Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får mange rare mailer med vedlegg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker Microsoft Outlook, og får ca. 3 rare mailer hver dag, feks. i dag fikk jeg mail fra [email protected], i emne stod det TEST og mailen hadde med et vedlegg.

Jeg sletta selgfølgelig mailen med en gang si den jeg visst at jeg aldri har kontaktet Vital.

Får oxo mange mailer fra @hotmail.com, og nesten alle av de er norske avsendere.

Er det virus mailer eller hva søren er det?(unnskyld språket)

Får oxo mange amerkikanske mailer fra folk som vil selge altmulig, disse slettes oxo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Same shit her  :mad:  Hver dag(natt) renner det inn 6-8 tullemail......

Og stort sett alle kommer fra tele2/c2i.net systemet  :wallbash:

Jeg har også Tele2, og begynner å bli lei av å "blokkere avsender" 10 ganger om dagen :mad: . Har kjørt full scan av PC`en. Både anti-virus og Ad-aware, men ingenting....

Endret av fredster
Lenke til kommentar

Problemet er at man ikke vet hvem mailene kommer fra, avsenderadressen er selvsagt også hentet fra adresseboken. De fleste viruser søker gjennom My Documents folderen og browsercachen på jakt etter adresser, både avsender og mottakeradresse.

Det eneste fornuftige man kan gjøre er å finne IP-adressen til avsenderen i headeren og sende en melding til abuse hos internettleverandøren, men hvis man får mange slike mailer er det neppe verdt bryderiet.

Lenke til kommentar
Same shit her  :mad:  Hver dag(natt) renner det inn 6-8 tullemail......

Og stort sett alle kommer fra tele2/c2i.net systemet  :wallbash:

Jeg har også Tele2, og begynner å bli lei av å "blokkere avsender" 10 ganger om dagen :mad: . Har kjørt full scan av PC`en. Både anti-virus og Ad-aware, men ingenting....

Hvis du blokkerer en adresse, vil ikke de som har sendt den da få vite at adressa di faktisk eksisterer?

Da kan de bare sende fra andre adresser... :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har nextgentel og kan bare si at jeg også mottar 3-4 slike merkelige mailer hver eneste dag. Subject som "test", "delivery failure" fra alle mulige rare adresser som "røykestopp.no" osv. Alle har et vedlegg på 22,5kb. Jeg har selvsagt slettet disse mailene.

Men simfan sier at må se i headeren for å finne ip adressen til sender og så finne ut hvor mailen kommer fra. Hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
Men simfan sier at må se i headeren for å finne ip adressen til sender og så finne ut hvor mailen kommer fra. Hvordan gjør man dette?

diss:

I Outlook høyreklikker du på mailen og velger "Egenskaper" - "Detaljer". Du får da se headeren. Linjene som starter med "Received:" skal inneholde IP-adressen til mailserveren. Hvis det er flere slike linjer er det som regel den siste som viser kilden.

(Vær obs på at i spammail er det veldig vanlig med forfalskede Received-linjer.)

Deretter går du til http://openrbl.org/ velger WHOIS og skriver in IP adressen for å finne hvor du skal sende klagen.

Mer informasjon om mailheadere og spam:

http://www.stopspam.org/email/headers.html

Lenke til kommentar
Dere får slike mail fordi dere har venner/bekjente som har fått virus, og som har dere i addressebøkene sine.  Bank litt vett inn i hodene deres, så slipper dere dette.

Jeg går ut i fra at du mener at det er vennene du sikter til (som bør bankes vett i hodet på).... :D

Skulle jeg banket vett i hodene på alle de jeg kjenner som er for sløve til å sikre seg skikkelig så må jeg først søke om støtte fra SNT eller noe slikt, for det hadde blitt en heltidsjobb.

I og for seg greit nok hvis det er mangel på kunnskap, men det er ingen unnskyldning hvis det bare er latskap eller sløvhet !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...