Gå til innhold

70Gb reported missing!

Anbefalte innlegg

endelig er den nye pc`en "ferdig" holder på å formatere nå..

Men når jeg kjører F-disk og lager partisjon, finner f-disk bare ca 50 Gb av de 120Gb`ene den egentlig skal finne..

Hvordan finner jeg de siste?

(Må instalere win98se før jeg instalerer winxp, pga av at det er oppgraderings cd..)

-Seagate baracude 120 Gb, 8Mb cache

-Samsung 52X CD-R/24X CD-RW/16X DVD/52X CD

-Arctic Cooling P4 Super Silent 4 PRO (max 3,06 Ghz)

-Aopen Mainboard S-478 Intel 865G mATX VGA Audio GbLAN SATA USB 2.0 800MHz Retail

-Qtec Case Midi ATX Tower BlackTransparent Window Built-In Blue Neon Light WO PSU

-Aopen PSU 350W ATX Super Low Noise

-Creative VGA-Card Geforce FX5600XT 256MB AGP DVI TV-Out Bulk

-CPU Intel Pentium 4 mPGA-478 2.8GHz 800MHz 512kB Boxed

-512MB (2x256MB) DDR PC3500 433MHz DC CL2 4.5nS 2.5-3.1V Golden Dragon Serie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at når fdisk ble laget, tenkte man ikke på så store disker som folk kjøper nå.

Det går an å partisjonere med fdisk, men det er vel enklere med f.eks Partition magic eller de prog som følger med OS.

Om du partisjonerer f. eks 10 GB til OS-disk nå, vil de finne resten av plassen senere.

Lenke til kommentar
(Må instalere win98se før jeg instalerer winxp, pga av at det er oppgraderings cd..)

Nei, nei, nei. Det bør du ikke gjøre.

Oppgradering betyr ikke at du må installere det gamle først. Du installerer på blank disk, akkurat som med en fullversjon. Underveis får du spørsmål om å dytte inn den gamle CD'en for verifisering.

Den bug'en i fdisk er velkjent. Bruk XP CD'en til å partisjonere.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Nei, nei, nei. Det bør du ikke gjøre.

Oppgradering betyr ikke at du må installere det gamle først. Du installerer på blank disk, akkurat som med en fullversjon. Underveis får du spørsmål om å dytte inn den gamle CD'en for verifisering.

Den bug'en i fdisk er velkjent. Bruk XP CD'en til å partisjonere.

Du tok ordene ut av min munn :)

Lenke til kommentar

Apropos det med de manglende gb, det kan komme av at bios ikke støtter den disken, oppdater den.

Kan også være at hk'et krever kontrollere, legg inn de som fulgte med.

Også viktig å oppdatere windows, i xp må du ha sp1 for å få støtte for diverse disker.

Lenke til kommentar

I går mottok jeg en 200 GB HDD av type Western Digital : SE. I oppstarten står det at HD'en er 200004 MB, men inne i Windows ('min datamaskin') står det at den er 127 GB. Dvs en ca. 70 GB reported missing her og. Jeg har allerede flashet bios og oppdatert den (har ett Asus A7V333 hovedkort som blei kjøpt sommer 02). Som jeg forsto kan det være det at PC'en (hovedkort, os, ikke vet jeg) liker en så stor partisjon som 200 GB i ett (eller 195 GB som det egentlig er), så jeg kommer til å teste dette Partion Magic når jeg kommer hjem. Er det mulig å partisjonere HD'en mens jeg har diverse innpå den? Har omtrentlig 70 GB i bruk på den pr. nuh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...