Gå til innhold

Vifte Rett på 12V/gnd


Mato

Anbefalte innlegg

har laget meg Hd kjøling

koblet en liten vifte fra en gammel p2@200Mhz rett på 12v/gnd (brukte di lendningen som var til floppy tilkobling og statte vifta i hullet til floppy drive X2

 

men dette bråker som F .. lurte da på om det vil funke i 5v siden jeg kan hente dette rett fra Psu via rød ledning .. dette vill jo dempe lyden MASSE .

har bilder hvist noen har en plass og legge di

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oki oki .. men trenger ikke 7V lenger DA den surra fint på 5V .. og da kan jeg ikke høre den legner ..

det bare en sån "LITEN" vifte sak .. tippe 40X40 men den holder lyft flyten oppe .. og tempen nede 21C på hd Nu hadde 37 før nor jeg hadde 12V var det nede i 18C

 

Fragletrollet Skrevet 11/02/2004 : 23:10 
C4STOR @ 11/02/2004 : 23:00

Kjøp ei ny vifte. Koster en hundrings. Så slipper du å bygge om hele pc'en bare for å få på plass litt hd kjøling

 

 

 

Poenget med å kaste en hundrings ut av vinduet?

 

helt enig .. og problemet er egntig ikke vifra men det at jeg er fri for plaser og putter vifter på HK .. var bare plass til 2 og det er jo cpu og psu på

Lever jo for og bygge om PC da .. hadde jo ikke vert gøy hvist ikke

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

oki oki .. men trenger ikke 7V lenger DA den surra fint på 5V ..  og da kan jeg ikke høre den legner ..

det bare en sån "LITEN" vifte sak .. tippe 40X40  men den holder lyft flyten oppe .. og tempen nede 21C på hd Nu hadde 37 før nor jeg hadde 12V var det nede i 18C

 

OIOI! sikker på at du ikke bare kjøler ned temperatursensoren? Høres jo litt drøyt ut at ei 40mm vifte på 5V klarer å kjøle like bra eller bedre enn de beste HD-kjølerne en får kjøpt for tiden.

 

helt enig .. og problemet er egntig ikke vifra men det at jeg er fri for plaser og putter vifter på HK .. var bare plass til 2 og det er jo cpu og psu på

Lever jo for og bygge om PC da .. hadde jo ikke vert gøy hvist ikke

 

Husk på å ikke hente strøm til mange vifter i fra hovedkortet! Spesielt ikke 120mm vifter. De må aldri poweres av et hk!!! Jeg kjører faktisk ingen vifter på hk'et mitt. Vifter trekker ikke mye strøm i fra PSU'en, men HK'et kan få en tøff jobb hvis mange vifter er kobla til. Det finnes adaptere for å koble vifter på vanlige Molex- plugger. Se her for det du evt. måtte trenge. En annen mulighet er jo ganske enkelt å kutta og avmantle ledningene og stappe dem inni Molex- pluggen.

Lenke til kommentar

OIOI! sikker på at du ikke bare kjøler ned temperatursensoren? Høres jo litt drøyt ut at ei 40mm vifte på 5V klarer å kjøle like bra eller bedre enn de beste HD-kjølerne en får kjøpt for tiden.

 

 

Husk på å ikke hente strøm til mange vifter i fra hovedkortet! Spesielt ikke 120mm vifter. De må aldri poweres av et hk!!! Jeg kjører faktisk ingen vifter på hk'et mitt. Vifter trekker ikke mye strøm i fra PSU'en, men HK'et kan få en tøff jobb hvis mange vifter er kobla til. Det finnes adaptere for å koble vifter på vanlige Molex- plugger. Se her for det du evt. måtte trenge. En annen mulighet er jo ganske enkelt å kutta og avmantle ledningene og stappe dem inni Molex- pluggen.

henter ikke strøm til mere vifter en det som er beregnet da på Hk

klippet og limet lit på en floppy kontakt for og får strøm til vifta

 

kan godt vere at eg kjøler temp målere da men for den blåser luft i under kant av disken ..

 

Hvist noen har en plass jeg kan legge bilder så har jeg bilder jeg kan legge ut

 

EDIT: for og si det og .. tempen på PSU sank fra 43C til 24C noen jeg synes er rart siden denne vifta ikke inverker på dette på noen måte .men MbM sier så ..

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

mye mulig det men jeg fatter ikke at tempen på psu skulle synke i det hele tat sidne den ikke burde bli berørt av denne viften siden den står frame på midten og psu ligger oppe bak

 

EDIT: BILDER (disse er SVÆRE)

 

http://serqevx.com/test/bildeupload/bilder/vifte.jpg

her ser dere vifta fra utsiden og kan skimte Hd i bakrunden

 

http://serqevx.com/test/bildeupload/bilder/vifte2.jpg

her ser dere inne i datan og det er mellom di hardiskende lufta blir blåst inn

 

det var det

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

etter det bildet ble tat er vifta snud for og blåse inn .. på bildet suger den ut ..

rensing av vifter bruker jeg støvsugeren til det funker fint .. bruker støvsuge hele maskinen av og til nor eg gidder

 

men er mine temp målere unøyaktige eller er det faktisk tempratur jeg ser der ??

Lenke til kommentar
Hva måler du temp'n med?  prøv med DTemp og se hva den viser da.

jeg Bruker et program som heter Mother Bord Monitor dette er et enkelt og greit program som kas tilles in til alle tempratur målerer som finnes i maskinen .. fant et par jeg ikke viste at jeg hadde .. (ikke helt sikker på hva er faktisk) :yes:

 

EDIT: lasta ned Dtemp og fikk samme tempratur av lesning da

EDIT2: temp var 1C høyere i dtemp en i MbM

 

har det noe for seg og fjere støvet på vifte bladene .. vil den flyte mere luft eller jobbe mere stille ?? :ermm:

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...