Gå til innhold

Overklokke P4 3,2 på Asus P4C800

Scorpi

Anbefalte innlegg

Howdy

Har nettop satt sammen min nye pc:

MB: Asus P4C800-E DeLuxe

CPU: Intel 3,2Ghz Boxed (512 Cache)

Skjermkort: Asus Radeon 9800XT 256Mb

Ram: Geil 3500 2Gb

PSU: QTec 400W

HD: 2 stk SAPI Seagate 260Gb i Raid 0 (ønsker 2 stk raptor snart)

Hovedkortet har en auto overklokking som jeg har satt til 10% da kjører maskinen på 3,5 Ghz stabilt, men når jeg øker til 20% klarer ikke Windows a boote

Temp under 40 grader med boxed vifta.

Link til mer info:

CPU-Z: http://tomrh.dyndns.org/pcmekk/Test%20resu...-11-%200919.htm

Sandra: http://tomrh.dyndns.org/pcmekk/Test%20resu...040211-0930.jpg

Kompisen min har fått til 3,7Ghz på ett Aopen hovedkort med samme spec ellers (men Geil 3200 ram).

Hvordan kan jeg slå han i performance ? :mad:

Thøger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste er vel å stille inn alt manuelt, og ikke bruke auto overklokking. Kan også være lurt å sette opp CPU Vcore litt og kanskje øke DDR Reference Voltage. Må selv kjøre DDR Reference Voltage på 2.85V for å kjøre stabilt på 250FSB og høyere.

Sett også AGP/PCI Frequency til 66.66/33.33

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

Nei jeg har PC4000 ram. Men du må bare prøve deg frem.

Når du går inn på "Jumperfree Configuration", så setter du AI Overclock Tuner til "manual". Prøv å sette opp "CPU External Frequence, litt av gangen. Setter du den opp til 230, vil du kjøre CPU på 3680MHz, regner jeg med. Er ikke sikkert du klarer så langt. Men prøv deg frem. Den står på 200 standard. DRAM Frequency lar du stå på 400 og AGP/PCI Frequency til 66.66/33.33. Så kan du prøve å sette opp DDR Reference Voltage. Geil gir vel livstids garanti opp til 2.9V. Så å sette den til 2.85 skulle ikke være noen problemer. Men sjekk på hjemmesiden til Geil, for dine brikker, for å være sikker. Sikkert noe jeg har glemt, men kanskje noen andre har noe mer å utfylle.

Edit: CPU Vcore bør du ikke sette over 1.7V. Kjører selv min på 1.585V. Men husk at når du øker denne, vil temp også øke. Så følge med temp.

Det kan også være at minnet stopper deg, når/hvis du kommer langt med FSB. Da kan det være lurt å sette DRAM Frequency til 333. Da klokker du rammen ned, men vil muligens komme lengre med overklokkingen.

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

På hovedkortet ditt har du noe som heter AI overclock ikke sant?

Dvs. at Rammen din er låst til du kommer over 20% på FSB.

Så snart du har klokket opp 20% FSB starter kortet ditt og klokke Rammen.

Derfor vil ikke systemet ditt boote.

Du må enten sette Dram Ratio til 5:4, øke volt på ram eller stille opp timingsene.

EDIT: Eller:

Når du går inn på "Jumperfree Configuration", så setter du AI Overclock Tuner til "manual".
Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

jeg kan ikke lese volten fra psu med mindre jeg bruker ett voltmeter, sistgang jeg holdt i ett av de smalt det....

Får ikke tid til å teste mere nå, men skal fortsette senere :D

Det vikgste nå er å ha ett stabilt system (forsøkte med ett msi kort først, og det funka dårlig med minnet)

Lenke til kommentar
Fint oppsett, med unntak av PSU..

Mener du at 400w er for lite når man har to disker og luftkjøling, eller lager QTec dårlige strømforsyninger?

Scorpi, jeg støtter meg til de som sier at du bør overklokke manuelt. Og når det gjelder temperaturen, så kan legge til hvert fall 10 grader. Ideelt sett skulle du hatt en sensor under CPUen for å få riktige målinger..

Ps. Fint oppsett, med unntak av kjølingen ;)

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg er da den personen han skal prøve å slå :)

Som sagt, helt likt oppsett bortsett fra rammen og aOpen AX4C Max II Hovedkort.

For øyeblikket så går boksen på 3.7 dønn stabilt også under load.

på 3.8 så begynner ting å bli litt værre, men har kanskje mer å gå på når det gjelder vcore

Vurderer å bytte både Psu (etter å ha ha sett litt her) og selvfølgelig se på bedre kjøling av cpu.. :)

/T

Lenke til kommentar

Bradbury: 400W skulle være adekvat for det oppsettet der; men Qtec har ikke det aller beste ryktet på seg for å si det sånn..

Er en egen tråd om det her.

Sånn som jeg har forstått det, så svindler QTec gjerne litt med Wattbetegnelsen, slik at de oppgir peak load, og ikke workload når de angir wattbetegnelsen..

Slik at en 400W QTec PSU gjerne tilsvarer en god 300W PSU.

Det det hele koker ned til er vel gjerne det at du ikke skal sette din lit til QTec når du skal prøve på litt halvseriøs overklokking.

Lenke til kommentar
Kan du ikke sjekke med MBM5? Det er jo ikke "helt" riktige målinger, men men...

Har lastet ned og aktivisert mbm nå, er så ideen at jeg forsøker å klokke opp og så ser hva den gir meg på high / low eller er det parametere jeg skal sjekke opp mot?

Lenke til kommentar

Hei igjen

Kjører nå Prime, og følgende har skjedd:

cpu har steget til 49 grader (motherboard 22)

+12: Current: 12,16 High: 12,16 Low: 12,10

+5: 5,13 / 5,13 / 5,16

+3,3: 3,31 / 3,26 / 3,33

For meg så det ikke så alt for galt ut men hva synes dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...