Beo Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Tenkt bare jeg skulle nevne det, klarte fint å spille av divx med min gamle celeron 450 Da hadde jeg et hercules 2MB et4000 kort, kjøpt sammen med 486.'en min.... Er rimelig sikker på at den bør være bedre enn det. det var forresten divx3.01 Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Noen som vet det reelle effektforbruket til denne VIA saken kontra en AMD Atholn64? Hørte rykter om at disse også skulle ha et ganske lavt effektforbruk. Kombiner en Athlon64 i en Shuttle med ekstern PSU vil en få et ganske lydløst system, men ikke helt lydløst som tilfellet er for VIA selvsagt.. Når først noen nevner begrepet multimediaboks kan jeg nevne at for å dekode WM9 filer i 720p trenger en en 2,4 GHz CPU. For å dekode samme filen i 1080p trenger en en 3,0 GHz CPU. Altså er VIA ikke særlig aktuelt til slikt bruk.. Og siden ingen kunne svare meg sist: Når hardware.no oppgir at VIA tingen har 7 watt effektap, mener de da det samme som at det reelle effektforbruket til prosessoren er 7 watt? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Simen1: Er fullstendig klar over at underklokking av vanlige cpu'er gir mye bedre ytelse, men det jeg liker med dette systemet er den totale størrelsen som er veldig liten i forhold til (micro)ATX Lenke til kommentar
Tfosheim Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Må bare si her at det ikke er en C3-prosessor vi snakker om - EDEN-prosessoren har en _helt annen_ arkitektur! Dessuten har de fleste itx-kortene maskinvarebasert mpeg-2-dekoding For de av dere som siterer fra C3 -testen her på hardware.no, burde dere også få med dere VIA C3 DiVX-oppdateringen som ble postet kort tid etter - poenget er at det hadde en del med skjermkortet å gjøre. Selv vet jeg ingenting om skjermkortet til ITX-platformen har problemer med divx-avspilling, men det hadde overrasket meg stort ... Endret 11. februar 2004 av Tfosheim Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Må bare si her at det ikke er en C3-prosessor vi snakker om - EDEN-prosessoren har en _helt annen_ arkitektur! Jeg vet at en del har endret seg, men har kanskje ikke skjønnt akkurat hvor mye.. Kanskje vi får se en test her på HW.no med forklaring av forskjellene og gjerne en test opp mot andre billige og kjølige CPU'er. Dessuten har de fleste itx-kortene maskinvarebasert mpeg-2-dekoding Det sier jo litt, når Via har sett seg nødt til å inkludere hardware mpeg2-dekoding for å avlaste CPU'en. (når selv AMD/Intel CPU'er på 500MHz klarer å kjøre mpeg2 rett fra CPU'en uten noen slik chip) Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Mini-ITX'er med Eden prosessorer er veldig snevert i bruksområde hvis du ser på det ifra en "vanlig" brukers ståsted. http://www.mini-itx.com/ viser veldig bra hva folk faktisk bruker disse til. Jeg for min del har et mini-itx hk med to innebygde nettverkskort (VIA EPIA CL6000). Med Eden cpu på 600mhz som kjøres uten vifte. Ei er det vifte i kabinettet som har modifiserte litt. Dvs at for min del er så er det kun den stilleste harddisken jeg fikk tak i som lager lyd. Fungerer _utmerket_ som tux-server. ( http://www.linitx.org/ for de som vil lese/plages) Men folk flest som leser hardware.no og diskuterer i forumene vil nok synes det er for lite krutt i maskineriet. Wake up and smell the burned cpu's ,) -Dante Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Da blir det en liten ITX boks på meg Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Har ikke prøvd en Eden 1GHz, men regner med at det med DivX er bare tull. Det funker helt perfekt uten noe drops i framerate på en AMD K6-2 550MHz og en Celeron A på 300MHz. K6-2 er helt på grensa, men Celeron 300A har faktisk litt å gå på pga totalt overlegen FPU. Video krever et OK skjermkort eller nesten hva som helst fra ATI. ATI Rage Pro 8MB AGP har ikke noe som helst problemer med video i opp til 1280x1024. ATI har alltid vært vanvittig bra på video-avspilling. Skal du ha like god ytelse på video-avspilling fra nVidia så må du ha sånn omtrent GeForce 2MX. TNT/TNT2/GeForce-1 kortene får frame-skipping når oppløsningen kommer opp på f.eks. 1280x1024 med fullskjerm video. Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Lykke til med å spille en 1080i film med den cpuen a ... eller 720p for den sakens skyld.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Har ikke prøvd en Eden 1GHz, men regner med at det med DivX er bare tull. Det funker helt perfekt uten noe drops i framerate på en AMD K6-2 550MHz og en Celeron A på 300MHz. K6-2 er helt på grensa, men Celeron 300A har faktisk litt å gå på pga totalt overlegen FPU. Les testen av C3 933MHz da. Den yter jo dårligere enn de CPU'ene der i opptil flere benchmarks. Jeg ser ikke bort i fra at C3'en også er helt på grensa av hva man kan kjøre DivX på uten å miste frames. Nå vet jeg at "Via Eden 1GHz" har oppgradert deler av innmaten, så den er nok god nok til DivX, men neppe så veldig mye mer. Jeg har i hvertfall hardt for å tro at den nærmer seg Duron/Celeron 1GHz i ytelse. Endret 11. februar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 micro ATX er DIGERT i forhold til mini-ITX ja men det hadde vaert best om vi kunne hatt kraftige (og underklokkede) CPU'er p& SM& hk. Tenker da mest p& mobile CPU'er pga st0yniv& Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Eden-prosessoren er mindre vass enn c3, så jeg tror denne vil slite med å spille av film. Hvis målsetningen er stillhet, kan det kansje fungere vel så bra med underklokking. Er det noen som vet om noen gode kilder til informasjon om underklokking? Vet noen om ei oversikt over spennig og effekt til ulike prosessorer? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Her har tech-report testet Nehemiah-C3en på et ITX-kort. Ikke så store problemer med DivX der da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Er det noen som vet om noen gode kilder til informasjon om underklokking? http://www.silentpcreview.com/article37-page1.html http://www.silentpcreview.com/article69-page1.html Vet noen om ei oversikt over spennig og effekt til ulike prosessorer? http://www.sandpile.org/ Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Tester nå ut et system bygget runt M1000, i et kabinett 29x27x6,5 cm, med Pinnacle TVpro kort installert. Vifta på M1000 er ei brøkebøtte av de skjeldne, bytta ut til 2 18 DB past vifte, for my bråk det også, men de 2 40x40 mm viften som fulgte med var rimelig stille, så kjørte en på cpu og en som kabinettvifte. Er ekstern 60W vifteløs strømforyning, så den er rimelig stille. DVD avsilling e MEGET bra, sammenlignet mot mitt andre system AMDxp2000/Radeon8500/512 DDR 2700. Også sammenlignet mot en Martntz DVD avspiller til over 5000 er DVD avspilling suveren. Vising av TV er også meget bra, men cpu tempen glir da opp til over 60 c. Og med Itunes , TVkort, og DVD brenner får en et rimeklig og etter min mening meget godt underholdningsenter. Så hvis EDEN kan gjøre slik at en kan kvitte seg helt med vifter blir det jo genialt, men HD, TV-kort og DVD brenneren avgir mye varme, så det blir vel nødvendig med kabinettvifter uansett. Skulle gjerne ha hatt link til noen lovlige nedlasbare DIX-X filmer slik at jeg fikk se kvaliteten på avspilling der. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 http://www.mini-itx.com/faq.asp 1.6. What is the Eden architecture? The Eden range of CPU's especially tailored to low power applications. The CPU outputs very little heat, and only passive cooling is required under most circumstances. There are currently 3 models of Eden CPU: Eden ESP 4000 400Mhz , 100 MHz FSB (x4 muliplier), 128 KByte Level-1- and 64-KByte-Level-2-Cache, 1.05 Volt, 1.7Watts Eden ESP 5000 533MHz, 133 MHz FSB (x4 muliplier), 128 KByte Level-1- and 64-KByte-Level-2-Cache, 1.20 Volt, 2.8Watts Eden ESP 6000 666MHz, 133 MHz FSB (x5 muliplier), 128 KByte Level-1- and 64-KByte-Level-2-Cache, 1.20 Volt, 2.8Watts Compare the ratings above with recent Athlon CPU's that consume 70Watts! -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå