ChristianHL Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Har bestillt en Dell Inspirion 8600, og lurer på om denne har plass til to harddisker, uten å måtte ta ut DVD-rom'en eller lignende.. Synes å huske at jeg leste en annonse en gang, og der sto det at en slik maskin hadde to harddisker... Har bestilt maskinen min med 40GB harddisk, og regner med at denne er 4200rpm da noe annen ikke sto spesifisert. Planen min var å sette inn en 60GB 5200 rpm disk og bruke som "master" (regner med ytelsen vil øke litt da operativsystem og andre programmer vil lagres her) og heller bruke den medfølgende 40GB 4200 rpm disken som "slave" (lagre mp3 og slike ting på) MVH Christian Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Inspiron 8600 er en såkalt 2 spindel maskin...dette betyr at det ikke er plass til mer enn 1 HD om gangen uten å bytte CD drev... på eldre dell modeller, som Inspiron 8200, som var 3 spindel, gikk det å ha f.eks. HD+CD+HD Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Lenke til kommentar
bryhon Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Det er flere tester her på Barbara om både 5400 og 7200 rpm disker.. 7200 er betraktelig raskere, de bråker ikke mer og produserer ikke mer varme, derav bruker ikke mer strøm. Hvor mye støy en disk lager har mye med produsenten og kvaliteten på hvordan den er bygd, man skulle tro de bruker mer strøm(og gjør sikkert også det, bare veldig minimalt) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Jeg kan jo skyte inn her at eksterne 3,5" USB2.0/Firewire -disker er populære alternativer. (vet det ikke var helt det du spurte om men..) Lenke til kommentar
PropsAreForBoats Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Hm, finnes det 80GB-disker med 7200RPM? Trodde man fikk de med maks 5400... Lenke til kommentar
bryhon Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Hm, finnes det 80GB-disker med 7200RPM? Trodde man fikk de med maks 5400... Dags dato finnes bare 5400 på 80 gigs ja, 60 er maks med 7200.. Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Det er flere tester her på Barbara om både 5400 og 7200 rpm disker.. 7200 er betraktelig raskere, de bråker ikke mer og produserer ikke mer varme, derav bruker ikke mer strøm. Hvor mye støy en disk lager har mye med produsenten og kvaliteten på hvordan den er bygd, man skulle tro de bruker mer strøm(og gjør sikkert også det, bare veldig minimalt) 7200 rpm disker bråker ikke mer??? Støytestene på Barbara er ikke akkurat vitenskapelig gjennomført da! Har sett tester der 7K60 (7200 rpm) har hatt 6 ganger høyere støynivå enn 80GN (4200 rpm). Av denne grunne kjøpte jeg meg en Hitachi 80 GN men det viste seg at den støyet for mye for mine veldig sarte ører den også. Lurer på hva jeg skal velge da!! Håper de nye modellene fra Samsung er støysvake. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Støytestene på Barbara er ikke akkurat vitenskapelig gjennomført da! Sjekk støytestene på http://www.storagereview.com . De er etter min mening godt gjennomførte. Lenke til kommentar
bryhon Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 OK... Var dette jeg var redd for ja... Får vel ha den medfølgene disken liggende som reserve, og bestille en 80gb harddisk da... Vil jeg merke stor forskjell i ytelse på 5400 / 7200 rpm? Har hørt at 7200 rpm bruker mer strøm en 5400, så hvis ytelsesforskjellen er forholdsvis liten, og batteri-tiden går ned merkbart så er det vel kanskje like greit å gå for 5400 rpm disk...? Noen synspunkter? Det er flere tester her på Barbara om både 5400 og 7200 rpm disker.. 7200 er betraktelig raskere, de bråker ikke mer og produserer ikke mer varme, derav bruker ikke mer strøm. Hvor mye støy en disk lager har mye med produsenten og kvaliteten på hvordan den er bygd, man skulle tro de bruker mer strøm(og gjør sikkert også det, bare veldig minimalt) 7200 rpm disker bråker ikke mer??? Støytestene på Barbara er ikke akkurat vitenskapelig gjennomført da! Har sett tester der 7K60 (7200 rpm) har hatt 6 ganger høyere støynivå enn 80GN (4200 rpm). Av denne grunne kjøpte jeg meg en Hitachi 80 GN men det viste seg at den støyet for mye for mine veldig sarte ører den også. Lurer på hva jeg skal velge da!! Håper de nye modellene fra Samsung er støysvake. har 2 laptoper her, en med 60 gig 7200 og en 60 med 5400 rpm.. du klarer ikke å høre forskjell... hører ørlite susing ved å legge øret inntill pcen.. så 6 ganger mer? må du ha en ekstrem bråkete 7200 og en ekstremt stille 5400.. Jeg har forresten 7K60 Lenke til kommentar
joostein Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Mener å ha lest noen tester av Seagate Momentus 5400rpm disker.. Tror disse diskene kombinerer god ytelese (i noen tester på høyde med 7k60 mener jeg at jeg leste) med lavt strømforbruk og lite støy. Disse finnes kun i 40GB versjoner, så jeg vet ikke hvor aktuelt det er for deg. Her er en test fra Tom's hardware hvor momentus er med (sammenlignes med 7k60 og en 4200rpm disk) Ganske omfatende test På Barefeats har de også noen tester, men tror ikke seagaten er med her -Jostein Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Planen min var å sette inn en 60GB 5200 rpm disk og bruke som "master" (regner med ytelsen vil øke litt da operativsystem og andre programmer vil lagres her) og heller bruke den medfølgende 40GB 4200 rpm disken som "slave" (lagre mp3 og slike ting på) Du har ikke vurdert å spandere 300 kr på et USB-kabinett til den gamle disken da? Du får tak i ganske snertne USB-bokser å dytte diskene inn i, som er går på strøm fra USB-porten, og ikke er særlig mye større enn disken selv... Er vel antakelig det beste alternativet til gjenbruk av den gamle disken. Lenke til kommentar
ChristianHL Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Takker for mange gode, godt argumenterte tilbakemeldinger! Er enda usikker på hvilken disk jeg skal velge, og om den isåfall skal kombineres med en ekstern disk i tillegg.. MVH Christian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå