Gå til innhold

Beste CD-R plate

Lond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Best: Taiyo Yuden (f.eks plextor CD-R plater)

Rimeligst: Tja....de som koster minst vel :) F.eks memorex CD-R hos multicom til 2kr pr plate.

Raskest: Tja, er vel de som støtter 52x hastighet det :p

mest slitesterk: Taiyo Yuden og Verbatim

Beste totalvalg vil vel være: Plextor CD-R til ca 3kr pr plate hos multicom.

Lenke til kommentar

Savner en guide/prisguide av CD-R(W) på www.hw.no. Er aldeles ikke sikker på hvilke plater som er best/billigst til vanlig cd-brenning.

Hvilken plate har minst feilbrenninger, varer lengst, er billigst osv?

Endret av Lond
Lenke til kommentar
Jeg har brukt masse forskjellige merker. De siste 2-300 platene jeg har kjøpt, har vært billige noname-plater, og de har fungert perfekt også.

Jeg har for øvrig en Plextor-brenner, og har egentlig aldri merket noen forskjell på CD-platene.

Samme her. Eg har ein gammel Sony 12X som hadde ein del feilbrenniner, men med den nåverande LG 52X har eg aldri fått feil, verken under brenning eller i ettertid, og eg har prøvd forskjellige plater.

Dersom du skal ta backup av viktige saker så er det kanskje lurt å koste på de litt, eller ein ekstra harddisk som sikkert koster like masse :)

Lenke til kommentar
Jeg har brukt masse forskjellige merker. De siste 2-300 platene jeg har kjøpt, har vært billige noname-plater, og de har fungert perfekt også.

Jeg har for øvrig en Plextor-brenner, og har egentlig aldri merket noen forskjell på CD-platene.

Ikke enda nei.... bare vent et par år så finner du det vel ut ;)

Lenke til kommentar

Ikke enda nei.... bare vent et par år så finner du det vel ut ;)

Et par år til?

Nå har ikke jeg gjennomfort noen ekstensiv test på holdbarhet på plater, men Plextoren min er noen år nå, og har jaggu fått "kjørt seg" litt. Men fremdeles har jeg altså ikke opplevd kvalitetsproblemer.

Så min tese er at den enorme kvalitetsforskjellen er en myte. Selvsagt, en viss forskjell er det sikkert, og dyrere plater er sikkert i gjennomsnitt bedre enn de billige, men min erfaring er altså at billige plater - til og med noname-plater - som regel duger.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at imation,er så dårlige cder,har sikkert brent 1000

cdr plater med imation,har nesten aldri hatt feil på de.

Har 5 forsjellige brennere,så det forstår jeg ikke.

Bruker de til svcd,sjekker også altid i Nero Cd Speed,etter brenning..

Men er ellers enig i de andre merken som du nevner.. :no:

Endret av Rondo
Lenke til kommentar

CD-R er den veste måten som finst å langtidslagre data på.

Jeg har brent ut vell over 3000 CD-R i alt, mange forskjellige merker(Alt fra SmartBuy til Kodak). Etter 3-4 år er det mindretallet av platene som er feilfrie, men det jeg merker meg er at plater som blir regnet som litt mer "kvalitet" som Verbamtim, Kodag og MMORE har klart seg bedre enn f.eks. smartbuy.

Til alle de som har brent ut 400 filmer på NoName plater på TG1900 f.eks... sjekk filmene. Jeg er villig til å sette litt penger på at omtrent 30% av discene er ubrukelige. That's life for ye.

Lenke til kommentar

Skulle se litt film i julen. Hadde brent ut en del filmer for noen år tilbake på mange forskjellige typer plater (MMore, smartbuy, memorex, noname +++). De fleste platene var lesbare, men å spille av direkte fra CD-spiller var håpløst. Hakket som bare det! Tok å testet en del av de i Nero, var mye feil på slutten av platene gitt...

Siden det har jeg holdt meg til kvalitetsplater, som fx TY Verbatim :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...