Gå til innhold

Klarer ikke installere OS på 64bits

Anbefalte innlegg

:D Har kjøpt meg data..

Asus K8V DELUXE Hovedkort Socket 754

AMD athlon64 3000+

og 2x TwinMOS PC3200 DDR 512MB

(og Sapphire Radeon 9800XT 256)

Alt er koblet riktig i, og i bios finnes alt, men når jeg skal prøve å intstallere en KJØPT OG BETALT XP pro sier den at harddisken ikke kan formateres:

"The Partition is not Windows-XP compatible"

Jeg tror dette kan ha noe å gjøre med 64bit prosessoren min, for XP har vært innstalert på denne disken før, og funket veldig bra i 32bits..

Har prøvd å fikse en del i BIOS, men uten hell...

noen tips??

Trenger det heldst litt fort, er keen på å spille Deus Ex2 :D:D:D

EDIT: det er blitt sagt noe med registrert minne til a64..

Dette er rammet jeg kjøpte:

RAMMET er det kompatibelt med resten?

Mannen i butikken solgte meg i alle fall alle delene samlet med et smil, så jeg tror ikke det er det det står på--

Endret av Lapette
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror virkelig det kan hjelpe meg med å få installert OS'et??

Btw så står det 1024MB ram OK i oppstarten...

Edit: ja, i linken du ga med står det "FEIL" under rammet i mitt hovedkort, prøver å sette ned hastigheten til 333.. brb

Endret av Lapette
Lenke til kommentar

Jau, vært borti lignende problem, mye rart som skjedde under forsøk på installering av XP. Satte hastigheten ned til 333MHz, og voila, rett inn.

EDIT: Riktignok ikke med samme hk og minne, men som du ser i linken jeg viste til har det fungert på hk`et ditt også.

Endret av jag
Lenke til kommentar
arf,

64bit brikken skal klare å emulere 32bits på et 32bits operativsystem...

Vil bare korrigere deg litt der. Denne prosessoren emulerer ikke. Den kjører både 32 bit og 64 bit.

Hvor stor partisjon prøver du å installere på? Mener WinXP ikke takler partisjoner på over 137GB uten en liten fiks. Må i møte; lykke til...

Lenke til kommentar

Athlon 64, er en 32/64bit prosessor, og kan kjøre på begge standardene.

Windows XP Pro er 32bit, og ja det finnes en 64bit edition, som kom ut som test eksemplar for 1 uke siden. Se HW.no nyheter.

Det er nok ikke prosessor/chipsett som er problemet her. Mest sansynlig en BIOS instilling og eller RAM problemer.

BTW, kan nok slite litt med å få minnet til å kjøre bra på 333, i og med at CPU er 400, vil nok dette by på problemer.

-Chief-

Endret av Chief
Lenke til kommentar

Prøv å lag en 10 GB partisjon på disken. Formater den med NTFS. Ikke bruk Quick format. Som andre har nevnt bør du se på om det er S-ATA eller vanlig IDE du bruker. Om det er S-ATA må du muligens ha en driver for WinXP. Den legges inn på starten av installasjonen.

Prøv evt å oppgradere BIOS-en på maskinen.

Lenke til kommentar

Trenger det heldst litt fort, er keen på å spille Deus Ex2 :D

Har ATi 64 bit drivere klare da? Blir vel ikke mye skjermkort ytelse visst ikke. Du finner sikkert noen beta / 3. partsdrivere, men men

Edit: OPS, mye roting her, men jeg ser at det er vanlig Win XP som skal installeres, men det får være en tankevekker for andre :) (NVidia har 64bit drivere)

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Trenger det heldst litt fort, er keen på å spille Deus Ex2 :D

Har ATi 64 bit drivere klare da? Blir vel ikke mye skjermkort ytelse visst ikke. Du finner sikkert noen beta / 3. partsdrivere, men men

Edit: OPS, mye roting her, men jeg ser at det er vanlig Win XP som skal installeres, men det får være en tankevekker for andre :) (NVidia har 64bit drivere)

Hva skal han med 64bits drivere til et 32bit's OS og 32bit's spill?

Hvorfor ikke laste ned Windows XP 64 gratis fra MS?

OS'et er jo lagd for Athlon 64.

1års gratis lisens

Ops. Rettelse i rettelse.

Du la merke til at det var et standard OS ja :blush:

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd det med å dele opp diskene til en 10gb, jeg har 3 forskjellige harddisker, men BIOS lar meg ikke engang formatere noen av diskene... Dette er jo sinnsykt irriterende, og jeg aner ikek hva som kan har skjedd...

Jeg har windows XP 32 bits edition PRO som har funket på samme partisjon før..!!!

-Hei sveis :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...