andm Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Trenger å mekke et adapter mellom en krysset og en tvunnet nettverkskabel... Hjelp? Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Nå skjønner ikke jeg helt hva du tenker på. Men... Nesten alle huber/switcher har MDiX (tror jeg forkortelsen er, husker ikke i farta). Det vil si at den krysser for deg om det trengs. Noen har en har en knapp man fysisk må trykke på, andre er autosensing. *feil info* Innen for begge, kan man velge om kabelen skal være kryssa eller ikke. Det meste vanlige er TP. EDIT: skivebomb! Endret 12. februar 2004 av Crinos Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Fikk ikke noe hjelp i det innlegget, dessverre... Vi har "gravd ned" en kabel i vegger og gulv, men uheldivis så var det feil type kabel. Det var en krysset en, som brukes mellom 2 maskiner uten switch/hub. Maskinen trenger en vanlig, tvunnet kabel. Hvordan kan jeg lage et hjemmelaget adapter der jeg kan koble sammen ledningene slik at de fungerer? Har noen et slags koblingsskjema? Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Kjøp en skjøtekloss, og sett en TP kablel i den ene enden. Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Skjønner hva du mener, men skjønner ikke helt hva det skal være godt for. Har du en for kort kabel el noe slikt?? Tror det er billigere for deg å kjøpe en lang kabel en å mekke en omformer fra krysset til vanlig tp(Vet ikke om de selger det i butikker, men vet at de selger slik forlengings-sak til vanlig tp-kabel. Du kan jo mekke en selv, men da må du ha riktig verktøy og utstyr for å gjøre det. Det er riktig som Crinos at Huber og Switcher som regel har en kontakt for krysset tilkobling. UTP - UnTwisted Pairog TP - Twisted Pair Stemmer nok ikke. Her har du missforstått litt. UTP - Uskjermet Tvunnede Par (Unshielded Twisted Par) STP - Skjermet Tvunnetde Parl (Shielded Twisted Par) TP - Generall betegnelse for Tvunnede Par (Twisted Par) Tror egentlig at det heter Tvunnet Parkabel på norsk (husker ikke helt i farten). EDIT: Så ikke det siste innlegget ditt Endret 12. februar 2004 av ingolf Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Fikk ikke noe hjelp i det innlegget, dessverre... Vi har "gravd ned" en kabel i vegger og gulv, men uheldivis så var det feil type kabel. Det var en krysset en, som brukes mellom 2 maskiner uten switch/hub. Maskinen trenger en vanlig, tvunnet kabel. Hvordan kan jeg lage et hjemmelaget adapter der jeg kan koble sammen ledningene slik at de fungerer? Har noen et slags koblingsskjema? Bruker du en hub mellom maskinene, er jo saken biff! (Så sant det ikke er noe jalla dritt som er kjøpt på Chlas Olson) Eventuelt kan du som Nitromasjipan sier, kjøpe en opp-ned skjøtekloss, som gjør gjør en krysset kabel om til ukrysset. Eventuelt kan dere jo klippe av endene og tvinne pluggene selv! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) På en krysset kabel er par 1 i kontaktpunktene 1 og 2, og par to i 3 og 6 byttet om på den ene siden, Du må altså lage deg en overgang som bytter de om igjen. Hvis hodet mitt tenker rett, så kan du gjøre dette med en skjøtekloss og en krysset kabel til. To kryssede kabler blir en ukrysset. Endret 12. februar 2004 av CastorFiber Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Eventuelt kan dere jo klippe av endene og tvinne pluggene selv! Det er jo det enkleste hvis du har en rj45-tang og kontakter.. Vi har "gravd ned" en kabel i vegger og gulv, men uheldivis så var det feil type kabel. Det var en krysset en, som brukes mellom 2 maskiner uten switch/hub. Maskinen trenger en vanlig, tvunnet kabel. Hvordan kan jeg lage et hjemmelaget adapter der jeg kan koble sammen ledningene slik at de fungerer? Har noen et slags koblingsskjema? For å koble sammen 2 PC-er uten å bruke noe annet enn en kabel så må du ha en krysset nettverkskabel. Hva er det du mener at du må ha en vanlig kabel?? Ta en titt her Endret 12. februar 2004 av ingolf Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 På en krysset kabel er par 1 i kontaktpunktene 1 og 2, og par to i 3 og 6 byttet om på den ene siden, Du må altså lage deg en overgang som bytter de om igjen. Hvis hodet mitt tenker rett, så kan du gjøre dette med en skjøtekloss og en krysset kabel til. To kryssede kabler blir en ukrysset. okei. 8 ledninger på kontakt 1 og 2: Ledning: 1 Oransje/hvit 2 oransje 3 Grønn/hvit 4 blå 5 blå/hvit 6 grønn 7 brun/hvit 8 brun Hva skal kobles sammen i så tilfelle? