Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en del når det gjelder ADSL:

 

1. Kan en "vanlig" router erstatte et vanlig ADSL modem? Dvs. at en kan kaste ADSL modemet til fordel for en router, eller må man ha det som kalles en bredbåndsrouter? Har jeg rett dersom en bredbåndsrouter bare er et ADSL modem med integrert router?

 

2. Hvordan påvirker en brannmur i et modem eller router spilling på nettet? Blir det unødvendig lagging?

 

3. Dersom en har f.eks. Norton Firewall på maskinen, bør en da ha på brannmuren i modemet/routeren, eller bør en kun benytte seg av modemet/routeren sin brannmur?

 

4. Skal nettverkskabelen som går fra splitteren til modemet/routeren være en krysset kabel?

 

5. Skal nettverkskabelen som går fra modemet/routen til PCen være en krysset kabel?

 

6. Er det noen prisforskjell mellom krysset og vanlig nettverkskabel?

 

Det ble mange spørsmål dette. Håper likevel noen tar seg tid til å svare på dem, dersom det er mulig å gi noen svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. En bredbåndsrouter kommer i tillegg til modem. Du kan koble opp uten router, men du kan ikke koble opp uten modem.

3. Det klarer seg med routeren, men det skader ikke å ha en ekstra. En slik "personal firewall" kan beskytte deg for trafikk ut, deg kan ikke en router.

4. Fra splitteren er en telefonkabel, men nettverkskabel kan jo brukes.

5. Nei.

6. Nei.

På nyere utstyr blir det det samme hvilken kabel du har, det krysser selv hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
1. En bredbåndsrouter kommer i tillegg til modem. Du kan koble opp uten router, men du kan ikke koble opp uten modem.

Det er ikke riktig. Bare se på nextgentels løsning. Kun ruter, uten modem i det hele tatt. Her er imidlertid ruteren spesielt konfigurert, slik at man ikke kan bytte ut ruteren man får fra ngt med en annen ruter.

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt!

 

Er litt usikker når det gjelder svar på spørsmål 1.

Dersom jeg ønsker å dele ADSL med to maskiner, lønner det seg å kjøpe en bredbåndsruter til 1250 kroner fra ADSL-leverandøren (tillegg til ADSL modemet som leveres?), eller bør jeg egenhendig kjøpe meg en vanlig router (gjerne billigere) fra en eller annen nettbutikk?

 

Siden en "personal firewall" også beskytter meg for trafikk ut, er en slik brannmur å foretrekke foran en brannmur som er integrert i et modem eller en router?

 

Har enda ikke fått svar på spørsmål 2, dvs. konsekvenser for nettverksspilling med bruk av brannmur under spilling. Jeg har ISDN nå, og det er håpløst å spille online med brannmuren på.

Lenke til kommentar

simfan: joda, du har vel rett :p

 

oth: En ruter du kjøper selv vil jo etter all sannsynlighet funke like bra. Når det gjelder firewall er det mye bedre rent praktisk å bruke "personal firewall" som du kaller det, i og med at du kan ha den av og på som du vil, uten mye knot.

Når du først har adsl vil du nok ikke merke forskjell i onlinespilling med eller uten firewall (forskjellen er i så fall minimal). Det er i hvert fall min erfaring!

Hvilken leverandør har du bestilt fra?

 

Btw: gled deg! Er så utrolig deilig å spille med adsl når man er vant med isdn! Husker fortsatt følelsen. Gikk fra å være middels til å bli god cs-spiller. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...