Andlier Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Noen som har en god ide på en hjemmelaget, elektronisk flow-o-matic? Hadde tenkt meg en device som satte igang en alarm og evt. skrur av pc'en hvis vannstrømmen stopper. Håper det er noen idè-fulle sjeler her! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Quote: On 2002-03-16 23:01, Andlier skrev:Noen som har en god ide på en hjemmelaget, elektronisk flow-o-matic? Hadde tenkt meg en device som satte igang en alarm og evt. skrur av pc'en hvis vannstrømmen stopper. Håper det er noen idè-fulle sjeler her! Ja! du kan f.eks montere en tynn motstandstråd inne i et rør som du setter spenning på. En spenningsregulator har f.eks alltid 5 volt over denne. Når vannstrømmen øker så blir den raskere avkjølt og det trengs mer strøm for å holde 5 volt over den, denne strømmen kan registreres og gi utsignal videre til en alarmkrets, må korrigere for temp på vann også. Krever kompetanse innenfor elektronikk dette. En annen ting er en liten kobberstrimmel inni et plastrør. Når pumpen går så heves denne kobberstrimmelen seg og legger seg opp mot slangesiden pga vannstrømmen. En induktiv giver gir utslag når vannstrømmen stopper, da faller strimmelen ned og aktiverer den induktive giveren. Kan også bruke en fotocelle som blir belyst når strimmelen faller ned, det er vel det enkleste. Eller, du kan finne en trykksensor som ofte blir brukt på vaskemaskiner. Denne kopler du til trykksiden av pumpen, når pumpen går så bygger den seg opp en liten vannsøyle i røret til trykksensoren ( pressostat ) og den trigges. Blir trykket for lite så faller den ut og gir alarm..Dette er nok den enkleste og beste løsningen for hobbymekkere. Du får skru litt på en gammel vaskemaskin.. :smile: [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-03-17 00:19 ] Lenke til kommentar
errgo Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Du kan jo bruke en dings som slår pc'en av dersom den overstiger en viss temperatur (stillbart), her er instruksjoner for å bygge en http://www.procooling.com/articles/html/ck...detector_.shtml Lenke til kommentar
bar Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Eller; bruke en trykkvakt som finnes inne i alle vaskemaskiner/oppvaskmaskiner... Dette er egentlig bare en "liten" membran som vanntrykket løfter nok til og aktivere en bryter... disse har somregel otgang for både normal lukket og normal åpen. og er justerbare på trykket som trengs... Koster ingenting på skrotet og er enkel å montere. Bar Beklager.... så ike helt slutten på forrige innlegg !!! [ Denne Melding var redigert av: bar på 2002-03-17 20:57 ] Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Quote: Ja! du kan f.eks montere en tynn motstandstråd inne i et rør som du setter spenning på. En spenningsregulator har f.eks alltid 5 volt over denne. Når vannstrømmen øker så blir den raskere avkjølt og det trengs mer strøm for å holde 5 volt over den, denne strømmen kan registreres og gi utsignal videre til en alarmkrets, må korrigere for temp på vann også. Krever kompetanse innenfor elektronikk dette. Det der var faktisk ganske lurt - har du funnet på det selv? Jeg tror et tilsvarende system blir brukt på innsprøytningssystemet på biler for å måle luftflyten, men jeg tenkte ikke på at det i denne sammenhengen... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Du har rett, metoden brukes for å måle luftflyt i bla forbrenningsmotorer. Tenkte den kunne brukes til å måle strømning i veske også i dette tilfellet.. Vet om enda en metode. Om den fungerer her er jeg ikke sikker på.. men en spole rundt røret får indusert en svak spenning av vannet som strømmer igjenom, brukes for å måle hastighet i vann på båter, der har man jo saltvann.. Måleteknikk er ganske interessant igrunn :smile: Finnes sikkert en haug med andre metoder som kan brukes. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Jeg kjøpe en ferdig flow switch, men jeg syntes den tok for mye av sirkulasjonen. Den var egentlig beregnet for montasje i vanlig vann-anlegg hvor man opererer med helt andre trykk. Men jeg lurte på hvor sikker den overheat funksjonen i bios er? Den skal jo skru av maskinen over angitt temperatur. Er den noe og stole på med f-eks vannkjøling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå