Gå til innhold

Problemer med overklokking...

jalanm

Anbefalte innlegg

Jeg driver og forsøker å overklokke hovedkortet og prosessoren min.

Specs:

AMD Athlon XP2500+ 1,833 Ghz

Asus A7N8X-X hovedkort

Corsair value s pc3200 ddr-dimm 256mb

Dessverre startet prossessoren min på omtrent 1.4 ghz da jeg hadde installert det, så jeg forsøkte å øke hastigheten. Jeg økte voltage til 1.75 volt og økte multiplier til 14 (fra 11), plus at jeg forandret på "CPU external frequency", som jeg økte til 149/37. Etter dette gikk prosessoren som 1.65 ghz, en grei forbedring. Da jeg forsøkte å øke "CPU external frequency" til 150/30, så fikk jeg beskjeden "Caution: According to CPU external frequency setting, system memory can only operate at frequency higher than or equal to 333mhz, please make sure the DRAM max frequency is not less than 333mhz". Jeg er en overklokking nybegynner, så tips ville vært fint :) Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du må forandre noen instilling i BIOS eller flytte på en jumper. Du skal ikke måtte "overklokke" for å komme opp i default speed på CPU. F.eks. på mitt hovedkort så må jeg flytte på en jumper alt etter om jeg bruker CPU med 100 mhz fsb eller 266 mhz fsb. Tror det er her ditt problem ligger. Les i manualen til ditt hovedkort, du burde finne denne informasjonen der...lykke til :)

Lenke til kommentar

Poenget er at CPUen IKKE startet i normal hastighet da jeg installerte den... den startet på 1.4 ghz, selv om det er en 1.83 ghz CPU. Så jeg forsøkte å øke den til 1.83 ghz i BIOS (var en mulighet i BIOS, men feilmeldingen ovenfor kom til syne, den som begynte med 'Caution:', så jeg ville ikke ta sjangsen...) så dermed økte jeg 'CPU external frequency' så langt som mulig til den meldingen kom, hvilket var 149/37. Neste hakk da er 150/30. For øyeblikket kjører CPUen på omtrent 1.65 ghz, og da er både multiplieren på CPU og VCore Voltage høyere enn default.

Endret av jalanm
Lenke til kommentar

Hmm, får du stillt multiplier? Rart at HK ikke auto-detecter instillingene. En kamerat hadde "problem" med at den ikke stillte seg på default speed, men da han sendte mail til komplett eller hvor han nå kjøpte den, så fikk han vite at han bare måtte stille opp FSB. For å være ærlig er jeg ikke sikker på hva du skal/bør gjøre, noen annen som vet litt mer enn meg får hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...