Gå til innhold

Trenger litt hjelp med mitt nye oppsett

Anbefalte innlegg

Har nå fått på plass nye deler i pcen, men er litt usikker på en del ting.

Oppsettet jeg har nå er:

Asus A7N8X-E Deluxe

AMD xp 2500+

512 MB Twinmos, får snart en brikke til slik at jeg kjører dual.

Radeon 9700

Det jeg lurer på er følgende:

Kjører nå cpu som en xp 3200+ da dette er max hovedkortet støtter. 11x200, men så lurer jeg på hva minnet bør kjøres på. Skjønner ikke noe av de tallene som er i bios. Nå står den på 8-3-3 og 200mhz, er dette bra eller bør jeg endre noe her?

Under oppstarten er der en dame som forteller meg at alt er som det skal, kan jeg få vekk denne stemmen?

Under enhetsbehndling får jeg opp at skjermkort for multimedia ikke er instalert skikkelig, hva vil dette si? Har jo lagt inn driverne til skjermkortet mitt. Eneste jeg ikke har instalert fra cden som fulgte med er nvidia display driver siden jeg ikke har et nvidia kort.

Hvordan får jeg vekk spørsmålet om å sitte opp raid i oppstarten? Finner det ikke i bios.

Hvordan kan jeg instalere OS på en sata disk når det er først inne i windows at den finner ut at jeg har en sata disk og legger inn driverene?

Ble masse spørsmål her, og håper at noen kan hjelpe meg litt. Er sikkert mer jeg lurer på etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

Under oppstarten er der en dame som forteller meg at alt er som det skal, kan jeg få vekk denne stemmen?

Post report kan disables i bios.

Hvordan får jeg vekk spørsmålet om å sitte opp raid i oppstarten? Finner det ikke i bios.

S-ata disables ved å flytte en jumper på hk. Hvis du bruker s-ata disk og vil bli kvitt dette spørsmålet da, så vet jeg ikke hvordan.

Hvordan kan jeg instalere OS på en sata disk når det er først inne i windows at den finner ut at jeg har en sata disk og legger inn driverene?

Når du starter opp med xp cd´n, for å installere vil du få et valg om å trykke f6 for tredjepartsdrivere. Driverne til s-ata disken har du klar på diskett og bruker litt senere i installasjonsprosessen når det bes om det.

Lenke til kommentar

Slik er mine innstillinger på minnet i bios, fint om du kan si hva som skal ha hvilken verdi.

Memory Frequency: By SPD

Resulting Frequency: 200 MHZ

SDRAM Active Precharge Delay: 8

SDRAM Ras To Cas Delay: 3

Sdram Ras Precharge Delay: 3

Cas Latency 2.5T

FSB Spread Spectrum: Disable

AGP Spread Spectrum: Disable

Lenke til kommentar
Slik er mine innstillinger på minnet i bios, fint om du kan si hva som skal ha hvilken verdi.

SDRAM Active Precharge Delay: 8

SDRAM Ras To Cas Delay: 3

Sdram Ras Precharge Delay: 3

Cas Latency 2.5T

Skal vi se:

Lar maskinen bestemme hvilken frekvens minne skal kjøres på ut fra info fra minnebrikkene. Jeg vil anbefale deg å sette denne til [sync] som tvinger minnet til å kjøre på samme hastighet som FSB (gir best ytelse på AMD XP systemer)

Siden du allerede kjører CPU på FSB200 (400mhz) så vil minnet fortsatt kjøre på 200 Mhz selv om du endrer ovenstående fra [by SPD] til [sync]

SDRAM Active Precharge Delay: 6

SDRAM Ras To Cas Delay: 2

Sdram Ras Precharge Delay: 2

Cas Latency 2T

Dette er målsettningen for god ytelse, men prøv deg stegvis frem. Hvis du leser tallene nedenfra og opp, så blir rekkefølgen:

Originalt: 2,5-3-3-8

Test 1: 2-3-3-6

Test 2: 2-2-3-6

Målsettning: 2-2-2-6

hvis du ikke klarer 2-2-2-6, så tipper jeg 2-2-3-6 vil fungere på de brikkene.

Grunn-regelen er at jo lavere desto bedre.

NB! minnetiming og minnehastighet henger sammen, dvs at ved lav minnetiming, så kreves det mer av minnebrikkene for å kjøre på høy minnehastig og vice verca. Hvis du får problemer med lave timings ved 200Mhz, så prioriter CAS Latency før de andre instillingene.

Disse er ok

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

JEg har et problem til. Har funnet ut at maskinen er ustabil når jeg kjører på xp3200, sikkert fordi viften er i minste laget. Men det er veldig begrenset hva annet som virker. 12.5x166, 11x200 og 11x100 er de eneste innstillingene i bios maskinen vil starte med. Noen som kan si meg hvorfor den ikke vil kjøre på feks xp 2800+ eller 3000+?

Lenke til kommentar

Nå står det i bios at cpu kjører på 175x12.5, men står likevel at det er en xp 2500+.

Eneste som virker ellers er å kjøre den på 10 x 200, men da blir den for ustabil.

Minnet kjører jeg på 2-3-3-6

Noen forslag til hva jeg gjør feil og hva jeg kan endre slik at den vil komme opp som en xp 2800 eller xp 3000+?

Nå har jeg den på 11x187 og da kommer den opp som xp 3200+. Skjønner ike hvorfor det er de eneste alternativene jeg får fram, xp2500+ eller xp3200+.

I aida står det at den kjører på 5.5x374, og ikke 11x187 slik som jeg har innstillt det.

Tar imot alt av tips. Skjønner ikke noe av dette nå.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

må være feil. da har du en fsb på 374 som måtte være JÆVLIG bra.

Sjekk at du tar save etter forandringene i bios.

hadde selv en barton 2500 som klokka til 2200mhz som er ca en xp3200 tipper jeg. men hadde da en bra kjøler slk-800 + en 8 cm vifte. sum ca 500kr.

hadde samme hk også men den modelen før uten -E....

tror jeg kjørte 11*200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...