Gå til innhold

Hvordan 'lure' den norske toll?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å surfer litt rundt på ebay.com, og det er veldig mye snadder der til en billig penge. Men, jeg er litt usikker på toll-regler\avgifter i Norge på slike pakker etc, så det hadde vært fint om noen kunne oppklart dette litt for meg, er jo ikke vits i å kjøpe feks. en genser for 50 dollar, og så må man betale 500 i toll\mva til den norske $tat.

Sååå, som topicen forklarer, lurer jeg på hvordan man kan betale minst mulig i avgifter og mva for slike små varer. Jeg har sett at 'gave-grensen' har gått opp til 1000 kroner, men er litt usikker på hva dette egentlig betyr; Kan man pakke pakken som en 'gave' i USA, og sende den til meg, og jeg slipper ikke betale noe som helst i avgifter? Og, hva er det man ikke skal ha med i en slik 'gave-pakke', slik som 'kvittering' på kjøp etc.

Ble litt uoversiktlig og tettskrevet dette, men håper dere skjønner hva jeg vil fram til. Er jo ikke så dumt å bestille ting fra slike plasser som ebay hvis man slipper de altfor store avgiftene..

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er fint med ebay er jo at mange av de som selger ting der er privatpersoner og i de tilfellene man handler med en butikk så har også disse en tendens til å være hjelpsomme med å få pakken kjappest mulig til norge, uten noen mellomledd.

Reglen er slik at hvis en privatperson i f.eks. usa sender deg en gave til en verdi mindre enn 1000kr så skal det ikke betales mva på denne og det er i de sjeldneste tilfeller toll på de tingene man kan kjøpe på ebay. Sjekk evt toll.no for liste over hvilke varer som er tollbelagt.

Det som er sentralt har er at når man skal sende pakker til utlandet så man verdien på denne pakken stå på utsiden sammen med hva det er som sendes. Hvis selger dermed skriver at han sender et brukt digitalkamera til 600kr så skal mye til for at tollvesenet tar seg bryet med å åpne og sjekke. Det er kanskje mulig at tollvesenet tar seg bryet med å åpne pakken hvis de mistenker at innholdet ikke stemmer med det som står utenpå, men så lenge at det ikke ligger en faktura og lyser mot dem så tar de seg ikke bryet med å sjekke dette nærmere.

Har selv bestilt postere fra England hvor fakturaen var rullet sammen med posteren, pakket inn i brunpapir. Tollvesenet hadde åpnet pappsylinderen som det hele lå i, men da de ikke fant noen faktura så klistret de bare på et lite "ikke tollpliktig" utenpå.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...