hopless Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg klarte å velte en appelsin juice kartong sånn at 3 dv kassetter ble våte. Hva skal jeg bruke for å rense de, og er det håp for at innholdet overlever? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Ville ikke hatt for stor tro på det. Og selv om du renset kassettene, ville jeg ikke tatt sjansen på å putte de inn i ett kamera. Tror du må innse at innholdet er tapt, hvis du ikke renser selve tapen grundig og overfører den til en annen kassett. Men, allikevel er ikke det sikkert at noe overlever (pga. rensingen) og det er ufattelig tidkrevende. Husk, det er mange meter med tape som skal renses og rulles over i ny kassett. Mitt tips : Glem det. Sorry Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg vil bare nevne at jeg mistet en profesjonell Beta SP videotape på 5 meters dyp, og der ble den liggende ca 1 time. Etter en prosedyre gjennom diverse egenkomponerte kjemikalier berget jeg absolutt alt innhold. Jeg kan prøve å redde tapene dine under forutsetning av at Juicen ikke gjort fysisk skade på tapene. Da tenker jeg på syreangrep eller lignende. Litt å betale må du også påregne, da dette er en tidkrevende prosess. Hvis jeg lykkes, vil du motta tapene i retur med nye kassetthus. Hva du enn gjør og ikke gjør, så må du for all del ikke prøve deg på å spille av disse tapene i kameraet ditt. Da får du som du sikkert skjønner nok et problem. Du bør heller ikke ha skrudd opp tapene. Send meg en PM, så blir vi sikkert enige om et eller annet. Lenke til kommentar
hopless Skrevet 14. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2004 Jeg titta litt på kassettene nå, og på den ene av de tre så satt tapen fast i den beskyttelse saken som du trekker tilbake. Men de andre båndene så fine ut på det lille området jeg så. Men det har blitt seigt på ene siden av kassettene sånn at hjula og den låse saken til tapen satt fast, men det er løst nå. Jeg tenkte å ha ¨på sånn elektro rens på plastikken bare for å få det unnagjort ihvertfall. Jeg mener å ha sett noe som heter vhs kassett rens, du får ikke tilsvarende til dv kassetter? Predecessor Jeg skal titte på det litt selv først, også prøve å finne ut hva som faktisk var på kassettene, jeg tror den ene er master tapen eller hva jeg skal kalle det, som jeg har overført de ferdige prosjektene mine til. Men det er bare amatør filming alt som er på kassettene så jeg veit ikke om jeg er villig til å betale så mye for å få de fiksa. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 DU MÅ SKYLLE DE I VANN FØRST! Jeg har lest en historie på en amerikansk nettside om en DVtape som overlevde en runde i vaskemaskinen sammen med ei bukse(!!) Uten spesielt mye dropouts til og med! DV-taper er veldig robuste, det er ikke uten grunn at fjernsynet har gått over til å bruke DVCPRO-kassetter i stedet for BETA SP til backup. Nå er ikke DV-taper nøyaktig det samme som DVCPRO, men bare fordi noe er digitalt betyr ikke at det automatisk også er skjørt. Jeg ville hatt vann på kassettene først, og så tørket dem. Men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det funker (men det er en ganske god sjanse!) lykke til. Lenke til kommentar
hopless Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Fikk ett tips om å koke opp vann og holde dv kassetten over dampen. Dette skulle visst løse opp det som var seigt. Har noen troa på dette? Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Fikk ett tips om å koke opp vann og holde dv kassetten over dampen.Dette skulle visst løse opp det som var seigt. Har noen troa på dette? Dette tipset ville jeg vært ytterst forsiktig med å utføre i praksis. Varm damp tror jeg rett og slett kan skade tapen. Jeg ville heller tatt en helt ny tape, og gjort noen opptak på denne. Deretter hadde jeg utsatt denne for samme juicebehandling som dine mastertaper. Bruk så denne tapen og forsk på hvilke renseprosesser som fungerer. Du kan f.eks. vurdere å legge hele kassetten i et kar med ren teknisk sprit. La kassetten ligge i ro en halv times tid før du beveger den frem og tilbake for å få juicen til å løsne. Når du syntes at du har holdt på lenge nok, skyller du tapen i et nytt kar med sprit. Deretter avslutter du med lett tørking med en hårføner eller lignende. Husk at du er moderat med varmen. Nå har det gått en god stund siden du meldte i fra om problemet, og jeg er redd for at juicen har sukret og krystallisert seg, og da kan det bli verre med overnevnte prosess. Har du forresten åpnet en av kassettene for å se om juicen har nådd frem til spolene? Hvis ikke det har skjedd, kan du konsentrere deg om å rense den delen av tapen som ligger i avspillingspalten. Ofre et kassetthus fra en ny tape, og monter det hele sammen. Regner med at du informerer om hvordan det går med rensingen. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå