Talker Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg hadde planer om å kjøpe meg en CNPS7000ACU, 4stk 80x80mm vifter av denne typen og en ZMMFC1 viftestyring. men dette ble 1320,- til sammen og da er det jo ikke langt unna fra vannkjøling, så da lurer jeg på om jeg bør sattse på det.. Jeg bør vel likevell ha noe kabinettvifter siden jeg ikke har råd til kjøling på NB og GPU? Og hva er å annbefale? Ferdige sett eller selvkomponert? Og hvordan er de billige ferdigsettene? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Kjøp et ferdigsett som Waterchill, de er ikke så dyre og kjøler mye bedre enn luft. Det kan være lurt med 2-4 kabinettvifter i tillegg for å få god luftgjennomstrømning rundt chipset på hk og skjermkort. Tror nok du vil bli mye mer fornøyd med det enn luftkjøling, er ikke spesielt vanskelig å montere heller. Lenke til kommentar
E1rik Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Å montere vannkjøling, er som å bygge lego. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 det er sikkert et dumt spørsmål men jeg har ikke vært borti vannkjøling.. Hvordan fyller man systemet med vann og sørger for at det ikke er luft inni? Lenke til kommentar
oeb Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 "Hysteriet" rundt luft i systemet er litt overdrevet mener jeg. Du fyller, og det forsvinner etter hvert.. så lett er det.. Vannkjøling er utrolig lett å montere, og kjøper du Waterchill følger det med monteringsanvisning. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Hvis jeg kjøper dette WaterChill settet som bare har en cpu blokk, kan jeg da senere utvide med GPU og NB? Eller blir det for mye for pumpa/for lite kjøling? Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hvis jeg kjøper dette WaterChill settet som bare har en cpu blokk, kan jeg da senere utvide med GPU og NB? Eller blir det for mye for pumpa/for lite kjøling? Ja du kan utvide senere. Pumpa klarer det fint. Tempen kommer nok til å stige litt en hvis du bare skulle kjøle cpu, men så er det jo mulig å kjøpe en større radiator også Lenke til kommentar
Talker Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg har dette kabinettet.. Kan noen gi meg idéer om hvor jeg skal plasere pumpe, vanntank og radiator? Har 2stk cd-rom og 1stk hdd som sikkert snart blir til 2 stk og kommer vel til å kjøpe et par kabinettvifter.. hvis noe av dette har noen betydning Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Ja hvis du kjøper all luftkjølinga di samtiding så er du bare en liten tusenlapp fra et noe bedre kjølende vannkjølings sett. Kan være verdt å vurdere. Er stort sett lurt å kjøpe stor radiator (av typen med plass til 2x 120mm vifter) hvis du senere har tenkt å kjøle GPU og NB også. I tillegg kan det da være lurt å vurdere ei kraftig pumpe. Btw, har hørt mange klage over at WaterChill lekker. Vet ingen ting om dette, men det kan være lurt å sjekke opp før en evt. bestilling. Den beste plasseringa av radiatoren i det kabinettet vil nok være i topplokket mellom fronten (av kabinettet) og PSU. I alle fall slik jeg ser det. Med to CD-ROMer bør det gå ganske greit, men kan blit litt småtrangt ved bruk at større radiatorer med tjukke vifter (38mm). Vanlig vifter på en stor radiator bør gå nogenlunde greit. Har lagt merke til at mange har valgt å fjerne den nederste HD-kassetten og hylla til den, og kutter hull til en liten radiator (med plass til 1 120mm vifte). Endret 11. februar 2004 av Corleone Lenke til kommentar
Talker Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) noen flere som kan komme med ideér? skal måle litt her og der i kabinettet for å se etter muligheter nå... vil også gjerne se bilder av slike innstallasjoner i dette kabinettet Endret 12. februar 2004 av Talker Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg har litt erfaring hos en venn med water chill. Det lakk som juling. Om dette var asetek eller vår feil vet jeg ikke. Det nye mist settet er inne på microplex, verdt å vurdere det og. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 (endret) Ja hva er det som lekker da? Blir litt usikker nå på hva jeg kan stole på.. Noen som ikke har lekkende WaterChill da? Og er det noen som hat testet dette mist settet da? Det er veldig stille, så kjøler det bra da? Endret 12. februar 2004 av Talker Lenke til kommentar
Talker Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Har nå sett på WaterChill settene hos komplett, og lurer på om jeg burde velge et sett med CPU/VGA eller CPU/Chipset til samme pris... Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg har Waterchill som ikke lekker Det lakk litt når jeg skulle skifte lokket på cpu-blokka (fordi jeg ikke brukte gjengeteip) og når jeg ikke hadde stappa den ene slangen godt nok nedi festene. Men setter du det sammen riktig er det ikke mange som lekker tror jeg. Uansett bør du teste det langt vekk fra PC komponentene før du monterer det... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Her har du en snedig Videoreview (20MB) av asetek settet. Etter å ha sett dette så har jeg få eller ingen spørsmål om montering..... Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Her har du en snedig Videoreview (20MB) av asetek settet. Etter å ha sett dette så har jeg få eller ingen spørsmål om montering..... takker for den videoen! veldig nyttig Lenke til kommentar
Talker Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Hvor mye vil det si på temperaturen om jeg har radiatoren i bunnen eller i toppen av kabinettet? Hvis jeg har den i toppen så blir det jo litt mer mottrykk, vet ikke hvor mye det har å si.. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 jeg har sett flere som har sagt at waterchill settet lekker ved bytte av monteringsbrakett på vannblokka til CPU.... de sier at du bør bruke gjengetape for å fikse det.. .hva er det for noe? fungerer silikon bra som tetning ved lekasje? (skulle tro det i allefall, men tenkte kanskje at vannblokkene blir for varme for silikon) Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Hvor mye vil det si på temperaturen om jeg har radiatoren i bunnen eller i toppen av kabinettet?Hvis jeg har den i toppen så blir det jo litt mer mottrykk, vet ikke hvor mye det har å si.. Når du setter radiatoren horisontalt så vil du få hjelp av naturenlovene til å bli kvitt varmen siden varmluft stiger. Da kan det være lurt å skjære ut et hull som er nesten like stort som radiatoren slik at minst mulig luft blir stoppa av topplata på kabinettet. Vifta bør du også sette under radiatoren slik at den ikke stopper noe varmluft fra å stige til værs. Du vil vissnok få enda bedre ytelse av å sette radiatoren fast i bunnplata på kabinettet. Dette siden du drar inn kaldest mulig luft gjennom radiatoren. Ulempen vil da være at du vil få svært mye støv inn i kabinettet, noe som kan løses med et støvfilter. Det må da dessverre støvsuges SVÆRT ofte. Det kan selvsagt begrenses ved å sett kabinettet på bordet atmed skjermen, men svært få velger/har muligheten til å gjøre dette, og lufta vil ikke være fullt så kjølig der. Dette alternativet bør hovedsaklig vurderes hvis du vannkjøler hele systenet ditt da lufttemperaturen inni kabinettet ikke vil ha noe særlig å si for kjølinga sin del. @ apollox: Gå på ei VVS sjappe og spør etter gjengetape så vil du lære hva det er. Ikke sats på noe annet enn det hvis du skal bytte nipler. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 15. februar 2004 Del Skrevet 15. februar 2004 bruk gjengetape og ikke sikaflex... biltema selger også gjengetape... funker greit nok den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå