Gå til innhold

Oppgradering av PC

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja.. søker du her på forumet finner du vel haugevis av tråder med dette som tema..

Uansett..

Prosessorviftestøy => bytt ut med stillegående vifte (evt. som meg - bruk en fanduct og sette på en større, men roligere vifte - slik får du samme airflow'en med mindre bråk)

Strømforsyning => bytt ut vifta med en stillegående, og kanskje temperaturkontrollert

Grafikkortet => finnes jo "mindre støyende" vifter/kjølere for disse også - finnes også totalt vifteløse (=lydløse) løsninger; bl.a. VGA Silencer'e

En annen ting som kan bråke mye er chipsetvifta på hovedkortet, denne kan også ofte byttes ut med en god kjøleribbe (uten vifte på)

Valg av vifter - en god produsent er Papst (EKL Papst), utrolig mange varianter og mange som er meget rolige (f.eks. 12dBA og 19dBA) - bare pass på at viften gir nok airflow..

Valg av butikk - Microplex har det meste (ihvertfall i norge) innenfor vifter og støydemping, men koster jo litt... har sett at komplett også har papst vifter - sikkert flere som har det også.... lenge siden jeg sjekket..

Lenke til kommentar

kjøp deg en saphire radeon 9600 pro ultimate edittion og en glacialtech silent breeze cpuvifte

koster ca 1900

da får du et lydløst og godt skjermkort og en stillegående cpuvifte på 19 db

PSU er jeg litt usikker på

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

1. VGA Silencer er _IKKE_ vifteløs (men anbefaler den, har den selv)

2. Bytt ut kabinettet med et støydempet Lian Li (spare spare) Gidder du ikke bruke så mye penger på et kabinett, kjøp AOpen H600B, knall kabinett med anbefalt PSU (se ned..)

3. Viftestyring

4. Nye Papst vifter, heller flere stillegående enn èn ******

5. Fortron/Source/MIST PSU, 350W

Endret av P@yNe
Lenke til kommentar

De tingene jeg mener gir størst uttelling for å støyredusere maskinen:

1) Støysvakt PSU - forslagsvis Fortron-Source fra Microplex, evt. den MIST varianten de har moddet.

2) Henge opp harddisker i gummistrikk/klosser, gjør at vibrasjonsstøy ikke gir resonans i kabinettet. Dette gir STOR effekt!

3) Bytte ut støyende kabinettvifter i mer støysvake (om mulig 120mm) vifter med viftestyring. Store vifter på lav hastighet er like effektive som små vifter på høy hastighet!

4) Bytte HSF (kjøleribbe/vifte) på GPU og CPU i støysvake varianter.

5) Isolere kabinettet på innsiden med selvklebende gummimatter el.l.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Når det gjelder PSU kan du gjøre som meg, og åpne den og bytte vifta med en mer støysvak variant. Denne for eksempel. (Anbefaler å lodde skjøter, og bruke krympestrømper)

Det reduserte støyen bra på min boks, men kan ikke garantere at PSU'n vil vare like lenge. Blir muligens litt varmere inni der. :)

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...