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 det aller enkleste er å kjøpe en skjøt og en krysset kabel til. 2 kryssetde kabler som kobles sammen blir ukrysset. Da slipper man å koble noe selv. Dersom du har kontakter og kabel i metervare kan du jo også enkelt lage en krysset kabel. Men etter som jeg forstår har dere installert kabler i veggene (skjult annlegg) og den en har blitt feil. Er ikke da det aller enkleste å åpne den kontakten som er feilkoblet og bytte å ledningene? Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Koble så på følgende måte: Pinne 1: Hvit/orange -> Hvit/grønn Pinne 2: Orange -> Grønn Pinne 3: Hvit/grønn -> Hvit/orange Pinne 4: Blå -> Blå Pinne 5: Hvit/blå -> Hvit/blå Pinne 6: Grønn -> Orange Pinne 7: Hvit/brun -> Hvit/brun Pinne 8: Brun -> Brun Bilde av krysset kabel Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Skjønner hva du mener, men skjønner ikke helt hva det skal være godt for.Har du en for kort kabel el noe slikt?? Tror det er billigere for deg å kjøpe en lang kabel en å mekke en omformer fra krysset til vanlig tp(Vet ikke om de selger det i butikker, men vet at de selger slik forlengings-sak til vanlig tp-kabel. Du kan jo mekke en selv, men da må du ha riktig verktøy og utstyr for å gjøre det. Det er riktig som Crinos at Huber og Switcher som regel har en kontakt for krysset tilkobling. UTP - UnTwisted Pairog TP - Twisted Pair Stemmer nok ikke. Her har du missforstått litt. UTP - Uskjermet Tvunnede Par (Unshielded Twisted Par) STP - Skjermet Tvunnetde Parl (Shielded Twisted Par) TP - Generall betegnelse for Tvunnede Par (Twisted Par) Tror egentlig at det heter Tvunnet Parkabel på norsk (husker ikke helt i farten). EDIT: Så ikke det siste innlegget ditt DOH! Var litt kjapp i vendinga der ja... Har lest litt for mye om V8 ombygging i bilen min for tiden Selvsagt stemmer det du har skrevet... (Slå seg i hodet med noe tungt!) For repitering: UTP - Unshielded Twisted Pair STP - Shielded Twisted Pair og TP - gennerel betegnelse for både UTP og STP. Men.. du får også UUP og SUP kabler. (brukes ytterst skjeldent nå til dags) UUP - Unshielded Untwisted Pair SUP - Shielded Untwisted Pair UP - fellesnevner for både UUP og SUP Sånn... litt OT men håper feilen er tilgitt! Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Eventuelt... Gi F i hele kabel skiten og kjøp tråløst i stedet! Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Sånn... litt OT men håper feilen er tilgitt! Alle har jo lov å feile.. Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Eventuelt... Gi F i hele kabel skiten og kjøp tråløst i stedet! Da blir det ihvertfall ikke rot i kablene.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Eventuelt... Gi F i hele kabel skiten og kjøp tråløst i stedet! Vi er på skolen! Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Koble så på følgende måte:Pinne 1: Hvit/orange -> Hvit/grønn Pinne 2: Orange -> Grønn Pinne 3: Hvit/grønn -> Hvit/orange Pinne 4: Blå -> Blå Pinne 5: Hvit/blå -> Hvit/blå Pinne 6: Grønn -> Orange Pinne 7: Hvit/brun -> Hvit/brun Pinne 8: Brun -> Brun Bilde av krysset kabel TUSEN TAKK! Emne ikke lenger aktuelt... Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Vi er på skolen! Da burde jo systemansvarlig ha fikset dette.. Lenke til kommentar
ingolf Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 TUSEN TAKK! Emne ikke lenger aktuelt... Bare hyggelig.. Lenke til kommentar
andm Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Vi er på skolen! Da burde jo systemansvarlig ha fikset dette.. Vi har litt mer peiling enn han... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå