Lex-Icon Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Hei, jeg går 2. år på teleteknikk på HiST i Trondheim. I elektronikkfaget dette semesteret har vi et prosjekt om å bygge en forsterker fra scratch med psu og kabinett. Vår gruppe har bestemt oss for å bygge en klasse A/B stereoforsterker. I tillegg til forsterkeren og dens egenskaper/funksjonalitet/kvalitet legges det også en del vekt på design av kabinett/chassis. Det bruker også å være premieutdeling for beste design osv. Forsterkeren skal være ferdig bygd før påske. Så derfor kommer jeg hit og lurer på om det er noen som har forslag til designet? Forslag til f.eks et apparat vi kan kjøpe, rive ut innmaten og deretter plassere forsterkeren i (slik som en toaster-pc jeg leste om)? Er ikke helt sikker på størrelsen enda, men jeg tror jeg kan si minimum 20x20x20cm. Til evt moderatorer: Jeg er veldig redd for at denne tråden blir stengt. Jeg er fullt klar over at Case mods er PC-relatert. Men poenget er at det er her all kompetansen ligger, og jeg ønsker gjerne å få noen forslag. En case er vel en case, og mye er likt mellom pc og forsterker. Går jeg inn på et HiFi-forum er det ingen som driver å bygger chassis til HiFi-utstyr (hvis det er det så vil jeg gjerne vite adressen). Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Blir det ikke bedre om dere lager et selv? kjøp litt aluminium og kutt og skru Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 ballemann Skrevet 10/02/2004 : 20:10 Blir det ikke bedre om dere lager et selv? kjøp litt aluminium og kutt og skru Ja det er det som er poenget. Var kanskje litt dårlig formulert. Vi bygger helst selv, men dersom vi kommer borti et fancy apparat kan vi bruke det og rive ut innmaten og modde litt videre. Lenke til kommentar
rlz Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Se på det derre beQuiet prosjektet du, han er flink han Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 10. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) rlz Skrevet 10/02/2004 : 20:19 Se på det derre beQuiet prosjektet du, han er flink han Hvor? et søk på bequiet gjorde meg ikke klokere. EDIT: Fant det. Endret 10. februar 2004 av Lex-Icon Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Har lest gjennom hele tråden nå. Ble litt klokere og fikk litt inspirasjon. Men skal ikke si at det det hjelper meg fullt ut. Har tilgang til aluminium. Noen forslag til hvordan vi kan bruke det? Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 (endret) Kanskje dere kan prøve tre?Tre, plexi og lys gir tøff effekt . Se på denne artikkelen http://www.bit-tech.net/article/115/ . Kanskje du blir inspirert? Edit; ein skriveleif=) Endret 11. februar 2004 av Tha sims Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Se på det derre beQuiet prosjektet du, han er flink han edit : hun Lenke til kommentar
taulen Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Er det ein dame som har laget det? Lenke til kommentar
phreak-z Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 hva med en aluminiums sylinder, med plexiglass i endene, og evt. led`s eller katoder inni? Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 kjøp inn plexi og alu, og mekk ei kasse sjølv, eller dersom de har god råd, bruk det karbonfibergreiene som var brukt til y2kbug på forumet på bit-tech.net. evnt kjøp eit barebone kabinett og bygg i det, må i tilfelle få tak i eit som ser bra ut då Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Oi, her var det en del flere svar. Tre og plexi hørtes kult ut. Har nettopp kommet hjem, så jeg har ikke lest gjennom det du linka til enda. phreak-z Skrevet 11/02/2004 : 20:16 hva med en aluminiums sylinder, med plexiglass i endene, og evt. led`s eller katoder inni? Hmmm... hørtes interessant ut egentlig, vi har jo tilgang til aluminium og verksted. Men vil ikke den sylinderen ha veldig stor tverrsnitt-diameter? Eller var det kanskje det du tenkte? Hvor kjøper man plexi-glass egentlig (er ingen casemodder sjø )? Kassa skal selvfølgelig bygges selv, det å kjøpe en kasse og bygge inni var bare en tanke. Det er mye vi igrunnen kan gjøre, det er bare å finne et sted å begynne. Forsterkeren skal være vifteløs, den avgir ikke mye varme, så kjøleribber vil mest sannsynlig benyttes. De komponentene som avgir mest varme vil vi sikkert montere på kjøleribba på samme måte som spawn gjorde med transistorene psuen. Dersom det da er plexi på sidene må kjøleribba/ribbene være bak kanskje? Lenke til kommentar
torgros Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Plexiglass kan kjøpes i nesten alle større glassbutikker/glassmester Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Ok takk! Begynner å få noen ideer . Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 phreak-z Skrevet 11/02/2004 : 20:16 hva med en aluminiums sylinder, med plexiglass i endene, og evt. led`s eller katoder inni? Hmmm... hørtes interessant ut egentlig, vi har jo tilgang til aluminium og verksted. Men vil ikke den sylinderen ha veldig stor tverrsnitt-diameter? Eller var det kanskje det du tenkte? Hvor kjøper man plexi-glass egentlig (er ingen casemodder sjø )? Lag en rør forsterker! De har jo veldig god lyd, har de ikke? Lenke til kommentar
rlz Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Prøver å være morsom nå ballemann? Mannen heter da Audun Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Fragletrollet Skrevet 11/02/2004 : 23:25 QUOTE (Lex-Icon @ 11/02/2004 : 21:24) QUOTE phreak-z Skrevet 11/02/2004 : 20:16 hva med en aluminiums sylinder, med plexiglass i endene, og evt. led`s eller katoder inni? Hmmm... hørtes interessant ut egentlig, vi har jo tilgang til aluminium og verksted. Men vil ikke den sylinderen ha veldig stor tverrsnitt-diameter? Eller var det kanskje det du tenkte? Hvor kjøper man plexi-glass egentlig (er ingen casemodder sjø )? Lag en rør forsterker! De har jo veldig god lyd, har de ikke? Hehe ja! en "rør"forsterker bokstavelig talt. Satt og tegnet en del skisser igår. En aluminiumssylinder med plexiglass på sidene (endene av sylinderen), slik at man ser forsterkeren, psu og evt forforsterker. Det er 4 lange ben som holder sylinderen 5-6 cm opp. Foran er det en enkel av/på knapp og en volum- og evt tonekontroll. Bak stikker kjøleribbene ut, og strøm- og innsignalkontaktene kommer ut litt over kjøleribbene med en 45 graders vinkel i forhold til sylinderen. Inni tenkte jeg på en enkel sånn katodeting, har lite peiling på modding som sagt. Hmmm... ville kanskje vært enklere å scanna tegninga mi og vist det. Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Hmmm... har scanna et par bilder, må jeg ha hjemmeside for å kunne legge de ut? Lenke til kommentar
Eirik_R Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 bygg røret, men av/på og volumkontroll m.m. er ikkje knappar og hjul, men delar av røret, slik at når du dreiar på ein bestemt del av røret skrur du opp lyden Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 12. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2004 Eirik_R Skrevet: 12/02/2004 : 15:55 Bruker Gruppe: Medlemmer Innlegg: 141 Medlem nr.: 36003 Registrert: 19/11/2003 bygg røret, men av/på og volumkontroll m.m. er ikkje knappar og hjul, men delar av røret, slik at når du dreiar på ein bestemt del av røret skrur du opp lyden Wow, det var et godt forslag du! Men tror desverre blir litt for tidkrevende, siden dette må være ferdig før påske. Ellers takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå