Nikkor Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Heisann. Har planer om og kjøpe meg en ny disk. Og lurer på om det er store forksjellen på S-ATA disker og "vanlige" Ata 100/133 disker? Mener da i spill,loading av Windows,Programmer osv... Mulig dette har blitt spurte om mange ganger før, men men... Takker for svar hvertfall. Endret 10. februar 2004 av Nikkor Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Er stort sett ikke noe merkbar forskjell (hvis du ikke kjøper en Raptor). Lenke til kommentar
spurv Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Diskene har samme ytelse hvis spessifikasjonene er de samme (RPM, cache og slik). MEN, S-ATA finnes i 10000rpm (Western Digital Raptor) og da snakker vi fart, også på et ATA grensesnitt (oppimot SCSI). Men disse diskene finnes i bare 34Gb og 70Gb mener jeg, uten å ha sjekka det i det siste. Men f.eks. en WD 160Gb SATA er like "treig" som en ATA100. Det jeg ser på som positivt med S-ATA er: 1. Kablene til disken er mye smalere og mere fleksible. 2. S-ATA er fremtiden for PC. P-ATA (ATA100/133 etc) er nok ikke noe fremtidsrettet. 3. På nyere hovedkort med RAID så er det S-ATA dette gjelder for. Har du SATA kontroller, så ser jeg ingen grunn til å ikke velge det, men har du ikke, så er det ikke noe spessielt ytelses messig å tjene på det. mvh Meg! Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Men har man sata på hovedkortet sitt lønner det seg å kjøpe en sata disk, sata er bare i startgroppen ennå, det er fremtidens måte å koble til hardisker på og optiske enheter. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 Takker for enda mere imformasjon Har en ny Seagate Seagate Barracuda 7200 40GB 2mb Chache som jeg nettopp kjøpte, men har tenkt og oppgradere litt senere med en 200Gb Maxtor eller noe sånnt. Derfor lurte jeg på det, Hovedkortet støtter S-ata så da blir det nok det neste gang Eneste ser at det er noen problemer med og få innstalert Harddisken, men det ordner seg sikkert... Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Er du på jakt etter en ny hd er hitachi anbefalt og tror ikke de nye diskene er så dårlig som de gamle 60gxp. Kjøpte nylig en og den er fantastisk mye bedre enn maxtoren, testen den selv på hd tach der slo den maxtor på alle testene. I d-temp var hitachien på 35c og maxtor 37c. Maxtoren støyer nokså mye forhold til hitachi, men jeg vet ikke hvordan disse er sammenlignet med seagatene. BTW: Ryktene sier og at sata er mindre avhengig av cpu enn ata! http://www.storagereview.com/articles/2003...25VLSA80_2.html Endret 11. februar 2004 av duqe77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå