John Kr Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Hei Folkens Er det noen her som har noen erfaring med stråling fra trådløs ruter eller accesspoint? Har prøvd å funne noe stoff om dette, men nei.... Det jeg egentlig er på jakt etter er om accesspointet kan forstyrre andre PC komponenter og hva er egentlige sikkerhetsavstanden fra PC til antenne. Hva med magnetfeltet fra en høyttaler, vil den påvirke accesspointet? Alt dette er interesasangt, men er det noen her som har noe erfaringer på dette området eller noen som har noe mening om dette tema. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
boza Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 En AP (Access pumkt stråler uhorvelig MINDRE enn ei vanlig mobil, eksakt talll husker jeg ikke, men det er ikkeno å bry se gom. Hvis ikke AP er defekt da =) Lenke til kommentar
knut Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 Trådløst nettverksutstyr har en maks sendestyrke på 100mW, dette er langt under f.eks. mobiltelefoner (som man også har helt inntil seg), og annet radiobasert utstyr. 2,4 GHz båndet har også vært brukt i mange år i forskjellige situasjoner, uten at man har funnet ut at det er farlig. Det meste av trådløst utstyr i dag har en sendestyrke på bare 32mW (15dBm). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2004 Del Skrevet 10. februar 2004 (endret) Jeg leste en artikkel en eller annen plass om det der. Tror de sa at strålingsdosen er noe høyere enn for mobiltelefoner. Men selv om strålingsmengden er høyere så utsettes kroppen for mindre stråling siden du har aksesspunktet mange titalls om ikke hundrevis av ganger lengre unna kroppen enn mobiltelefonantenna. Magnetfelter fra høytalere og slikt er stort sett statisk og litt dynamisk opp til ca 5 kHz. (diskanten er ofte basert på et annet prinsipp enn spoler osv) Dette skal derfor ikke ha noen innvirkning. (signalene er i totalt forskjellige frekvensspekter) PC'er er som regel såkalt "elektromagnetisk egensikre". Dvs. at de er skjermet mot elektromagnetisk støy av kabinettet, kjølere, PSU-kassen osv. Kabinetter av plexiglass eller med store vinduer eller åpne kabinettdører har mindre beskyttelse, men selv dette skaper skjelden/aldri problemer. (jeg har i hvertfall aldri sett at noe har oppdaget at dette er en begrensende faktor) PS. Jeg kan forøvrig nevne at mikrobølgeovner også går på 2,5 GHz og at disse har en strålingsstyrke på rundt 750W inni. Jeg aner ikke hvor mye som slipper ut, men du kan jo prøve å sette aksesspunktet like ved siden av mikroen og se om signalkvaliteten synker hvis du setter på mikroen. Jeg tipper det har minimalt eller ingen innvirkning. Endret 10. februar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå