Gå til innhold

Windows og RAM-minne

Anbefalte innlegg

Jeg kjøre på en AMD 1,4 GHz prossesor, samt et AbitKT7A- Raid hovedkort, samt Windows 98 oppgradert til ME. Men da jeg satte i mer ram (2 x 512 mb) enn de 256 mb jeg til nå har brukt var det umulig å komme inn i Windows, bare feilmeldinger og da jeg endelig kom inn i windows kunne jeg ikke utføre de enkleste oppgaver på grunn av "for lite minne". Hovedkorte skal og ser ut til å takle så mye minne ut fra minnetest under oppstart. Så spørsmålet er om noen kan si meg hvor mye ram-minne Windows ME egentlig takler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare deg sånn nogenlunde vettug, selv om jeg ikke satt meg detaljert inn i problemet.

Fordi om man kan "stappe" opptil 1,5 Gb RAM i et hovedkort, betyr ikke det nødvendigvis at operativsystemet takler dette, selv om noen tror det.

Problemet med Windows 9X operativsystemene er at de inneholder en DOS del, og at de ikke takler mere enn 512mB RAM, dette har noe med hvordan operativsystemet under oppstart setter av plass til internminne,RAM og andre ting det trenger for å fungere.Hvis du har mere enn 512mB RAM, får du stadig vekk melding om for lite minne, samt at maskinen blir ustabil eller fryser, spesielt hvis du kjører DOS programmer. På hjemmesiden til Microsoft skal det være et forum eller link, hvor du kan finne ut mere om dette, og hvordan du kan fikse det.(Det må gjøres noe programmering/forandringer i filer/registre, om dette er enkelt vet jeg ikke,men det greieste er vel bare å benytte inntil 512mB RAM evt. bytte til et annet operativsystem

Lenke til kommentar

Enig med siste taler!! Har flere erfaringer med ME og mye ram, og alle er uten unntak dårlige! Har forøvrig ikke opplevd NOE med ME som er positivt. 98 SE er mye bedre, og W2K er konge! Da snakker jeg om MS opperativsystemer. (Ikke noe vondt om Linux)

Så hvis du vil ha mye ram, er det å annbefale W2K, og for all del ikke oppgrader det du har, ta backup av det du har av viktige data, og formater og legg inn W2K på blank disk.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-03-17 13:06 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...