FJERNET111 Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Men med cd kontra vinyl-plata er det litt verre gitt er ikke så veldig mye verre... en cd-plate varer fra 20-50 år alt etter hvordan du behandler den, og en vinyl varer i ca. 100 år, men du kan jo ikke bruke LP'en hvis den skal være brukandes om 100 år. Det sier jo nesten seg selv. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Men med cd kontra vinyl-plata er det litt verre gitt er ikke så veldig mye verre... en cd-plate varer fra 20-50 år alt etter hvordan du behandler den, og en vinyl varer i ca. 100 år, men du kan jo ikke bruke LP'en hvis den skal være brukandes om 100 år. Det sier jo nesten seg selv. Platespillere kommer det til å være lenge. Du kan jo få kjøpt mange slags platespillere i dag, og de kan vare lenge. Lp platen dør tydeligvis ikke. Faktisk tror jeg Lp produksjonen har hatt en oppgang de aller seneste årene. Og grunnen er ganske åpenbar: Lydbildet. Cd platen klarer ikke gjengi den fysiske bevegelsen og nærheten til innspillingen som rillene i en vinylplate kan Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Platespillere kommer det til å være lenge. Du kan jo få kjøpt mange slags platespillere i dag, og de kan vare lenge. Lp platen dør tydeligvis ikke. Faktisk tror jeg Lp produksjonen har hatt en oppgang de aller seneste årene. Og grunnen er ganske åpenbar: Lydbildet. Cd platen klarer ikke gjengi den fysiske bevegelsen og nærheten til innspillingen som rillene i en vinylplate kan Ah da misforstod jeg deg... Jeg trodde du snakket om hvor lenge selve platen varte og ikke hvor lenge formatet vil vare. Men ja, LP'er vil forsette å komme ut i en god stund til tror jeg. Det med lydbildet og kvalitet har blitt diskutert fram og tilbake og opp og ned i mente. Folk er uenige heh. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Dvd er bedre på alle måter og om et par tre år er det like billig å kjøpe dvd opptaker som video opptaker hvis opptak teller.Et spørsmål er holdbarheten. Men jeg regner med Dvd vinner her også. Det har vært mye fokusert på cd-platens holbarhet (korrosjon..) av og til, men jeg antar dvd vinner her også. Det er uungåelig utvikling dette her. Norske dvd-plater opererer med en levetid på rundt 50 år, mens VHS har en "best før" -tid på 60 år. Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Jo, kanskje det. Men det som er kjedelig med vhs, er at de forringes fysisk ved bruk på en annen måte enn dvd. Dvd formatet slites jo ikke når man spiller det av. Men på den annen side er jo dvd plater sårbare for riper da... Må behandles pent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå