Gå til innhold

OEM - Svindel eller lovling?

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en mail fra en webshop som solgte billig OEM programvare (programvare uten manual og eske)

Adobe Photoshop 7 kostet f.eks 60 dollar. :wow:

Jeg kunne godt tenkt meg noen av disse programmene både til privat og jobbruk. Men er dette lovlig? Adressen som sendte meg linken var en "spamadresse".

Er det noen som har erfaringer?

Her er linken til den ene som jeg fikk OEM-CD. Jeg fikk også flere, men er det samme greiene...

- Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ikke veldig lovlig...

Leste litt på FAQ'en: This software is recognized as a backup software.

Og at det blir shippa fra øst-europa er heller ikke en positiv ting! Og tror ikke det er så veldig lett å spare 1000 kroner på Windows XP på lovlig vis....

MPX.no - Windows XP Pro engelsk 1350 for OEM versjon

OEMstore.info - Windows XP Pro engelsk ca. 350 for OEM versjon

Lenke til kommentar

Mest sansynlig piratprogrammer

"Note, that you will not be able to register the software with the manufacturer and get their support, but we will do our best to support you any way possible. This includes providing different updates and service packs."

Uh, nettopp, alle patcher til windows må lastes ned fra OEM-CD og ikke fra MS..............

Lenke til kommentar
Virker ikke veldig lovlig...

Leste litt på FAQ'en: This software is recognized as a backup software.

Det vil nok mest sannsynlig være det samme som "kun CD, ingen lisens/lisensnøkkel". Dette er vanlig å gjøre fra store programvareleverandører... å gi et tilbud til de som har rotet bort orginal-cd'er, men fremdeles har lisenser. Heeelt superpraktisk for store bedrifter/organisasjoner, hvor de har kjøpt inn lisenser for 5000 maskiner, men ikke gidder betale for 5000 WinXP CDer. De kjøper da bare inn et par CDer som de har og bruker med de lisensene de allerede har.

Skolen hvor jeg går blant annet (HiØ) kjører dette systemet. De betaler lisens for <stort tall her> MS Windows / Office lisenser hvert år, men fra hvilket media de blir installert fra spiller liten rolle. Skolen har jo lisenser til alle maskinene likevel.

Lisens != CD plate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...