EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 hallo! jeg har en CPU vifte som bråker veldig og vurderer å bytte. Digital Impuls har en fin PAPST vifte (kabinett vifte) som er på 12 dB og som flytter litt mere luft enn det cpu vifta gjør. kan jeg trygt bytte ? all hjelp tas i mot med takk Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Hmmm... Skal du bytte kjøleribbe eller vifte eller begge deler? Har du en link til den vifta? synes det var rart at du synes at cpu vifta di bråker så mye når den papst vifta på 12dB klarer å flytte mer luft. 12dB er vel nærmest ikke hørbart. Edit: fant vifta. Endret 12. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Hvilken kjøler og hvor stor vifte har du nå? Hvor mye luft flytter den? Hvilken cpu har du? Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 jeg har en TR2-M3, som jeg har kjøpt hos NetConnection.no. begge viftene er av samme størrelse. 80*80*25 her er link til produsenten. kjøleren er utviklet av Thermaltake. - http://www.tr2tt.com/English/Products/coolers/m3.htm her er vifta jeg har lyst å bytte ut med. http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=787 dette skulle jo fungere fett sånn jeg ser det? Lenke til kommentar
Teo_ Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Kommer an på hvor stor cpu du har og hvor god kjøling du har ellers. men vifta passer på bloka og vil nok under rett omstendighet fungere fint sammen med den blokka. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 jeg har en AMD XP2800, som ikke er overklokket. fra før av er visst vifta (og ribba) godkjent for XP3400, om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Ok jeg skjønner. Men du... din vifte har luftgjennomstrømning på 32 _CFM_ mens den vifta du vil bytte med har gjennomstrømning på 33 m^3/t. Den vifta vil passe og fungere, men temperaturen vil helt sikkert gå opp siden papstviften flytter mye mindre luft en din nåværende vifte. Den kan fungere godt dersom temperaturen på cpu'n din nå er såpass lav at den kan til noen grader ekstra. Men din nåværende vifte er på 21 dB, som jeg synes selv er veldig lavt, er du sikker på at det er cpu vifta som støyer mest? Skjermkort, hd osv? edit: altså jeg mente å si at CFM er mer luft pr tid en m^3/time. Husker ikke forholdstallet, noen som vet? Endret 12. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 jeg er rimelig sikker på at det er den som støyer. har harddisken er av typen seagate 7200.7 120 GB og er ganske støysvak. har byttet ut viftene på skjermkortet og hovedkortet med kjøleribber. jeg kommer ikke til å bytte vifte helt enda. venter fremdeles på et PSU fra Netconnection som er på hele 17dB (chill Innovation 350Watt). vi får se hva som skjer etter det. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Ok hehe, men du kan sikkert kjøpe papst vifta. Hvilken temp er cpu på load nå? Du må ha en veldig støysvak pc da. En pc-bytting mellom meg og deg hadde sikkert vært mareritt for deg. Jeg har 7 kabinettvifter med en deltavifte på cpu som kjørte på 6000rpm, hehe. Skjermkortkjøleren kjører på 5500rpm. Men nå har jeg kjøpt meg viftestyring til alle og kjører på laveste spenning på alt og det er behagelig. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 surfet litt rundt på nettet og skjekket hvor mange CFM denne Papst vifta var på, den var på hele 19.5, noe som er den del satt opp imot den jeg har nå, som er på ca. 32.5 om jeg ikke husker så alt for galt. kanskje bare skrinlegge hele prosjektet. fint å ha en stille pc, spess på en student hybel på 20 Kvm. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Skal du ha en stille cpu, men samtidig god kjøling og har råd til å bruke litt penger anbefaler jeg dette: Kjøp Swiftech mcx462v. Deretter en slik dings. Så kjøper du denne viften og kjører ned spenninga med denne. Totalt 1202,-. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 frister ikke akkurat så svi av så mye penger, bare på en vifte pluss tilbehør. tror jeg skrinlegger alt av planer inntil jeg får det nye PSU'et på plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå