Gå til innhold

Spørsmål ang. oppdatering av kjerne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fulgte denne guiden fordi jeg ikke fikk lyddriverene til å funke skikkelig.

Jeg fulte guiden, bortsett fra at jeg tok en annen kjerne (2.4.24).

Når jeg skriver modprobe, får jeg følgende feilmelding:

debian:~# modprobe cs46xx
/lib/modules/2.4.24/kernel/drivers/sound/cs46xx.o: init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including inva                  
lid IO or IRQ parameters.
     You may find more information in syslog or the output from dmesg
/lib/modules/2.4.24/kernel/drivers/sound/cs46xx.o: insmod /lib/modules/2.4.24/ke                   rnel/drivers/sound/cs46xx.o failed
/lib/modules/2.4.24/kernel/drivers/sound/cs46xx.o: insmod cs46xx failed
debian:~#

Jeg ser at 2.6 har kommet, men jeg tenkte det var mest sikkert å holde meg til samme "serie".

Er det noen som har andre forslag, så kom gjerne med dem... jeg er ikke spesielt god i linux, men er villig til å prøve det meste...

Kjører som alltid Debian ;)

mvh,

Mats Taraldsvik

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Her er slik jeg ville gjort det: (alternativt kan du følge guiden du fant, den så forresten meget bra ut)

1. Lag en passende symlink (dette leste jeg akkurat noe om at ikke er nødvendig, men siden "alle" gjør det, kan det jo ikke skade)

rm /usr/src/linux; ln -s /sti/til/kjernen /usr/src/linux

2. Konfigurer kjernen:

cd /usr/src/linux && make menuconfig

Her er det bare å bla seg gjennom alle punktene. Første gang tar det litt tid, men etter hvert blir du godt kjent i alle mulighetene. Dessuten er det en del ting du kan hoppe over hvis du vet du ikke trenger det. Du velger elementer ved å trykke mellomrom-tasten (flere trykk skifter mellom modul eller innebygget, hvis tilgjengelig) og du får ekstra informasjon/hjelp ved å trykke '?'. Pass særlig på å få riktig prosessortype (Processor type and features ---> Processor family (Pentium-4/Celeron(P4-based)/Xeon) ---> dinProsessor) og støtte for filsystemet du bruker ( File systems ---> dittFilsystem). Filsystemet kan ikke være støttet med en modul (altså ikke <M> her, men <*>).

Lyd finner du under "Device Drivers ---> Sound ---> Advanced Linux Sound Architecture --->", og under "PCI devices --->" finner du støtte for ditt kort (hvis du er heldig).

3. Kompiler

For å kompilere skriver du dette:

make && make modules_install

Dette kan ta litt tid.

4. Kopier til /boot

(Hvis du har /boot på en egen partisjon, må du montere den først.)

cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.6.1-etEllerAnnet && cp System.map /boot/System.map-2.6.1-etEllerAnnet && cp .config /boot/config-2.6.1-etEllerAnnet

Her er det viktig at "etEllerAnnet" ikke er det som den forrige kjernen het.

5. Oppdater /boot/grub/grub.conf:

Legg til følgende, hvor hd0,0 erstattes med partisjonen kjernen ligger på: (hd0,0 tilsvarer hda1, hd1,2 tilsvarer hdb3 osv)

title=Ny kjerne!

root (hd0,0)

kernel (hd0,0)/kernel-2.6.1-etEllerAnnet

Hvis /boot ikke er en egen partisjon, skriver du som siste linje isteden:

kernel (hd0,0)/boot/kernel-2.6.1-etEllerAnnet

Hvis du bruker lilo, legger du til følgende i /etc/lilo.conf:

image=/boot/kernel-2.4.22

label=Ny kjerne!

read-only

root=/dev/hda3 # Location of the root filesystem

Husk å skrive "lilo" i promptet etterpå!

Håper dette var oppklarende. Vet du ikke spurte om så mye, men jeg var i skrivehumør!

:laugh:

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

Ok, takk for at du tok deg tid til å skrive litt.

Hvis ikke guiden på OSNews er for utdatert, tror jeg jeg følger den... Ellers, så er jo denne guiden, som jeg fulgte for å "teste", mye kortere... funker den også?

(flere trykk skifter mellom modul eller innebygget, hvis tilgjengelig)

Hva er forskjellen(e) på de forskjellige valgene?

og støtte for filsystemet du bruker

Hvilket skal jeg velge?

Det ser ikke ut som du har gjort det "The debian way" for meg... ?

Husk å skrive "lilo" i promptet etterpå!

tenk, at bare en linje: /sbin/lilo kan ødelegge så lite, men allikevel så mye... snakker av erfaring ;)

Endret av meastp
Lenke til kommentar
(flere trykk skifter mellom modul eller innebygget, hvis tilgjengelig)

Hva er forskjellen(e) på de forskjellige valgene?

Modul = driveren kompileres for seg selv, og kan lastes inn i kjernen ved behov. Dette gir muligheter for å gi ved ekstra parametre (f.eks irq-adresse etc)

Innebygget = kompilert inn i selve kjernen. Fører til en større kjerne, men du slipper å tenke på at modulen skal lastes til riktig tidspunkt osv.

og støtte for filsystemet du bruker

Hvilket skal jeg velge?

Du ser hvilke(t) du bruker ved å skrive

df -T

Det ser ikke ut som du har gjort det "The debian way" for meg... ?

Nei, jeg gjorde det på den generelle måten. Jeg bruker ikke Debian, så jeg vet ikke om det er noen fordeler ved å gjøre det "the debian way". Fordelen med den generelle er at du kan gjøre det samme i alle distribusjoner (som jeg har vært borti, ihvertfall).

Den andre guiden så også helt grei ut. Hvis du vil være ekstra trygg, lager du en rescue-cd på forhånd. F.eks. Gentoo LiveCD egner seg fint til slikt, Debian har sikkert noe lignende.

Lenke til kommentar

Er det regler, skrevne eller uskrevne, for hva som burde være innebygget og hva som burde være modul?

Jeg bruker ReiserFS nå, men er det andre som er bedre (Ext3), eller blir dette som å diskutere AMD vs. Intel?

Fordelen er at du slipper å kompilere alt på nytt en annen gang, fordi alt er i en .deb-pakke. Sikkert flere også, men dette er den eneste som jeg har fått med meg.

Jeg tenkte også på dette med rescue-cd'er. Jeg tenkte etter jeg har lagt inn den nye kjernen, så jeg slipper å installere alt på nytt hvis jeg gjør en feil senere... Noen som kjenner til et sånt program for Debian?

Enda flere spørsmål:

Hva bør jeg ta hensyn til/ vite på forhånd når jeg oppdaterer kjernen?

Er det noe spesielt jeg bør gjøre (f.eks installere noen pakker)? Jeg tenker på å ta utgangspunkt i en "fersk" installasjon av Debian med bf24 og unstable (oppdatert med update og upgrade først).

Lenke til kommentar

Nei, den fungerte, ihvertfall "test" under soundconfig i KDE forrige gang jeg forsøkte. Uansett har jeg funnet ut at 2.6 kjernen har innebygget ALSA, og jeg tenkte å forsøke det. Se forøvrig spørsmålene ovenfor...

P.S Jeg rota så fælt da jeg installerte driverene at det er mulig, men jeg prøver 2.6 først....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...