Gå til innhold

Heving av sjekk


johanjr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjo det som er hele posenget med å betale ut småbeløp på sjekker. Det er helt sikkert noe de som sender slike sjekker har kalkulert nøye. Det er vanlig med "høye" gebyrer i nesten alle vestlige land. Rent teknisk er det ingen ting som er vanskelig å overføre online/elektronisk, men da er det betaler som må koste gebyr.

 

Jeg har en sjekk fra USA på 1$ :smile:

Lenke til kommentar

aaaaaaahså det er sånn det er.. de t er sånn alle de slipe forbanna :mad: jævlene driver som holder på med det betalt for å surfe dritet sitt ja... en ting: det er bedre å heve de du kan for å hevne deg på idiotene som sannsynligvis bevisst sendte dem istedet for å la de ligge... ellers har de oppnådd nåøet sitt: snyte deg !

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Det er endel omkostninger forbundet med å behandle sjekker fra utlandet, og disse blir viderefakturert til kunden.

 

Siden postbanken er nevnt så fremgår det av deres Prisliste

 

Overføring fra utlandet 3) Priser

Betaling fra utlandet på SWIFT inntil kr 5000 4) kr 50

over kr 5000 4) kr 100

Pensjonsutbetalinger til konto uansett beløp kr 0

Godskrift av utenlandske pensjonssjekker uansett beløp kr 0

Godskrift av utenlandske sjekker inntil kr 2000 kr 75

over kr 2000 kr 100

 

3) Gjelder betalinger hvor sender ikke har ønsket å betale omkostninger i utlandet.

 

Nordea sin Prisliste

 

priser for betaling fra utlandet Spesifikasjon Priser overførsel Priser valutasjekk

Beløp til og med kr 500 kr 10,00 kr 50,00

Beløp over kr 500 t.o.m. kr 2.000 kr 50,00 kr 75,00

Beløp over kr 2.000 kr 100,00 kr 200,00

 

Dnbnor sin Prisliste

 

Inntil 2000 NOK 75,-

Over 2000 NOK 150,-

 

Alle prisen over er altså pr sjekk, såvidt jeg vet finnes det ingen bank som tar betalt på den måten du foreslår og dermed sponser kunden.

 

Kjøp noe i USA av noen som godtar tredjemanns sjekk ? :)

Lenke til kommentar

hvordan er situasjonen så i dag? Bor i USA nå og har noe stuff som skal selges, kanskje etter jeg drar hjem. Regner da med å få pengene via sjekk. SKal si opp den amerikanske banken min, go ettersom jeg kommer til å være i Norge har jeg jo heller ingen mulighet får å gå å "cashe" sjekken anyway.

 

Hvordan få pengene på den billigste mulige måten? Vanlig overføring ,"wire transfer" ewr jo ikke så vanlig her, samt at jeg regner med det koster for sender å føre over til norsk konto.

Lenke til kommentar
hvordan er situasjonen så i dag? Bor i USA nå og har noe stuff som skal selges, kanskje etter jeg drar hjem. Regner da med å få pengene via sjekk. SKal si opp den amerikanske banken min, go ettersom jeg kommer til å være i Norge har jeg jo heller ingen mulighet får å gå å "cashe" sjekken anyway.

 

Hvordan få pengene på den billigste mulige måten? Vanlig overføring ,"wire transfer" ewr jo ikke så vanlig her, samt at jeg regner med det koster for sender å føre over til norsk konto.

 

Det koster å motta en "wire transfer" også, 100 kroner i de fleste banker for overføringer av beløp over 2000 kr typisk 50 kr for beløp under (avhenger av bank). Utenlandsk sjekk er gjerne litt dyrere (men ikke nødvendigvis, avhenger av bank), koster 100-200 kroner for beløp over 2000 kroner. Fordelen med sjekk/wire transfer er at du får meget god vekslingskurs.

 

Hvis det er små beløp er kanskje PayPal eller lignende beste løsning. Vekslingskursen deres er imidlertid ræva.

Lenke til kommentar

Det burde vel gå å justere beløpene på slike utbetalingssjekker. Slik at en ikke får beløp som er så må at utbetalinga dekker gebyra. Uansett, sjekk er helt ut i vår del av verden. Ble sjokkert selv når jeg fikk første lønning i Irland som sjekk. I tillegg kunne jeg i utgangspunktet bare heve den i ett eneste bankkontor.

 

Følte meg steinrik og lettere panikkarta når jeg gikk å rusla med rundt 3000 euro i cash i ene lomma. Tok taxi raskt hjem for å si det sånn.

 

Huska mamma hadde sjekkhefte når jeg var liten.

Lenke til kommentar
Det burde vel gå å justere beløpene på slike utbetalingssjekker. Slik at en ikke får beløp som er så må at utbetalinga dekker gebyra. Uansett, sjekk er helt ut i vår del av verden. Ble sjokkert selv når jeg fikk første lønning i Irland som sjekk. I tillegg kunne jeg i utgangspunktet bare heve den i ett eneste bankkontor.

 

Følte meg steinrik og lettere panikkarta når jeg gikk å rusla med rundt 3000 euro i cash i ene lomma. Tok taxi raskt hjem for å si det sånn.

 

Huska mamma hadde sjekkhefte når jeg var liten.

 

Selv Ble jeg ganske overasket da det dukket opp 5 sjekkhefter i posten etter at jeg åpnet bank-konto.

 

Anyway: For ett par hundre kr ville vel kanskje paypal være løsningen da? Ingen enklere løsninger? Må kanskje sjekke med bankene mine i Norge hvor mye dem tar for å heve en utenlandsk sjekk. Må vel være reisesjekk også, eller fungerer det å heve en vanlig amerikansk sjekk i Norge?

 

Vil kontanter lønne seg? I USD for så å gå å veksle dem i banken?

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Anyway: For ett par hundre kr ville vel kanskje paypal være løsningen da? Ingen enklere løsninger? Må kanskje sjekke med bankene mine i Norge hvor mye dem tar for å heve en utenlandsk sjekk. Må vel være reisesjekk også, eller fungerer det å heve en vanlig amerikansk sjekk i Norge?

 

Vil kontanter lønne seg? I USD for så å gå å veksle dem i banken?

 

Du kan heve en vanlig amerikansk sjekk i banken (dvs du kan få den satt inn på konto), men som nevnt er det dyrt for små beløp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...