Mr_maxbo Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Hellu mine forum venner. Dataen funker i en periode (1-2 uker) og så plutselig når den føler for det så sier den Piiiip (mandig pip), og det meste låser seg. Eller musa slutter iallefall å reagere, men jeg kan bruke tastatur. Men dog kan jeg ikke utrette så mye. Da hvis man foretar en "manuell" restart, så kommer det opp en feilmelding i oppstartsskjermen (hvor det telles ram og hdd detect og slikt) cmos error. Så må jeg trykke F2 for å gå inn i BIOS. Og da må jeg stille inn ALT på nytt, sågar datoen?! (hver gang dette skjer blir datoen satt til oct.02) Hva er galt, er det batteriet som er dårlig, eller noe annet som tærer? Det skal også sies at prossesoren av og til når ekstremt høye temperaturer.. (60+) og at xp og andre progs/spill støtter på problemer. Oppsettet mitt er som følger: Os: Xp pro eng sp1 Pros: AMD Athlon Thunderbird 1,33Ghz Hk: Ecs Elitegroup K7S5A. Minne: Twinmos 256 ddr pc2100 Skjerm: Nvidia Geforce Fx 5300 Lyd: Soundblaster pci64 Takker for de fleste tips. Endret 11. februar 2004 av Mr_maxbo Lenke til kommentar
Skypond Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Det kan jo være så enkelt som batteriet som du sier selv. Du kan jo prøve å resette cmos (jumper) eller ta ut batteriet og sette det på plass igjen. Det er utrolig hvor lite som skal til. Siden det går ett par uker mellom hver gang så høres det ut som batteriet. 60 grader på cpu er kanskje litt mye, men ikke så mye at det skal gå utover stabiliteten skulle jeg tro. Du kan jo og forsøke å kjøpe en bedre cpu vifte, det hadde ikke gjort noen skade :-) Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Jeg hadde en mus som fikk maskinen til å få lignende symptomer - men det var lenge siden på en 486 tror jeg Lenke til kommentar
fudimeister Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Haha 486 ja vekker gamle minner... Fine den der turboen de hadde 33 mhz til 66mhz på et trykk. Det sko hvert noe å hatt i dag det. Endret 11. februar 2004 av fudimeister Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Har du husket på å flytte CMOS reset-jumperen tilbake etter en reset? Hvis du har glemt dette kan noe sånt oppstå. Lenke til kommentar
Mr_maxbo Skrevet 13. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2004 Har ikke rørt CMOS jumperen noen gang før, så det er ikke den. Men jeg lurer på om det er mulig at problemene skyldes at skjermkortet blir for varmt? Det er et vifteløst skjermkort, og da maskinen reboota av seg selv i sted tok jeg på skjermkortet, og det var HETT.. Kan det være dette som gjør prosessoren også varm og ustabil? Når jeg tenker meg om så var det faktisk etter at jeg satt inn dette problemene oppsto.. Tychen.. Lenke til kommentar
Mr_maxbo Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Satt på en gammel prosessor vifte på skjermkortet med strips, og renset cpu vifta med q-tips (var en del dritt der) og nå funker ting faktisk.. Takk for tipsa =o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå