R, da det visstnok blir for dårlig kvalitet ved høyere hastigheter på så avanserte plater som 2 lags plater.....

Dette vil da si en brenne tid på rett under 30min(27-28min) for full dual layer plate.

Muligens at de vil komme med 8x DVD+RW støtte også.

+R/RW ser altså for meg ut til å være det ledende formatet....er visstnok mindre komplisert format enn -R/RW og dermed enklere å utvikle.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
-Ikke høyere dual layer brennehastighet enn 4x DVD+R, da det visstnok blir for dårlig kvalitet ved høyere hastigheter på så avanserte plater som 2 lags plater.....

Dette vil da si en brenne tid på rett under 30min(27-28min) for full dual layer plate.

Det er nok litt pessimistisk - tviler på at Lite on ligger så langt bak Philips, som vil brenne lag 1 på høyere hastighet enn lag 2: :devil:

Philips will introduce their double layer DVD burner "DVDRW 885K". This burner writes to DVD+R discs with almost twice the capacity compared to current DVD burners.

The first layer of a DVD+R is written wir 8x speed while the second layer is written with 2.4x. DVD+RW are only supported with single layer and written at 4x.

Kilde: http://www.cdfreaks.com/news/9062

Forøvrig interessant info du kommer med - som med unntak av ovenstående samsvarer bra med det jeg har lest andre steder.

Lenke til kommentar

Ja (sjekker dokumentene mine): S-ATA kommer i Q2 2005 på Lite-On sin 4x dual layer brenner. (og det ser ut til at dual layer 4x brenneren deres kun vil komme i S-ATA og ikke som vanlig IDE).

titus: Vi vil se hva slags hastigheter vi får når brennerene kommer på markedet. Philips skal visstnok ha sin klar for salg i Q3 i år.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva slags hastigheter andre brenner med, men jeg ser ikke på hastigheten som en vesentlig faktor for å oppgradere. Jeg oppgraderte fra en nec 1300 til en 2500, men det hang sammen med brennekvalitet og ikke 8x hastighet. Jeg tror jeg har brent 10 plater på 4x, resten 2x, og har også svidd av nesten 100 1x rw plater. Prisen på platene er viktig for meg (sammen med kvaliteten på platene), og da har jeg ikke råd til å kjøpe de beste OG raskeste platene. Nå regner jeg meg som heldig og får snart klørne i noen 8x ritek plater, men sannheten er at jeg driter i om plata er 2x eller 8x, kvaliteten er viktigst, prisen som en god nummer 2.

Dual layer er noe annet. Det er faktisk ny funksjonalitet, og vil tillate meg å ta en 1:1 kopi av en DVD film. Jeg kommer til å anskaffe dual layer brenner når brennerne OG platene ligger på et anstendig nivå. 20 kroner plata er en smerteterskel for meg når det gjelder plater. og får de er nede i dette prisleiet klarer jeg å styre meg.

Lenke til kommentar

Dual layer er noe annet. Det er faktisk ny funksjonalitet, og vil tillate meg å ta en 1:1 kopi av en DVD film. Jeg kommer til å anskaffe dual layer brenner når brennerne OG platene ligger på et anstendig nivå. 20 kroner plata er en smerteterskel for meg når det gjelder plater. og får de er nede i dette prisleiet klarer jeg å styre meg.

Helt enig. 1:1 kopier av dvd9 er den virkelige rosinen i pølsa.

De første platene kommer sikkert til å være dyre, kanskje rundt 30 kr? Noen som har noe inside info her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...