objorkum Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 1) Når man skriver lsmod, kommer da de modulene som er lastet (med modprobe) opp, eller de som KAN lastest evt er lastet? 2) Jeg ser at jeg har nettverkskortene mine som moduler med "lsmod", men hvilken fil sier at de skal starte ved oppstart (i kernel 2.6.2 starter de nemlig ikke automatisk)? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) 1) lsmod -- program to show the status of modules in the Linux Kernel (aka. moduler i kernelen) for å vise alle moduler du _kan_ laste modprobe -l \* 2) /etc/modprobe* /etc/modules* /etc/noe kanskje.. Hmm.. merkelig.. hvor ###### har det blitt av /etc/modules.conf fila mi.. :-/ Endret 12. februar 2004 av xeon Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Sitter ikke på en *nix maskin nå, men det er egne mapper for hver ny hoved-kjerne (dvs. en mappe for 2.4, en for 2.6 osv) på samme måte som at modulene for hver kjerne ikke blandes. Ligger vel i /etc/modules/2.x e.l. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Enda et spørsmål: Jeg skriver "lsmod" og får opp modulene. De som er under "Used" og er "0" er ikke lastet sant? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 fremdeles er alt som kommer opp når du tar lsmod lastet inn.. Lenke til kommentar
alive Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Enda et spørsmål: Jeg skriver "lsmod" og får opp modulene. De som er under "Used" og er "0" er ikke lastet sant? Alle modulene som vises med lsmod er lastet i kjernen. du kan fjerne dem med en rmmod. under oppstart så leses en fil /etc/modules (iallefall på de fleste distroer), alle modulene som blir listet her vil bli prøvd lastet i kjernen. modulene ligger _til vanlig_ under /lib/modules/KJERNE_NR/kernel/ Når du under lsmod får Used 0 så vil det bare si at den modulen ikke blir brukt av noen andre moduler eller hardware. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Enda et spørsmål: Jeg skriver "lsmod" og får opp modulene. De som er under "Used" og er "0" er ikke lastet sant? Alle modulene som vises med lsmod er lastet i kjernen. du kan fjerne dem med en rmmod. under oppstart så leses en fil /etc/modules (iallefall på de fleste distroer), alle modulene som blir listet her vil bli prøvd lastet i kjernen. modulene ligger _til vanlig_ under /lib/modules/KJERNE_NR/kernel/ Når du under lsmod får Used 0 så vil det bare si at den modulen ikke blir brukt av noen andre moduler eller hardware. Takker. Jeg har en modul, "fglrx" (ATi driver) som er "Used 0" men når jeg restarter X (ctrl+alt+backspace) er den i full bruk "Used xxx". Hva kan det komme av? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Er langt ute i skogen her, men kan være at X-serveren starter før driveren er lasta (?) og derfor blåser i den. Når du da restarter ser den at driveren er der og alt er ok. Men dette virker litt rart, ettersom moduler blir lasta temmelig tidlig i oppstarts-prosessen, og X blir lasta... sist.. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Har tenkt på det samme ja. Lurer på hvor i systemet det sies at fglrx skal kjøres egentlig? Jeg har konfigurert SaX2 med denne kommandoen: # sax2 -r -m 0=fglrx -b /usr/X11R6/lib/sax/profile/firegl Så sikkert der det blir definert eller noe, men i hvilken fil legger informasjonen seg? Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Dette er svart på tidligere, men en kjapp grep -R fglrx /etc/* bør gi det endelige svaret på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå