Gå til innhold

VHS'en er død

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men med  cd kontra vinyl-plata er det litt verre gitt

er ikke så veldig mye verre... en cd-plate varer fra 20-50 år alt etter hvordan du behandler den, og en vinyl varer i ca. 100 år, men du kan jo ikke bruke LP'en hvis den skal være brukandes om 100 år. Det sier jo nesten seg selv.

Platespillere kommer det til å være lenge. Du kan jo få kjøpt mange slags platespillere i dag, og de kan vare lenge.

Lp platen dør tydeligvis ikke. Faktisk tror jeg Lp produksjonen har hatt en oppgang de aller seneste årene. Og grunnen er ganske åpenbar: Lydbildet. Cd platen klarer ikke gjengi den fysiske bevegelsen og nærheten til innspillingen som rillene i en vinylplate kan :yes:

Lenke til kommentar
Platespillere kommer det til å være lenge. Du kan jo få kjøpt mange slags platespillere i dag, og de kan vare lenge.

Lp platen dør tydeligvis ikke. Faktisk tror jeg Lp produksjonen har hatt en oppgang de aller seneste årene. Og grunnen er ganske åpenbar: Lydbildet. Cd platen klarer ikke gjengi den fysiske bevegelsen og nærheten til innspillingen som rillene i en vinylplate kan :yes:

Ah da misforstod jeg deg... Jeg trodde du snakket om hvor lenge selve platen varte og ikke hvor lenge formatet vil vare.

Men ja, LP'er vil forsette å komme ut i en god stund til tror jeg. Det med lydbildet og kvalitet har blitt diskutert fram og tilbake og opp og ned i mente. Folk er uenige heh.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dvd er bedre på alle måter og om et par tre år er det like billig å kjøpe dvd opptaker som video opptaker hvis opptak teller.

Et spørsmål er holdbarheten. Men jeg regner med Dvd vinner her også. Det har vært mye fokusert på cd-platens holbarhet (korrosjon..) av og til, men jeg antar dvd vinner her også. Det er uungåelig utvikling dette her.

Norske dvd-plater opererer med en levetid på rundt 50 år, mens VHS har en "best før" -tid på 60 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...