berta Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Ok, jeg har tenkt på: AMD Athlon XP 1800+ Palomino 1533MHz/1.533GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA + MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A - VIAKT266A, ATA/100,Raid,lyd, ATX, USB2.0 (Komplett: 1,804,-) eller... EPoX EP-8KHA+ KT266A 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM Audio SocketA ATX (Databutikken: 1480.00) eh? Jeg er fortsatt ikke ekspert på det området her. :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Fordeler med MSI framfor Epox: - Raid - ingen chipsetvifte - USB 2.0 (- Rødt PCB) Fordeler med Epox framfor MSI: - pris - ytelse (om enn ikke så mye) - overklokkingsegenskaper Komplett har forøvrig satt "BEKREFTET 29.10" på Asus sitt KT266A. Noe sier meg at det blir det raskeste(og dyrest selvsagt, det er jo Asus) KT266a kortet når det slippes. Lenke til kommentar
cd32 Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 Jeg har kjøpt AMD Athlon XP 1800+ og MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort VIAKT266A Og ser at komplett nå har fått kortet på lager! Kan ikke vente! Kommer kanskje i posten over helgen.... Jeg leste endel review's på nettet og kom frem til at MSI kortet var det jeg ville ha, ytelses forskjellen på disse kortene med KT266A er jo ikke stor... trenger RAID og fargen på kortet var jo lekker :wink:, USB 2.0 er kanskje også greit å ha(?) Og det med at det ikke er noen chipset vifte liker jeg, da jeg prøver å bli kvitt all vifte støyen i PC'n... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 jeg er enig i at MSI sitt har sine fordeler framfor EPoX, men jeg må også legge til at EPoX sine overklokkings muligheter ikke er så små heller da. 3dmark sin beste score i verden ligger vel på ett EPoX kort såvidt jeg vet (var det for noen dager siden tror jeg??). velvel, har vertfall lest mye om at det er svært klokkelig. må innrømme at det hadde vert greit med raid også : Lenke til kommentar
berta Skrevet 27. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2001 Da blir det MSI! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 27. oktober 2001 Del Skrevet 27. oktober 2001 RAID er jo bare praktisk hvis du har mer en en harddisk av samme sort som da koster en del penger. USB2 er jo ikke noe poeng. kjedlige saker. Lenke til kommentar
berta Skrevet 28. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2001 Jeg skal ha to av enten WD eller Maxtor. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Quote: On 2001-10-27 15:50, viCtim skrev:RAID er jo bare praktisk hvis du har mer en en harddisk av samme sort som da koster en del penger. . Det trenger ikke være så dyrt. 2 billige harddisker i RAID level 0 vil være raskere enn 1 dyr harddisk så du trenger ikke betale så mye for å kunne kjøre RAID. Lenke til kommentar
be321 Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 gidder noen og forklare meg hva raid er? jeg hadde planer om og kjøpe 15000 rpm scsi hdd men...noen forklar meg hva raid er 2 disker som funker som 1? mer? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Fra PCW.no: "RAID: Redundant Array of Inexpensive Disks. En samling av to eller flere disker som arbeider sammen, for å gi økt ytelse og ulike nivåer av feilkorrigering. Diskene oppfattes av brukeren som én logisk enhet. R. ble definert i 1987 av Patterson, Gibson og Katz ved Universitetet i California, Berkeley. Opprinnelig var det 5 ulike R.-nivåer, RAID 1-5. RAID 0 og RAID 6 har senere kommet til. De ulike nivåene: 0: Disk striping uten paritetsinformasjon. 1: Disk-speiling, én disk og én backup-disk som er nøyaktig lik. 2: Disk striping på bit-nivå + paritetsinformasjon. 3: Disk striping på byte-nivå, og én disk pr. sett for paritetsinformasjon. 4: Som RAID-3, men disk striping i store blokker. 5: Disk striping i sekvensielle blokker over alle diskene, med paritetsinformasjon. 6: RAID-5, pluss bl.a. redundante diskkontrollere. I RAID-0 og 1 speiles informasjonen fra en disk til en annen, slik at du alltid kan ta ut én disk og lese den. I RAID-5 spres data over flere disker. Hvis én disk krasjer, kan bytte den ut uten at du mister data - men du kan ikke rekonstruere data fra denne éne disken. Når en disk byttes ut, vil innholdet automatisk bygges opp igjen av systemet." De siste årene(takket være Abit) så har mange hovedkortprodusenter lagd hovedkort med innebyd raid kontroller for ide enheter i raid level 0, 1 og 0+1. Det de fleste bruker er da level 0 slik at dataene blir skrevet 50% til en disk og 50% til den andre disken. Når hver HD da bare trenger å skrive halvparten dataene sier det seg selv at du får en kraftig ytelsesforbedring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå