Gå til innhold

Forslag til å sette opp en "server"

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Sitter og leker litt med tanken om å sette opp et kabinett som kun skal fungere som lagringsplass for det jeg har av data.

Planen er å sette opp et kabinett med temmelig svak cpu, et hk med alt inkludert av grafikk og lignende. Sette inn ett par kontrollerkort for IDE og dermed pøse på med hd'er :)

Denne maskinen vil jeg plassere en plass der den ikke synes og først og fremst ikke høres (blir stående på kontinuerlig). Vil mest sannsynlig innstallere en eller annen form for linux på den men ettersom jeg er helt fremmed med linux så få r vi se. Finnes det noen form for program som gjør at jeg kan fjernstyre den fra xp uten problemmer dersom jeg har linux på denne?

Kan man sette inn flere kontrollerkort uten at det skaper konflikter?

Ellers noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Remote Desktop Connection

Start - Accsessories - Communication - Remote Desktop Connection.

(ikke til linux så vidt jeg vet, mulig VNC funker til det, bruker ikke linux selv.)

Jeg har en "spille" pc og en "server". Før i tiden hadde jeg bare strøm ledning og nettverksledning i Servern, men har i etterkant koblet den til tv osv.

Men det som er så kjekt med "RDC" er at vist du går på www.no-ip.com og laster ned en dynamic ip updater (gitt at du ikke har fast ip) så kan du koble deg til servern fra hvor som helst i verden. dvs jeg logger med på når jeg er på skolen hos venner etc får å sjekke nedlastinger o.l.

Du må også inn i "system properties" å aktivisere remote desktop connection.

Endret av Folo
Lenke til kommentar

VNC er jo cross-platform og også tilgjengelig under Linux. Husk også at Linux benytter XWindows. XWindows er et grafisk grensesnitt med innebygget nettverks- og fjernstyringsfunksjonalitet. Du trenger en XServer for Windows (et klient-program) og så starter du bare XWindows på din Linux server med noen parametere.

En annen mulighet og kanskje det beste, er å se på Webmin. Med dette kan du enkelt administerere Linux serveren din fra en browser. Du trenger ikke se noe skjermbilde fra Linux maskinen i det hele tatt.

Tross alt, det du skal gjøre er ting som brukeradministrasjon, konfigurere SAMBA for Windows filtjenester og kanskje andre tjenester som Web, DNS, DHCP osv. Med Linux får du virkelig alt, så lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...