Gå til innhold

Hvor finnes Photoshop hjelp


Anbefalte innlegg

Sitter her med en trial versjon av Photoshop CS og får mark av manglende brukervennlighet. Sitter og sammenligner med mitt kjære photopaint hele tiden. Det er på en måte mye mer frusterende enn å lære fotoprogram fra starten av. Jeg vet akkurat hva jeg vil gjøre, og hvordan jeg ville få gjort det i Photopaint, men har ingen anelse om hvordan det gjøres i PS, og intuitivt er det ikke.

 

Er det noen som vet om det finnes web fora i Norge, Skandinavia, Europa eller hele verden for den del som er bra på PS / Bildebehandling og grafiske spørsmål hvor det finnes PS og Adobe fans med mye kunnskap som gjerne svarer på en del how to spørsmål?

 

Det blir liksom så trått og sitte i dagesvis og slite for å finne ut av en konkret ting som man vet man vil gjøre...

 

Skal liksom finne ut i løpet av 30 dager om dette programmet er noe for meg.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I åttehundrende og femtisjette omgang vil jeg brekke om og designe egen bok, i første omgang vil jeg betrakte bildet alene på skjermen (F9 i Photopaint) uten menyer og duppeditter på skjermen.

 

Jeg vil croppe et bilde til f.eks. 600x400 px uten å resample det. I Photopaint får jeg automatisk opp en property bar hvor jeg kan taste inn området for cropen og så justerer utsnittet seg automatisk. Den eneste inputen jeg fant i PS cs resamplet bildet i ettertid.

 

Jeg savner paletter. I photopaint var det så enkelt å lage sine egne paletter med favorittfarger, f.eks. i forbindelse med tegning av symboler. I PS CS finner jeg ikke noe slikt.

 

Som du kanskje vet er PP rettet mot objekter og PS mot layers (så langt har jeg kommet), i PP kan man maske sirkler og bokser og så overføre dem til et objekt.

Jeg finner ingen funksjon som heter create layaer from mask e.l. i PS og jeg savner sirkel og boks maske, og en funksjon som het colormask i PP. Jeg finner bare magic wand og lasso tool i PS. Spesielt Color Masken fant jeg fint i PP ved karttegning (kart med ensfargede flater)

 

Uansett hva jeg gjorde så fikk jeg ikke til å tegne rett på bakgrunnen, alt havnet på et eget layer (jeg fikk til å adde shapes i samme layer riktignok).

Jeg fant flatten image (alle layers) og merge visible (slå sammen synlige layers), men hvordan kun slå sammen et selected layer med bakgrunnen, eller hvordan slå sammen et gitt antall selected layers til et layer?

 

Et fåtall av de tingene jeg lurer på, men noe må jeg jo uansett finne ut selv, men Kvikks, du som ser ut til å jobbe i den grafiske bransjen - er det realistisk å gjøre hovedjobben med å designe og brekke om ei bok ved hjelp avadobes programpakke og en ekstern tekstfil?

Lenke til kommentar

For det første PS er ikkje egnet for ombrekk av trykksaker, til det

bør du bruke Adobe InDesign.

 

For å fjerne menyer og kun se bildet kan du bruke TAB til å fjerne menyer og

kun F til forskjellige fullscreen visninger.

 

Crop gjør du med croppe verktøyet i verktøypaletten, tredje øverst på

første rad. Evt. bruke hurtigtasten som er C. Denne drar du bare til

ønsket område er valgt.

 

Farger kan du legge til i Swatches panelet, "create new swatch from foreground color", Test ut litt her pg du vil finne det ut.

 

Layer og Mask valg finner du under Layer-meny, her kan du lage forskjellige

layers, bruker som regel lasso tool da for å lage en grov skisse av hva du vil

maske, du kan også lage mask av layers.

 

Bakgrunnen kan du frigi til layer ved å dobbelklikke på den!

 

Håper dette hjelper deg noe på vei, vil også anbefale deg å lese gjennom help

filen som er med. PS CS er et fantastisk program når du kommer inn i det, og

tviler du vil savne PP etter det.. :yes:

 

Noe annet du lurer på er det bare å poste spørsmål, mange her som kan PS

godt...

Lenke til kommentar

Kvikks: Ta f.eks. Crop. Ja jeg vet hvordan Cropsymbolet ser ut og det er ikke noe problem å markere ønsket område, men si at bildet er 3167 x 2096 pixels og jeg vil croppe det til nøyaktig 3000 x 2000 uten å forandre bxh forholdet. Aller helst ville jeg definert cropområdet til en gitt størrelse og så kunne beveget det til jeg hadde akkurat utsnittet mitt.

 

Dette er for eksempel viktig når jeg skal ha utsnitt som har nøaktige bxh mål, og da er det ikke nok med bare å dra cropområdet etter øyemål.

 

Er det noen løsning på dette?

Lenke til kommentar

Du kan bruke info-paletten der ser du nøyaktig hvor stort område du har

markert... Du kan flytte på dette området med musen for å finne ut

eksakt crop.

 

Du skal også kunne skrive inn ønsket crop område, men husker det ikkje

i hodet hvordan, og har ikkje PS foran meg nå...

Ahh... trur eg husker, når du har valgt crop, så kommer det noen valg på øverste

verktøylinje, her skal du kunne skrive størrelsen på området.

Lenke til kommentar
Lag et nytt prosjekt, på så mange pixler du vil ha, kopier bilde inn i prosjektet trykk ctrl+T hold shift inne å resize bilde til der du vil ha det ;)

Da vil du presse pikslene på det orginale bildet, det var såvidt

eg kunne forstå ikkje ønskelig. Fører også til uskarpt bilde.

Her må man også passe på at dpi er likt på begge..

 

Istedet for dette bør man interpolere bildet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kvikks: Ta f.eks. Crop. Ja jeg vet hvordan Cropsymbolet ser ut og det er ikke noe problem å markere ønsket område, men si at bildet er 3167 x 2096 pixels og jeg vil croppe det til nøyaktig 3000 x 2000 uten å forandre bxh forholdet. Aller helst ville jeg definert cropområdet til en gitt størrelse og så kunne beveget det til jeg hadde akkurat utsnittet mitt.

 

Vet ikke hva bxh-forhold er så kanskje jeg misforstår, men du kan bruke tool presets til å definere fast cropstørrelse på denne måten. Trykk på Crop-symbolet eller pilen ved siden av i verktøylinjen.

 

Apropos dette: Noe som irriterer meg litt er at å gå tilbake til "default" ikke er noe valg i tool presets-menyen. Noen som vet hvordan man kjapt går tilbake til default (altså uten å tømme feltene i verktøylinjen for verdier). Man kan jo lage en ny "tom" preset men det finnes sikkert en enklere måte?

Lenke til kommentar

Jeg vil croppe et bilde til f.eks. 600x400 px uten å resample det. I Photopaint får jeg automatisk opp en property bar hvor jeg kan taste inn området for cropen og så justerer utsnittet seg automatisk. Den eneste inputen jeg fant i PS cs resamplet bildet i ettertid.

 

vet ikke om du har fått svar på dette men :

 

du går på menyen oppe, går på Image - Image size...

her kan du skrive inn hvor mange pixels du vil ha bildet, og helt nederst står det "resample image" som ett valg. Du trykker bare dette valget vekk, og så resamples det ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...