Gå til innhold

make & GCC

Anbefalte innlegg

Hei.

Skulle legge inn linux på min bærbare i går. det funka som bare det. MEN så var det trådløskortet mitt da... et ACX100 chip kort, og har derfor lastet ned en alfa eller beta driver fra www.sourceforge.com

For å få laget denne driveren må jeg ha make og gcc står det. men gcc er vel med i suse iallefall? mener du må ha denne for aMSN og den funker jo på denne distroen... men hva med make? hvor finner jeg den? har ikke lett så grundig i inst.lista til suse, mulig den ligger der alikevel da.

noen som vet? :wow:

Hadde jeg fått opp maskina med trådløst nå så hadde det vært knall!! :thumbs::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er det nok ja... la ikke inn denne da jeg tenkte at jeg ikke skulle lage så mange programmer siden jeg er ganske n00b i linuxverdenen. :yes:

Det er typisk "windows-holdning" :)

I *nix-verden er det fy-fy å ikke legge inn kompilatorer og slikt

I det hele tatt, for å få minst mulig problemer senere, er det lurt å være ganske raus under install. Eneste er daemons da, som av sikkerhetsgrunner ikke bør installeres i utide.

Lenke til kommentar

ja.. alt er typisk windowsholdning...

uansett må dere snart bestemme dere! du sier at jeg skal installere det meste, mens andre jeg har snakket med sier at man må legge inn minst mulig for at linuxen ikke skulle bli treig... (noe den allerede er i forhold til XP'n min på samme maskin). La inn standard suse pakke jeg + alt kde... men må hjem å lete etter make da. :dontgetit:

blir vel bra tilslutt! :thumbs:

Lenke til kommentar
ja.. alt er typisk windowsholdning...

uansett må dere snart bestemme dere! du sier at jeg skal installere det meste, mens andre jeg har snakket med sier at man må legge inn minst mulig for at linuxen ikke skulle bli treig...

Mente det ikke så alvorlig da, derfor en smiley

Ang hva som blr installeres - Linux blir ikke treig av å installere flere programmer. Men hvor nødvendig det er å installere "rubbel og bit" kommer an på deg selv egentlig. Så lenge du bare installerer programmer som er med i distroen, bør pakkeverktøyene ta seg av dependencies (dette gjelder f.eks Fedora og SuSE). Men problemet oppstår når du skal legge inn andre programmer manuelt eller kompilere dine egne. Da får du ikke lenger noen hjelp. Da vil det være en stor fordel om du har vært litt raus under install, spesielt gjelder dette utviklingsverktøy (make, gcc osv) og libraries.

Men dette er altså slik jeg ville gjort det - andre kan ha andre meninger

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Absolutt, men målet med disse distroene er brukervennlighet (stor brukervennlighet), så de satser på at ingenting skal kompileres for hånd, alt skal gå igjennom pakkesystemet deres. Så det bør faktisk være unødvendig å legge inn development-tools (selvom det ikke er noe galt i det selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...