Shruggie Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg har planer om å bygge en _stillegående_ server som for det meste skal brukes til filserver(samba og ftp) og enkle oppgaver (linux selvsagt.) Jeg har noen spørsmål... Tanken er å bruke et raidkort (som jeg har fra før) med fire STILLEGÅENDE disker på ca. 200GB hver. Hvilke disker anbefales? Jeg har hørt at man kan bruke en Via cpu uten vifte, er det å anbefale? Hvilket hovedkort anbefales? Hvilket kabinett/powersupply er best/stillest? Maskinen skal ikke stå med andre IDE enheter enn de fem harddiskene, men må takle en CD-rom en gang i blant. Skjermkortet vil ikke trekke så mye strøm. (Matrox G550) I tillegg er jeg litt i tvil om hvilken linux distribusjon som er best å bruke til dette bruket. Det åpenbare virker å være debian, men jeg hater å sette opp Debian servere, det er rett og slett vanskelig! Jeg tror valget faller på gentoo, med mindre Via er litt for treg til kompilering? Noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre denne maskinen så stille som mulig? Jeg bor på hybel, og må sove et par meter unna dette udyret Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Vel, jeg er veldig fornøyd med Seagate Kan ikke anbefale WD etter min erfaring støymessig. Disse diskene knaker ikke, men de lager en slags kvine-lyd etter en stund i bruk. For min del er dette ganske irriterende. Ytelsesmessig har jeg ingenting å utsette på de Lenke til kommentar
rlz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg er også lydmessig veldig godt fornøyd med seagate barracuda. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Nå har vel ikke Seagate noen 200GB disk ute enda, men jeg kan alltids vente hvis det er på vei. Får sjekke dette. Edit: Løgn og fanteri fra min side! MPX selger faktisk denne disken veldig billig... Noen som har noen tips ang kabinett/PSU? Endret 10. februar 2004 av deezee Lenke til kommentar
rlz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Det går vel an å bruke 160gb i stedet. Ikke store forskjellen Det er tross alt bare 20% mindre plass Endret 10. februar 2004 av rlz Lenke til kommentar
rlz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Se her! Da har Seagate kommet med 200GB disker Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Som kabinettt vil jeg anbefale ett Avantec Medium Server Tower med 300 Watts strømforsyning. Har to kompiser som har dette toweret og de er meget fornøyd med det. Pris: 523.25 inkl Mva Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Som kabinettt vil jeg anbefale ett Avantec Medium Server Tower med 300 Watts strømforsyning.Har to kompiser som har dette toweret og de er meget fornøyd med det. Pris: 523.25 inkl Mva Har dette selv og det er perfekt til "server" bruk. Den medfølgende PSU'en er stillegående og kabinettet har mange lure løsninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå