Gå til innhold

Hovedkortet resetter seg selv!?

Mr_maxbo

Anbefalte innlegg

Hellu mine forum venner.

Dataen funker i en periode (1-2 uker) og så plutselig når den føler for det så sier den Piiiip (mandig pip), og det meste låser seg. Eller musa slutter iallefall å reagere, men jeg kan bruke tastatur.

Men dog kan jeg ikke utrette så mye.

Da hvis man foretar en "manuell" restart, så kommer det opp en feilmelding i oppstartsskjermen (hvor det telles ram og hdd detect og slikt) cmos error. Så må jeg trykke F2 for å gå inn i BIOS. Og da må jeg stille inn ALT på nytt, sågar datoen?! (hver gang dette skjer blir datoen satt til oct.02)

Hva er galt, er det batteriet som er dårlig, eller noe annet som tærer?

Det skal også sies at prossesoren av og til når ekstremt høye temperaturer.. (60+)

og at xp og andre progs/spill støtter på problemer.

Oppsettet mitt er som følger:

Pros: AMD Athlon Thunderbird 1,33Ghz

Hk: Ecs Elitegroup K7S5A.

Minne: Twinmos 256 ddr pc2100

Skjerm: Nvidia Geforce Fx 5300

Lyd: Soundblaster pci64

Takker for de fleste tips.

Endret av Mr_maxbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være så enkelt som batteriet som du sier selv. Du kan jo prøve å resette cmos (jumper) eller ta ut batteriet og sette det på plass igjen. Det er utrolig hvor lite som skal til. Siden det går ett par uker mellom hver gang så høres det ut som batteriet. 60 grader på cpu er kanskje litt mye, men ikke så mye at det skal gå utover stabiliteten skulle jeg tro. Du kan jo og forsøke å kjøpe en bedre cpu vifte, det hadde ikke gjort noen skade :-)

Lenke til kommentar

Har ikke rørt CMOS jumperen noen gang før, så det er ikke den.

Men jeg lurer på om det er mulig at problemene skyldes at skjermkortet blir for varmt?

Det er et vifteløst skjermkort, og da maskinen reboota av seg selv i sted tok jeg på skjermkortet, og det var HETT.. Kan det være dette som gjør prosessoren også varm og ustabil?

Når jeg tenker meg om så var det faktisk etter at jeg satt inn dette problemene oppsto.. Tychen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...